Dagelijks brood van Bakkerij Fuite; geen gebakken lucht

Zondag 22 december 2019

Door Marianne Zegwaard-Waanders

In een stad met circa 160.000 inwoners is een levendig bedrijfsleven misschien wel vanzelfsprekend. In Apeldoorn is het dat zeker. Ondernemers die met hun producten en diensten inspelen op behoeften en problemen van relaties en klanten. Ze verschaffen ermee werkgelegenheid en van daaruit welvaart en welzijn. Dat is iets om trots op te zijn. En het ondernemerschap van sommige van deze bedrijven wordt in ieder geval een keer per jaar beloond door de uitreiking van de Apeldoorn Business Award (ABA). We spreken met Klaas Fuite van de gelijknamige Bakkerij, winnaar in de categorie Industrie en Technologie.

Bakkerij Fuite: wie zijn jullie?

,,We zijn een typisch familiebedrijf, al vanaf 1928. Begonnen als een kleine dorpsbakker, inmiddels uitgegroeid tot een moderne, grote brood- en banketbakkerij. We zijn supermarkten en andere afnemers in de foodservice van dienst met onze beste producten en professioneel advies. Dat kunnen we doen, omdat we met onze moderne faciliteiten snel in kunnen spelen op de behoefte. Daarbij staat innovatie steeds hoog in het vaandel.” Samen met zijn broer Gerard zijn ze inmiddels de derde generatie Fuite en het bedrijf Fuite is niet meer weg te denken, want waar je ook komt, in de supermarkt, benzinestations, kantines of het vliegtuig: het dagelijks brood van Fuite kan je overal proeven.

Wat is er bijzonder aan een familiebedrijf?

Klaas zegt direct: ,,Samenwerken met mijn broer.  We hebben korte lijnen en iedereen weet hier waarvoor we werken. Dat geeft een enorme teamgeest. Levering aan bijvoorbeeld online supermarkt Picnic beleven we allemaal 100%. Gerard en ik zijn ook iedere dag in het bedrijf aanwezig. Ik heb een technische achtergrond en ben ook bakker. Gerard heeft een logistieke achtergrond. Over innovatie: we hebben zelf systeemprocessen en machines ontwikkeld, maar ook op het vlak van food zelf. Daarbij ontwikkelen we soms naar aanleiding van vragen en behoeften van onze afnemers.”

„We doen niet aan windowdressing, maar willen waarmaken wat we zeggen.

,,We ontwikkelen ook proactief. Denk bijvoorbeeld aan koolhydraatverlaagd brood, of dat brood verrijkt is met extra eiwit voor spieropbouw. Brood met gezondheidsclaims maken we ook waar. Daarmee moet je voldoen aan wetgeving. Daarom hebben we dat laten onderzoeken tot op Europees niveau. Je wilt geen lucht verkopen en aan windowdressing doen. Ik schuif iedere dag om 09.00 uur aan bij de mensen die zich bezighouden met innovatie. Ik vind dat eigenlijk heel leuk.”

Je bent winnaar van de ABA in de categorie Industrie en Technologie. Wat betekent dit voor jullie?

Klaas lacht en zegt: ,,Dit ging via wethouder Jeroen Joon en David Beij. Ze nodigen zichzelf bij bij ondernemers uit voor een bezoek wat naast gezellig ook nuttig is. Je leert elkaar namelijk op een andere manier kennen. In Apeldoorn is het goed ondernemen. Bij de overname 2003 hebben we flinke uitdagingen gehad met de gemeente die te maken hadden met vergunningen op bijvoorbeeld geluids- en stofontwikkeling. Daardoor kwam er een stok in hun wiel voor de ontwikkeling van een woonwijk. Het was best een grimmige sfeer met de gemeente. Destijds heeft burgemeester John Berends echt gezocht naar verbinding en een oplossing waarbij wij volle steun ervoeren. We ervaren Apeldoorn klein genoeg om direct in contact te komen en te blijven en de bestuurders hier weten daardoor wat er leeft.”

„De Award was een mooie beloning voor onze medewerkers.

,,Over de award , we hadden niet gedacht dat we hem zouden winnen. Maar het is vooral ook een mooie beloning voor onze medewerkers. Kijk, het bedrijf kan je kopiëren, maar de cultuur niet. We zijn trots op ons bedrijf en dat straalt ook af op onze mensen. En dat is in een tijd waarin het moeilijk is om aan goede mensen te komen een pluspunt. Wij zijn goed voor onze mensen, van hen verwachten we dat ze in veranderingen meegaan. Dat moeten ze vooral zelf willen. Dat vraagt zelfstandigheid en veranderbereidheid en ook meedenken over verbeteringen. Dat moet in het DNA zitten.”

Je bent beoordeeld op bijvoorbeeld: bijdrage aan Apeldoorn en samenwerken: kan je vertellen wat dit inhoudt?

,,We zitten al vanaf 2004 in Apeldoorn met een goede en grote arbeidsmarkt, ook met mensen die gewend zijn aan ploegendienst. Je moet vooral gevoel met het product hebben. Qua werkgelegenheid dragen we ook bij met in totaal circa 100 mensen in dienst. Ik denk dat we ook mogen stellen dat we een uithangbord voor Apeldoorn zijn vanwege onze Europees handel. Het imago van Fuite werkt daaraan mee, want het heeft een gunstig effect op alles. Samenwerken met de gemeente is goed, omdat ze goed gericht zijn op ondernemen en ze willen ons aan de voorkant betrekken. Ze zoeken actief de verbinding met bedrijven, dan kun je samen veel meer doen.”

„We hebben grote ambities op het vlak van duurzaamheid.

Wat doen jullie op het vlak van duurzaamheid?

,,We hebben grote ambities. Denk aan de zonnepanelen op het dak. Daarbij zijn veel dingen in het proces veranderd zoals bijvoorbeeld warmteterugwinning en LED-verlichting. We willen echt aansluiten op de ambities van de gemeente op dit vlak. Daar overleggen we ook over, omdat we dat belangrijk vinden. Samenwerken dus.”

Wat mogen we van jullie bedrijf nog meer verwachten?

,,Wij denken elke dag na over hoe wij met een lagere CO2-voetafdruk kunnen produceren. We voelen ons echt verantwoordelijk voor de gemeente en de omgeving, maar ook voor onze medewerkers. Dat mensen op een gezonde manier pensioen kunnen bereiken. Het is best zwaar werk, het vraagt door de techniek ook scherpte en focus. Daar voelen wij ons als werkgever echt verantwoordelijk voor.”

Na een rondleiding door de fabriek gaf Klaas ons nog even wat statistieken over de productie:

  • 50.000 broden en 250.000 bolletjes per dag;
  • 200.000 ton meel per week;
  • Producten geleverd door heel Nederland en heel Europa, met Italië en Duitsland als grootste exportlanden.

 

Onze nieuwsbrief

Elke maandag ons nieuws in de mail?

Meer lezen over ondernemen

REACTIES

Elke maandag ons nieuws in de mail?