Samenwerken, samenwerken en nog eens samenwerken bij ACEC Create

Donderdag 6 oktober 2016

Door Daniel van Harmelen

Hét advies van de avond: werk samen. ACEC Create begon woensdagavond 5 oktober met Carla Maessen die dat stellig benadrukte. Samenwerken, onderscheiden, je eigen ding doen maar ook je concurrenten in de ogen kijken voor een beter Apeldoorn. Inzet: De toerist naar Apeldoorn krijgen.

ACEC Create is een platform voor bedrijven die zich onderscheiden op de Nederlandse of internationale markt. 

,,Een mooi hotel is niet genoeg. Er zijn genoeg mooie hotels.” Carla Maessen (Hotel De Keizerskroon) trapt de avond af met die zakelijke mededeling. De strijd om de klant is lastig te winnen voor hotels. Onderscheid je maar eens als ieder hotel gastvriendelijk is en er verzorgd uitziet. Toch zag Carla er een markt in, en wel bij de zakelijke klanten. Want ieder bedrijf kan zo klantvriendelijk en verzorgend zijn als haar hotel. Zo staan managers en directeuren in de keuken te keuken of borden uit te serveren. De reacties (en dus de markt) zijn positief. ,,We noemden onze klanten ‘bonnen’, dat doen we nu wel anders”, illustreert Carla als één van de reacties die ze kreeg van een manager. Zo verkoopt zij de gastbeleving van hotels aan bedrijven. Een gat in de markt volgens haar.

Ze heeft alleen maar goede woorden over de samenwerking ‘Apeldoorn Congresstad’, een samenwerking van hotels, congrescentra en anderen die samen de concurrentie heel even aan de kant leggen om samen congresklanten aan te trekken. De samenwerking loopt al zo goed dat de hotels een Salesmedewerker hebben aangenomen om voor Apeldoorn Congresstad klanten te zoeken. Zo wordt heel Apeldoorn bediend door één samenwerking.

Binnenstad

De binnenstad is toe aan vernieuwing, vinden alle sprekers deze avond. Er is veel vertrouwen in het binnenstadsfonds dat de ondernemers moet verbinden en initiatieven betaalbaar moet maken. De nieuwe steentjes in de straat krijgen een eervolle vermelding en de gemeente doet z’n best, is de sfeer in de zaal. Het is nu aan de ondernemers, vindt onder andere Gerrit Steenbergen van het Cultuurkwartier, één van de sprekers. Ab van Hell, van Van Hell Juweliers, mist wel de jongeren. ,,Een jonge ondernemer in de stad begint binnenkort zijn eigen koffie te branden. Die moet je eigenlijk midden in de stad zetten!” Carla Maessen vindt dat het hoog tijd is voor een hotel midden in de binnenstad.

Pessimisme

“Maar waarom krijgen wij het niet voor elkaar?” Die vraag stelt Ab van Hell. Apeldoorn kijkt al jaren jaloers naar steden als Deventer en Zutphen die oude binnensteden hebben. Maar wat veel Apeldoorners niet zien, is dat Zutphen zich minstens net zo druk maakt over Apeldoorn, merkt een scherpe dame in het publiek op. ,,In Zutphen kijken ze ook naar Apeldoorn hoor. Wij hebben goede toegangswegen. We moeten eens stoppen met dat pessimisme en in onze stad gaan geloven. Ik mis de trots.”

Ab van Hell zoekt met zijn juwelierszaak vooral argumenten om mensen uit de bureaustoel en over zijn drempel te krijgen. De digitale markt verplicht winkels om te vernieuwen, zeker in de retail, als ze niet ten onder willen gaan zoals de V&D. Zelf zoekt hij de samenwerking met de Blue Carpet Stores, een initiatief dat winkels zo aantrekkelijk moet maken dat mensen er 80 kilometer voor willen reizen. En dat lukt volgens Ab. Een wijntje erbij, bijvoorbeeld. Controversieel in de politiek nu, maar ook voordat de pilot ‘Mengvorm Horeca en Detailhandel’ schonk Ab een wijntje voor zijn klanten.

,,Het gaat om de beleving. Rust, ruimte en beleving, daar gaat het om.” De webwinkel wordt vooral voor oriënteren gebruikt, de drempel stapt men nog steeds over om daadwerkelijk te kopen. Dat bereikt hij onder andere met evenementen, zoals het presenteren van een dameshorloge tijdens een driegangenlunch. Verrassen en verwennen noemt hij dat. Ook hij heeft afgekeken bij de hotellerie door vijf- en zes-sterrenhotels af te gaan.

Paleis het Loo

Het contact met Apeldoorn mag wel een tandje meer. Zo zijn er al gesprekken met Het Loo waarin hij met de Blue Carpet Stores een verbinding met het paleis zoekt. Zoals het tentoonstellen van koninklijke hoeden in zijn zaak en het actief verwijzen naar elkaars bestaan. Op die manier moet lukken wat de politiek al jaren probeert: De binnenstad en de in de periferie liggende toeristische attracties vinden. En hij pleit voor een shuttle tussen de binnenstad en Het Loo.

Gerrit Steenbergen eindigt de avond met een positieve noot. ,,Het is heel slecht geweest in Apeldoorn. Het gaat echt veel beter.” Apeldoorn heeft een gebrek aan historisch besef, vindt hij. De hoofdstraat bestaat bijvoorbeeld al sinds 1900, toen de dorpsstraat omgedoopt werd tot hoofdstraat omdat Apeldoorn langzaamaan een stad werd. Hij heeft wel vertrouwen in de gloednieuwe Stichting Centrum Management die die bal moet oppakken. “De ondernemers zijn nu aan zet. Verkloot het niet.”

Onze nieuwsbrief

Elke maandag ons nieuws in de mail?

Meer lezen over ondernemen

ONDERWERPEN

ACEC

REACTIES

Elke maandag ons nieuws in de mail?