Ondernemers vinden tweede lockdown ‘anders voelen dan de eerste’

Vrijdag 4 december 2020

Door Amrutha Mol

Het coronavirus heeft nog steeds erg veel invloed op onze Apeldoornse ondernemers. Maar gelukkig zijn de ondernemers erg vindingrijk en denken ze in oplossingen. Zo is De Babbel een kledingoutlet begonnen in de tweede lockdown en is het Fashion Café in de eerste lockdown al begonnen met bezorgen en verzenden. Maar wat doen de ondernemers nog meer en hoe anders is deze tweede lockdown dan de eerste lockdown?

Fashion bezorgen

Anne van het Fashion Café aan de Asselsestraat: “Ik ben in de eerste lockdown begonnen met bezorgen en verzenden en ik ben actiever geworden op social media. Ik vind het erg leuk om te doen en ik ga sinds de eerste lockdown ook zelf langs de deuren. Ik heb in de eerste lockdown wel mijn openingstijden moeten aanpassen. De winkel kon bijvoorbeeld niet de hele dag open, want ik moest ook nog bestellingen afleveren. Ik merk dat bij de tweede lockdown de angst wat meer weg is, maar het is nog wel steeds heel rustig in het centrum. Tijdens de eerste lockdown waren mensen heel angstig en moest er gelijk actie ondernomen worden. We worden als ondernemers uitgedaagd om creatiever te denken.”

“Nu is het niet alleen maar bezorgen en verzenden, maar is ook de winkel open.”

 

Ze vervolgt: “In deze tweede lockdown kan ik wel openblijven. Nu is het niet alleen maar bezorgen en verzenden, maar is ook de winkel open. Ik ben er financieel niet heel erg op achteruit gegaan, want ik hoef niet volledig dicht. Ik heb dus niks te klagen. Ik ga, ondanks dat de winkel dus gewoon open is, wel door met het verzenden en bezorgen van items, ik vind het leuk en het is goed voor de klantenbinding. Daarnaast is dit nog persoonlijker, doordat je iedereens naam leert kennen. Ik ben ook actiever op Facebook en Instagram.” Wat het Fashion Café anders maakt dan andere ondernemers: “Mijn collectie wisselt iedere week en ik heb maximaal 6 stuks van 1 item. Daarnaast ben ik heel erg betrokken bij de klanten en bied ik ze persoonlijke service. Ik vind wel dat je tijdens deze lockdown moet blijven doen wat je al deed en ik heb het geluk dat ik dat ook kon en dat mijn doelgroep ook op social media zit. De bestellingen lopen goed. In maart had ik meer online bestellingen en nu zijn er iets meer mensen in de winkel.”

Ze ziet dat mensen nu komen gerichter komen shoppen en dat ze geen ‘dagje uit’ meer doen. “Dat merk je wel goed.” Maar naast dat mensen nu nog in de winkel komen wordt er vanuit het hele land besteld: “Ik heb bestellingen uit Friesland en Zeeland, dat stuur ik dan ook op. Het is echt super gaaf dat je door social media zo goed vindbaar bent. Ik ben er wel blij mee. Het gaat ook echt om mond-tot-mondreclame. Want ik had eerst 1 bestelling in Zeeland en later werden dat er steeds meer. Dus ik denk dat dat meisje het aan haar vriendinnen heeft verteld. Ik bezorg in en rondom Apeldoorn en ik vind het ook heel leuk. Ik ga hier in ieder geval mee door zolang er vraag naar is.”

Bierpakketten

Coen Harleman van Hopdonders aan de Koninginnelaan en zijn collega Paul de Jong verkopen normaal gesproken veel bieren aan de horeca, maar dat is nu een stuk minder. Ook zij hebben zeker iets van de lockdown gemerkt: “De eerste 2 weken stonden we een beetje stil, Paul was ook ziek. Maar al snel begonnen we met het bezorgen en opsturen van speciaalbieren. Ook hebben we onze social media een boost gegeven en na 2 weken kwamen er wel wat meer mensen de winkel binnen wandelen. De eerste schrikreactie was eraf en de mensen gingen weer de straat op. In onze winkel gelden natuurlijk wel de maatregelen. Dus mandjes en een bepaald aantal mensen in de winkel”, zegt Coen.

“Het verlies wordt gecompenseerd doordat het drukker is in de winkel.”

 

Hij vindt ook het hele gevoel verschillend nu: “De tweede lockdown voelt anders, de schrikreactie is anders. We kunnen ook makkelijker werken, omdat de scholen nu wel geopend zijn. De tweede lockdown is minder onrustig. Mensen weten nu wat ze te wachten staat en maatschappelijk gezien gaat het leven ook door.” Maar gaan deze ondernemers er ook financieel op achteruit? “De omzet is lager, maar de marges in de winkel zijn beter nu. Het verlies wordt gecompenseerd doordat het drukker is in de winkel. Daarnaast hebben we nog de volgende dingen om omzet te maken: online proeverijen, relatiegeschenken, kerstpakketten, bieren bezorgen en bieren versturen.”

“We staan in de app ‘Untappd’ waar je het realtime assortiment ziet. Voor groepen hebben we proeverijen, voor bedrijven hebben we bierpakketten en voor particulieren hebben we de winkel. We zijn dit gaan doen, omdat we mensen nu van een afstand kunnen bedienen. De proeverij loopt goed, dus dat is fijn. We bezorgen ook overal: van België tot aan de Waddeneilanden. Maar ook in de randstad en in Duitsland.”

Keukenteam

MikMak aan de Asselsestraat opende net de deuren toen de tweede lockdown werd aangekondigd, maar eigenaar Frits Groeneveld, ook bekend van Den Olifant, zit zeker niet stil en pakt met volle moed door: “We zijn lekker druk bezig met het bezorgen van eten en met de zakelijke pakketten. Tijdens de eerste lockdown zijn we gaan bezorgen, deden we high wines en high beers en zijn we Serengeti gestart bij het station. Tijdens de tweede lockdown hebben we een groter pand (MikMak) en hebben we een heel keukenteam. We hebben het kunstje van het bezorgen door, dus dat gaat al een stuk soepeler. We hebben het nu ook drukker dan tijdens de eerste lockdown. Het verschil tussen de eerste en tweede lockdown is dat mensen nu wat rustiger zijn en dat ze wat meer de straat op gaan. Ik merk wel dat we harder moeten werken voor minder geld, maar we blijven positief.”

“Ik merk wel dat we harder moeten werken voor minder geld.”

 

Over de alternatieven om omzet te maken zegt Frits het volgende: “We hebben online proeverijen, quizzes en kerstpakketten. Daarnaast bezorgen we eten. We hebben wel een zakelijke focus en doen bijvoorbeeld ook online kerstborrels. Het bezorgen blijft misschien wel en de kerstpakketten komen misschien volgend jaar ook wel terug. Ik sluit niks uit. We zijn dit gaan doen om ons personeel bezig te blijven houden met leuke dingen. We willen vooral bezig blijven met leuke dingen. Het loopt tot nu toe ook goed. In de weekenden zijn we druk bezig met bezorgen. Dus dat vinden we erg leuk! We bezorgen in Apeldoorn en de omliggende regio en we blijven dit doen tot dat het nodig is.”

Omzet creëren

Jacco Talen van De Babbel op het Caterplein heeft sinds kort een outletwinkel met kleding. In de eerste lockdown heeft hij alles gerepareerd, geschilderd en onderhoud gepleegd. Hij vertelt hoe de tweede lockdown bij hem valt: “Het voelt net zo klote als de eerste lockdown, misschien zelfs nog wel pijnlijker. Want we hadden gehoopt dat we niet meer zo snel moesten sluiten. Tijdens de eerste lockdown zijn we niet open geweest, maar tijdens de tweede lockdown zijn we open als winkel en bezorgen we lunch en diner. Tijdens de eerste lockdown konden we de kosten nog wel redelijk betalen, maar nu in de tweede lockdown moeten we echt omzet creëren om rond te komen. Dat merk ik financieel wel, want mijn pensioenpotje is aardig leeg.”

“Mijn pensioenpotje is aardig leeg.”

 

“Tijdens de tweede lockdown zijn we bezig met de winkel en met het bezorgen. Ik doe alles om omzet te maken, het dekt de grote kosten niet, maar alles is mooi meegenomen. De outlet is een winkel met 5 detailhandel bedrijven en we helpen elkaar, het is een gezamenlijk concept. Maar zodra ik weer open mag met De Babbel, wordt het gewoon weer horeca. Ik ben dit initiatief ook begonnen, omdat ik ging denken: hoe kan ik De Babbel open krijgen en dat kon met een winkel. Het is belangrijk dat mensen binnen komen. Wat ik wel zou willen is: duidelijkheid van de overheid. Want hoe kunnen ze van ons verwachten dat wij 9 maanden zonder salaris werken?”

Webshop

Romano Katabaloeboeng van Barber Ro heeft tijdens de eerste lockdown ook niet stil gezeten en zegt: “De eerste lockdown was een bijzondere periode. We waren aan het verbouwen en aan het verhuizen. In die tijd ben ik ook nog vader geworden. Het waren even spannende tijden, maar we hebben vooral gekeken naar wat wel kon. De tweede lockdown is wel anders, want we mogen nu wel open en daar zijn we wel heel erg blij mee. We passen wel alle maatregelen toe en we maken een veilige omgeving voor onszelf en de klanten, door ons goed voor te bereiden. Nu we weer open zijn komen mensen graag langs. Wij zijn echt een break in de dag, een relaxmoment voor de klanten.”

“Wij zijn echt een break in de dag, een relax moment voor de klanten.”

 

Dat ze 2 maanden dicht moesten hebben ze financieel wel gemerkt. “Maar nu mogen we niet klagen. We zijn in de eerste lockdown doorgegaan met de dingen die we wel konden doen: we hebben bijvoorbeeld livesessies gedaan via Instagram waarin we onze klanten advies en service gaven. We hebben gekeken naar wat de klanten wel konden doen met hun haar terwijl wij dicht waren. Daarnaast hebben we een webshop geopend waar we onder meer petjes verkochten. Het concept was: een petje voor een bad hair day. Deze petjes bezorgden we diezelfde dag nog. De klanten vonden het leuk en beide partijen vonden het contact ook heel leuk.” Om toch een beetje extra op te vallen, probeert hij zich te onderscheiden van andere kappers. “Ik probeer dicht bij mezelf te blijven en dicht bij mijn creativiteit te blijven. We doen bepaalde campagnes en we hebben nu de kerstpakketten actie. Deze pakketten bezorgen we op 7 december en in de pakketten zitten haarproducten, thee, speelgoed en nog meer.”

Hij besluit: “Na corona blijft de webshop nog wel open en als corona voorbij is proberen we ook weer leuke events in de shop te organiseren. Bijvoorbeeld een band of DJ laten komen. Maar dat doen we pas als alles weer mag en als het allemaal veilig kan. Ik ben dit gaan doen, omdat ik ging kijken binnen mijn eigen vakgebied wat wel mogelijk was. We deden de website om producten te verkopen en de Instagram live sessies om het klanten contact te behouden. De webshop loopt aardig goed. We verkopen veel mondkapjes. We verkopen onze producten landelijk. Het is nieuw, maar het blijft wel.”

 

Onze nieuwsbrief

Elke maandag ons nieuws in de mail?

Meer lezen over ondernemen

Elke maandag ons nieuws in de mail?