Mannen in de mode: Paul Mol

Zaterdag 8 oktober 2016

Door Ben Eggermont

Deze week weer een nieuw artikel in onze serie ‘Mannen in de Mode’. Aan de Hoofdstraat nummer 108 zit Sandmann Optiek, een bekende naam voor het winkelend publiek in Apeldoorn. Paul Mol bestiert hier samen met zijn zakenpartner Patrick Sterenberg al sinds 1999 deze speciaalzaak.

Wat heb je allemaal gedaan voor je deze zaak bent begonnen?
,,Na de mavo heb ik een laboratorium opleiding gedaan, ik had interesse voor de exacte vakken. Na 3 jaar moest ik hiermee stoppen en daar ben ik uiteindelijk niet rouwig om. Toen ben ik dus de optiek ingerold, een broer en een neef van mij waren al opticien. Voordat ik dienst moest, even in de keuken gekeken of het optiekvak bij mij paste. Drie maanden als voluntair gewerkt en vandaar uit het vak in en bij Sandmann Optiek als leerling begonnen en nooit meer weggegaan.”

Van wie heb je de kneepjes uit het vak geleerd?
,,Ik heb een hele goede leerschool gehad bij Pieter Sandmann, destijds de eigenaar, nog echt het ambacht geleerd, zo groei je in het bedrijf naar een positie van bedrijfsleider en later komt van het een het ander en praat je over een overname, dat was in 1999, eerst alleen en later is Patrick Sterenberg mijn compagnon erbij gekomen. We geven nu samen leiding aan een team van 16 medewerkers.”

Hoe stel je een mooie evenwichtige brillencollectie samen?
,,De jaren dat Patrick en ik aan het roer staan, hebben we er altijd voor gezorgd dat we kwalitatief een goede collectie in huis , qua materialen en ook pasvorm. Als de klanten binnenkomen dan moet het niet het gemiddelde zijn, niet dat het allemaal hele gekke monturen zijn, maar het moet verrassen. Zo gaan we zelf ook altijd naar beurzen om verrast te worden, maar dat lukt niet altijd. 80 procent komt van de merken waar je al veel mee werkt. Voor de andere 20 procent houd ik mijn ogen open. De beurzen zijn in Nederland 2 keer per jaar, maar Parijs en München daar zie je nog kleine innoverende firma’s, daar ben je ook opzoek naar ontwikkelingen in de techniek van brilproductie en ontwerp.”

Wat zijn de moeilijkste problemen in dit vak?
,,Wat het lastigste is, je bent ooit begonnen als opticien, maar langzaam wordt je van opticien meer manager/ondernemer en dat is nog wel eens moeilijk. Je wilt jezelf eigenlijk in tweeën kunnen delen. Je vindt het leuk om in die winkel te staan maar in je achterhoofd ben je nog bezig met het personeelsgesprek dat je moet voeren. Die dubbelfunctie vind ik lastig. Ik ben niet de ondernemer van nature. Daar moet je wel alert op zijn. Patrick en ik vullen elkaar daarin wel aan.”

Hoe zou je je klantenkring willen omschrijven die je zaak weet te vinden?
,,Er is een hele groep vaste klanten , maar klantenloyaliteit is nu anders dan 20 jaar geleden. Als ondernemer denk je dat als je klant eenmaal bij mij een bril koopt, dan koopt hij nooit meer ergens anders, maar zo werkt het niet meer. Wij werken in het midden tot hogere segment, de klant die dat aanspreekt komt voor de laatste ontwikkelingen op het gebied van brillen en contactlenzen en verwacht bij ons ook het beste.”

Wat is het belang van internet en de sociale media voor je zaak?
,,Zoveel jaar geleden toen ik begon kwamen de eerste websites, daar duik je in en het stelde nog niet zoveel voor een paar pagina’s en dat was het wel. Ik ben hier nu niet de internetter, de website of de computer-goeroe . We hebben iemand in ons team die dat veel beter kan, Peter Rogge, onze bedrijfsleider die is op het gebied van internet , Facebook en andere sociale media veel meer op de hoogte. Maar je kunt niet meer zonder, de website is je voordeur, het hoort er gewoon bij en moet actueel zijn.”

Wat maakt de zaak nu juist speciaal, waar komen de klanten voor als je dat vergelijkt met anderen?
,,De klanten krijgen en verwachten van ons een echt persoonlijke benadering, een ‘personal touch’, brillen kun je overal kopen. Ik denk dat we dat hier echt heel goed doen. Verder willen we ook probleemoplossend bezig zijn als je met een kijkprobleem binnen komt, mensen die problemen hebben achter hun PC, met hun werkhouding daar willen we ook heel kritisch naar kijken. Als we bij een meting denken ‘hier is iets niet pluis’, dan verwijzen we wel door naar de specialist.”

Hoe bewaar de balans tussen werk en privé?
,,In 2012 heb ik het fors voor de kiezen gehad, ik heb toen een fikse burn-out gehad. De balans probeer ik nu goed te bewaken, één dag in de week extra, naast de zondag vinden we wel heel erg fijn om lekker vrij te zijn. Ik werk 5 dagen in de week dat kunnen lange dagen zijn, dan kom je rustig aan de 50/60 uur in de week, maar er zijn ook weken dat het weer een stukje minder is. ’s Avonds gaat natuurlijk ook altijd door, bijblijven met cursussen en scholing.”

Het leven bestaat uit meer dan werk,,, wat zijn je interesses en ambities naast je werk?
,,Ik heb mijn gezin, dat staat ook op de eerste plaats. Ik heb 3 adoptiekinderen uit India, van 20 , 17 en 13 jaar. Ze zijn nu op een leeftijd dat ze iets meer hun eigen weg gaan. Daarnaast vind ik het belangrijk om weer wat meer aan sport te doen, wat meer aan het wielrennen, kan je lekker je hoofd leegmaken en ik rij als liefhebberij in een oude Porsche Targa van bijna 40 jaar oud en golven dat doe ik ook nog wel zo nu en dan.”

Je profileert je zaak duidelijk als een steun voor het culturele klimaat in Apeldoorn. Hoe ben je daartoe gekomen?
,,Ik vind het belangrijk, je werkt in Apeldoorn en verdient er je geld, dat geldt voor mij en voor het hele team. Ik vind je mag ook voor Apeldoorn best op cultureel gebied wat terug doen. Alleen je deur open doen en je geld verdienen vind ik niet genoeg. We hebben 25 jaar lang het Cultureel Café gesponsord en daar is het eigenlijk een beetje mee begonnen, daar zijn we door veranderingen bij Orpheus mee gestopt. Gigant sponsoren we nu twee jaar en zijn we lid van de Culture Club. Laatst hadden we de Popronde in de winkel was heel gezellig. Eens in de zoveel tijd wisselt de kunst aan de muur in onze winkel. We organiseren dan een soort pop-up expositie, die openen we dan op een donderdag avond met een borreltje en een hapje en praatje van de kunstenaar.”

Wat zijn de kwaliteiten die je verwacht van je personeel?
,,Ik vind vooral dat ze eigen moeten zijn, het moeten niet allemaal klonen van elkaar zijn. We hebben best protocollen hoe we een klant tegemoet treden, maar het moet niet zo zijn dat het allemaal op elkaar lijkt. We hebben mensen die al heel lang hier werken, er zitten erbij die hier al net zolang werken als ik, sommigen 20 of 25 jaar. We hebben een ‘steady’ team, maar ze hebben allemaal hun eigen inbreng, die diversiteit die er heerst willen we zo houden. Op het gebied van klantbenadering en productkennis verwachten we het beste van onze medewerkers.”

Heb je de afgelopen jaren nog last gehad van de crisis en hoe heb je je daartegen kunnen wapenen?
,,De crisis begon zo in 2008/2009 en we hebben we heel lang gedacht dat die aan ons voorbij zou gaan, 2011 was uiteindelijk ons beste jaar. Maar in 2012 trof de crisis ons toch nog. We hebben het 2 jaar lang goed gemerkt. De mensen gingen uitstellen, ze deden langer met een montuur, of vervingen alleen de glazen. Of het niveau van voor de crisis weer te halen is weet ik niet, maar mensen gaan zeker weer voor kwaliteit.”

Staan op korte termijn nog plannen op stapel die je nog wilt uitvoeren?
,,We hebben 8 jaar geleden groots verbouwd en er zijn nu weer een aantal dingen die we willen gaan veranderen. Niet verbouwen maar re-stylen, wat gezelliger, huiselijker maken, het geluid daar moet wat aan gebeuren, het galmt nu heel erg door de harde materialen in de winkel. Staat op stapel voor het eerste kwartaal volgend jaar.”

Tot slot, hoe ziet de zaak er over 5 jaar uit, waar staan jullie dan?
,,Ik verwacht dat we nog op deze locatie zitten , grotendeels met ons huidige team in onze gere-stylde winkel. Zichtbaarheid vanaf de Hoofdstraat is ook een belangrijk punt waar we met de re-styling rekening mee zullen houden. Over vijf jaar zal verkoop via internetbedrijven verder zijn toegenomen maar zullen kwaliteitszaken in de winkelsteden een prominentere rol spelen. De klant zal altijd blijven winkelen en een passend en persoonlijk advies nodig hebben. Dat zal zeker gelden op het gebied van oogzorg.”

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Elke maandag onze Apeldoornse verhalen in jouw inbox
De beste berichten en verhalen geselecteerd door onze redactie
Meer dan 2.200 Apeldoorners gingen je voor
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer lezen over mannen in de mode

ONDERWERPEN

Mannen in de mode Portretten

REACTIES

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!