De zomer van: Tom van Dieren

Woensdag 24 juli 2019

Door Marieke Nuijten

In ‘De zomer van’ is de redactie van Apeldoorn Direct op zoek naar mooie, boeiende, ontroerende en inspirerende verhalen. Rode draad in deze serie is de vraag: ‘Hoe ziet jouw zomer er uit?’ Wekelijks kijken we mee door de zonnebril van een Apeldoorner en zetten zijn of haar zomer in de schijnwerpers. In deze editie van ‘De zomer van’: Tom van Dieren. Vorig jaar dook hij in het diepe en stampte binnen no time zijn eigen bedrijf SEA’SONS uit de grond. Een jaar later laat hij graag heel de wereld rondlopen in zijn zomerse creaties: zwembroeken die van kleur veranderen in het water.

Naam: Tom van Dieren
Geboren: 23 mei 1998
Verliefd-verloofd-getrouwd: Single
Raakt geïnspireerd door: Ik kan van veel dingen gewonden en enthousiast raken. Plekken, gadgets, succesverhalen van andere ondernemers
Hekel aan: Mij maak je niet gelukkig met een keurslijf, 9 tot 5 baan of huisje-boompje-beestje
Trots op:
 Mijn bedrijf dat de dingen die ik bedenk ook werken en uitkomen
Gek op: Avontuur, ontdekken, spanning en ervaren
Je mag mij ’s nachts wakker maken voor: Als je mijn hulp ergens voor kan gebruiken
Wat staat er op je playlist: Divers ik luister van alles: house, techno tot hiphop
Favoriet vakantieland: 
Kroatië

Hoe ziet jouw zomer er uit?

,,Ik breng veel tijd door aan de rand van het zwembad en dat niet alleen voor de ontspanning. Deze zomer hijs ik naast mijzelf ook mijn vrienden in de door mij ontworpen, zwembroeken zodat we het nuttige met het aangename kunnen combineren en zo veel kunnen testen. We testen de zwembroeken op gebruikerszaken als: chloor- en zoutwater, maar ook wrijving tegen bijvoorbeeld rotsen. Die tests zijn de voorlopers voor de productielijn zomer 2020. Hebben wij even geluk met temperaturen als de laatste tijd.”

Dat is inderdaad een mazzeltje, hoe is het zo gekomen?

,,Het ondernemersbloed stroomt mij door de aderen. De ondernemersopleiding die ik op moment volg was dan ook een logische keuze. Natuurlijk kan ik mijn geld verdienen met een bijbaantje als bijvoorbeeld vakken vullen, maar daar heb ik weinig zin in. Voor ik mijn bedrijf opstartte verkocht ik dan ook scooters. Al snel kwam ik er achter dat ik daar niet erg gelukkig van werd. Want eenmaal een scooter in je bezit, dan koop je niet zo snel een tweede. De wens ontstond dus om écht iets op te bouwen: een merk, een bedrijf. Onderweg in de trein richting een feestje kreeg ik ineens een soort visioen. Ik zag voor me hoe ik in het zwembad sprong waarna de kleur van mijn zwembroek veranderde. Zo is het idee geboren.”

En hoe is dat idee verder gaan rollen?

,,Tsja, ik was gewoon een student met een idee, zonder kennis van chemie of techniek, pasvormen, textielkennis en niet geheel onbelangrijk, zonder geld. Echt alles was nieuw voor mij en dus heb ik een netwerk moeten aanboren en aanspreken om me te helpen. Mijn oma heeft me geholpen bij het naaien van de eerste 4 prototypes welke ik vervolgens gebruikte voor een crowdfunding platform. Die crowdfunding zorgde vervolgens ervoor dat ik de volgende stappen kon maken naar de productie. Daar had ik ongeveer 15.000 euro voor nodig. Lenen bij een bank vond ik op mijn 19e een beetje eng, dit was dus een mooie veilige manier van starten voor mij.”

Hoeveel tijd kost het je en wat moet je ervoor doen óf laten?

,,Die uren lopen wekelijks aardig op, ik zit nog in mijn voltijdstudie dus dat alleen al is 30 tot 40 uur per week. Mijn cijfers zie ik wel wat verzwakken in vergelijking met het begin van mijn studie. De achten en negens hebben plaatsgemaakt voor zesjes. In het begin was alles nieuw voor me, inmiddels merk ik dat er wat routine komt en het me steeds gemakkelijker afgaat. Ik sta ermee op en ga ermee naar bed en het is mij het allemaal waard, alles wat je aandacht geeft groeit.”

Baal je weleens dat je nu hiermee bezig bent in plaats van met andere zomerse activiteiten?

,,Sommige dingen moeten gewoon gedaan worden. Als ik mailtjes krijg van klanten, dan moet ik daar op reageren. In het begin is het dus weleens geweest dat vrienden iets gingen doen biertje in de stad en dat ik dan nog even achter mijn laptop zat te tikken. Maar ik krijg er zat dingen voor terug dus ik heb niets te klagen eigenlijk. Er is een gezonde balans.”

Heb je een zomer met een gouden randje beleefd de afgelopen jaren?

,,Dat was absoluut de zomer van 2018. Met een vriendengroep van 9 gasten hebben we in een busje een roadtrip gemaakt naar Kroatië. Vanaf het eerste moment was dat fantastisch.”

Waar in 055 kunnen we jouw zwembroeken vinden?

,,Bij Mansion24. Dat is een heel bewuste keuze. Ik heb een goede klik met Robin, de eigenaar van deze belevingswinkel. Een winkel waar ze het juiste gevoel kunnen overdragen van mijn belevingsproduct. Ik wil exclusief blijven en niet overal liggen. Door het wereldwijde platform kickstarter liggen ze overzees en zijn ze aan 40 landen verkocht van Azië tot Latijns America. Op het Kickstarter-platform laat je de klant zien wat je product gaat worden, alleen het eindproduct is er nog niet. Gelooft de klant in mijn product, dan kan hij deze vervolgens tegen een laag tarief inkopen. Een paar maanden later zal dan de levering zijn, je vind daar veel nieuwe, inventieve producten.”

Wanneer is de zomer 2019 voor jou geslaagd?

,,Dat is hij misschien al wel, het is mooi weer en deze productie is bijna uitverkocht.”

Zijn je doelen voor 2019 al behaald?

,,Oh nee hoor, dat niet,  ik stel mijn doelen telkens bij. Het gaat nu zo goed dat ik over een maandje uitverkocht ben. Daardoor ben ik nu al bezig met een volgende productie waardoor ik mijn doelen moest verzetten.”

Welke bekende Apeldoorner zou jij graag in je broek zien rondlopen?

,,DJ en platenproducer: Julian Jordan.”

Wil je zelf nog wat kwijt aan de lezer?

,,Ben jij ook jong en heb je zin zelf in het diepe te springen? Doe mijn dan gerust een berichtje. Ik vind het tof om anderen te helpen zoals ik zelf geholpen ben.”

 

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Elke maandag onze Apeldoornse verhalen in jouw inbox
De beste berichten en verhalen geselecteerd door onze redactie
Meer dan 2.200 Apeldoorners gingen je voor
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer lezen over ondernemen

REACTIES

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!