Binnenstad Ondernemers Apeldoorn: Het valt mee met de reclamebelasting

Donderdag 29 juni 2017

Door Daniel van Harmelen

Martin Mesch

,,Het artikel neigt naar stemmingmakerij”, is de reactie van Martin Mesch, voorzitter van de Binnenstad Ondernemers Apeldoorn (BOA). Hij is verbaasd over het artikel over de kralenwinkel van Gerda Mouw, ‘uniek in kralen’. ,,Het kan echt niet alleen aan de reclamebelasting liggen dat zij haar winkel op moet doeken.”

,,Er worden zaken door elkaar gehaald: De belasting, de heffing en, de bezwarenprocedure. Zoals het er nu staat is het vervelend als de winkel gesloten zou moeten worden, maar aan het bedrag kan dat haast niet liggen”, benadrukt Mesch. ,,We hebben keihard gevochten voor de reclamebelasting en het gezamenlijke ondernemersfonds dat daaruit voortvloeit. Het zijn zware tijden in de detailhandel. Heel veel binnensteden kampen met problemen en leegstand. De BOA is daarom erg blij met het ondernemersfonds en de hieraan gekoppelde en helaas noodzakelijke reclamebelasting”.

Mesch heeft geen ongelijk: Het was een lang proces en het bleek in de jaren daarvoor moeilijk te zijn om gezamenlijk dingen af te spreken en – belangrijker- te financieren. Met de door de gemeente geïnde gelden kunnen ondernemers nu ,,met een hoog democratisch gehalte” volgens Mesch, besluiten wat betaald wordt vanuit de belastinginkomsten, zo’n 3,5 ton. De Stichting Centrum Management Apeldoorn beheert het geld en is het aanspreekpunt voor wat ermee moet gebeuren, maar ,,daar heb ik Mouw van de kralenwinkel eerlijk gezegd nooit gezien”, zegt Mesch. ,,Je moet wel komen en je mening laten horen, juist als je het oneens bent met hoe de zaken gaan.”

Tegemoet komen

Er is nagedacht over hoe kleine ondernemers, die moeite hebben om de belasting op te hoesten, tegemoet gekomen kunnen worden. Er is immers een belastingplicht, dus de rekening valt onherroepelijk op de mat. De gemeente heeft hiertoe op aanraden van de SCMA de mogelijkheid gecreëerd om gecompenseerd te worden door een fonds voor zelfstandigen die in de bijstand zitten, het zogenaamde BZZ. ,,Daar moet je dan wel aanspraak op maken, en dat heeft Mouw niet gedaan. We proberen ondernemers die moeite hebben om de rekening te betalen echt tegemoet te komen, en – laten we eerlijk zijn – het gaat om een rekening van zo’n 250 tot 350 euro, gebaseerd op de WOZ-waarde. Het is geen enorm bedrag.”

,,We hebben gezamenlijk met heel veel ondernemers gevochten voor een ondernemersfonds door middel van reclamebelasting waarbij iedere ondernemer naar rato betaalt en de filiaalbedrijven, de grote jongens, maar ook de kleine free-riders verplicht worden om mee te doen.  In het verleden hebben deze ondernemingen en ondernemers nooit een € bijgedragen aan gezamenlijke initiatieven zoals kerstverlichting en dergelijke”, benadrukt Mesch.

Onze nieuwsbrief

Elke maandag ons nieuws in de mail?

Meer lezen over ondernemen

REACTIES

Elke maandag ons nieuws in de mail?