Verborgen Ondernemers: FIK kaarsen

Dinsdag 9 november 2021

Door Carla van Vliet

Ha, we zitten middenin de herfst, zitten meer binnen en het is ’s avonds steeds eerder donker. De feestdagen liggen in het verschiet, ook die vragen om gezelligheid. Artikelen om de sfeer te verhogen zijn uiteraard kaarsen. Vandaag spreken we met Vic Mooren (26) en Olaf Mensink (27) van FIK kaarsen. Hun recent geopende kaarsenwinkel bevindt zich, een beetje letterlijk verborgen, aan de Vlijtseweg 108.

Hoe is het idee van een kaarsenwinkel ontstaan?

Vic: “Wij waren hobbymatig al bezig met kaarsen. Je kent het wel, als de lont van je kaars is opgebrand en de buitenkant nog bijna intact is. Die resten smolten wij dan om tot nieuwe kaarsen.”

Olaf: “Aangezien ik in de theaterwereld werkzaam ben en Vic net afgestudeerd was in die richting, hadden wij in coronatijd niet veel om handen.”

Maar dan heb je nog geen kaarsenwinkel?

Vic: “Klopt. We wilden ons verdiepen in het ambacht. We kochten lonten, verschillende oliën en bestelden wat geuren. Hiermee gingen we van alles uitproberen. Al snel kwamen we er achter dat raapzaadolie onze voorkeur had. Het is een natuurproduct, dit in tegenstelling tot het chemische parafine.”

Olaf: “Kaarsen van raapzaadolie zien er ook mooier uit, het oogt luxer omdat het matter is. Daarbij brandt het veel schoner op, dus stukken minder ongezond. Zelfs mensen met longklachten kunnen van een FIK kaars genieten. Het is echt een duurzaam product.”

Vic: “Na heel veel experimenteren waren we tevreden. We hebben het getest bij onze omgeving, vrienden en familie, en ook zij waren enthousiast. Ze vonden het een goed product, dat er ook mooi uit zag. Het houten lontje sloeg direct aan, omdat het zachtjes knispert als het brandt. Ik durf te zeggen dat wij ons onderscheiden door een houten lont te gebruiken. Maar dan komt de vraag: wat nu, ga je ermee verder?”

Hoe pakten jullie het aan?

Olaf: “Opeens moesten we serieus over dingen beslissen. Welk potje vinden we mooi, welke afmeting gaan we gebruiken? Met welke geuren gaan we verder? Er moet een sticker op het potje, maar hoe groot moet die zijn, welke kleur? Wat wordt ons logo? Hoe gaat de website er uitzien en welke foto’s maken we daarvoor?”

Vic: “Juist omdat we allebei theatervormgeving hebben gestudeerd, vinden we uiterlijk en details belangrijk. We bedachten een eigen merknaam ‘FIK’, dit betekent brand maar ook hand. Dit vonden we passend omdat we alle kaarsen met onze eigen fikken/handen maken. Het was vooral onze eigen smaak die we toepasten, maar het sloeg aan.”

En toen?

Vic: “Toen hadden we een website met een goedlopende webshop. We gebruiken twee verschillen potjes, een grote witte en een kleine bruine. In de witte pot gebruikten we een houten lont en het bruine potje een lont van katoen. We begonnen met drie verschillende geuren: vijg-bergamot, mandarijn/sinaasappel en vanille-amandel. We verkochten (nu nog) ook een collectie-box, daar zitten twee verschillen geuren en potjes in. Hiermee kun je proberen of FIK kaarsen bevallen. Maar het is ook een mooi cadeautje voor een ander, of gewoon lekker voor jezelf. We kregen ontzettend veel bestellingen!”

Dik voor elkaar dus?

Olaf: “Totdat er in mei/juni geen raapzaadolie meer verkrijgbaar was wegens schaarste door corona. Dat was een behoorlijke tegenvaller. Er zat niets anders op dan te wachten op nieuwe levering uit Duitsland.”

Vic: “Gelukkig vonden we een nieuwe leverancier in Nederland! Puur autodidactisch, met behulp van internet, zijn we ons nog meer gaan verdiepen in het vak kaarsen maken. We konden de geuren lavendel-rozemarijn en rabarber-grapefruit aan onze collectie toevoegen. Onze geuren zijn gelaagd, dat houdt in dat het een combinatie van geuren is, waardoor onze kaarsen subtiel ruiken.”

Een winkel thuis?

Vic: “Op een geven moment was zowel de keuken als de slaapkamer niet meer toegankelijk door de kaarsen. Daarom zijn we heel erg blij dat we dit pand op het Zwitsalterrein konden krijgen en sinds 21 augustus is onze winkel officieel geopend. Voorin hebben we het winkelgedeelte en achterin de kaarsenmakerij, helemaal naar eigen ideeën verbouwd en ingericht.”

Olaf: “Onze kaarsen zijn ook te koop bij LAB02 aan de Paslaan, bij Life’s Delicious Delicatessen in Ugchelen en bij WAAR in Zutphen. Momenteel zijn we met meerdere winkeliers in gesprek, alsook met bedrijven die kerstpakketten verzorgen. Het gaat best goed zo.”

Wat willen jullie uitstralen?

Olaf: “Kijk, kaarsen worden gemaakt in het hoog segment (denk aan Bolsius), in het hobbysegment (denk aan dagbesteding) en dan heb je nog het middensegment. Daar bevinden wij ons. De kwaliteit is beter, het is handgemaakt en straalt een bepaalde luxe uit.

Vic: “Onze kaarsen moeten in ieder interieur passen en je moet kunnen zien dat wij er aandacht aan besteed hebben. Dat willen we uitstralen.”

Hoe bevalt het ondernemen?

Vic: “Prima! Natuurlijk houden we er financieel nu nog niet veel aan over, maar dat weegt niet op tegen het gevoel een product te hebben waarvan we alles zelf gemaakt en geregeld hebben. Het hele proces daagt ons uit en daar genieten we van.”

Olaf: “Ook de relatie met andere ondernemers levert ons veel op, zoals herkenning, kennis en ervaring.”

Wat wil je als laatste nog kwijt?

Vic: “Onze nieuwste geuren hebben we nog niet genoemd! Dat zijn kaneel-walnoot en rode appel-kruidnagel. Heerlijk voor de herfst, met een boek en een kopje thee.”

Olaf: “En nu we een fysieke winkel hebben kun je zelf bij ons komen ruiken!”

Apeldoorn Direct start een serie over ‘verborgen ondernemers’. Denk daarbij aan kleine ondernemers die net starten, ondernemers die een bijzonder bedrijf runnen of een bedrijf met een bijzondere toevoeging. Ondernemers die niet bij iedereen bekendheid genieten, maar zeker het vermelden waard zijn. Ben of ken je iemand die hiervoor in aanmerking zou kunnen komen? Mail dan naar redactie@apeldoorndirect.nl 

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Elke maandag onze Apeldoornse verhalen in jouw inbox
De beste berichten en verhalen geselecteerd door onze redactie
Meer dan 2.400 Apeldoorners gingen je voor
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer lezen over ondernemen

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!