Vijf jaar duurzaam auto’s wassen

Zondag 4 december 2011

Door advertorial

Vanuit onderzoek is bekend dat een auto op straat wassen meer milieubelastend is dan wassen via een autowasstraat, en zelfs dat kan nog duurzamer. Dit bewijst Blinq Carwash, dat al vijf jaar onder het Milieukeur wast. Exploitant Volkmar Alberts is er best trots op. “We hebben ons in eerste instantie uit eigen overweging laten certificeren”, zegt hij. “Dit omdat wij zelf een gevoel van urgentie hebben bij milieubewust werken. Maar omdat we nu vijf jaar het Milieukeur hebben, gaan we dat maar eens echt communiceren.”

Blinq Carwash is een typisch familiebedrijf. Gerund met trots en eerbied, met een jarenlange expertise. Blinq heeft twee vestigingen in Apeldoorn. Alberts: “Duurzaamheid heeft de toekomst. Niet alleen vanuit mijn persoonlijk oogpunt, maar het is ook iets waar de consument steeds meer op gaat letten. Het heeft uiteindelijk alleen maar voordelen.”

Goed voor het bedrijfsproces

Het werken onder Milieukeur bevalt prima. “We moeten onze cijfers goed onder de loep nemen en uitgebreid registreren”, zegt Alberts. “Maar dat is geen last: je krijgt hierdoor inzicht in je processen en je bedrijfsvoering. We doen er alles aan om energie- en waterverbruik te verminderen en daar helpt het Milieukeur ons bij.”

In Totaal investeerde Blinq ruim drie miljoen euro, maar daar staat dan wel een fiscaal voordeel tegenover. “We vangen al het water op, filteren het en gebruiken het opnieuw in de wasstraat”, zegt Alberts. “Ook hebben we de buitenverlichting vervangen door LED-lampen. Wanneer er geen auto’s te wassen zijn, schakelt de verlichting automatisch terug naar 30 procent van het vermogen. Toen wij een offerte aanvroegen voor de verlichting, kon de leverancier nog maar een jaar garantie geven op de – toen nieuwe – LED-verlichting, terwijl wij een investering doen voor vijf jaar. Omdat we een serieuze partij zijn, kun je aan tafel gaan met die leverancier en de wensen bespreken. Zo hebben we toch die vijf jaar garantie gekregen. Hiermee verduurzaam je de keten. Dit gaat ook op voor onze leveranciers van de shampoos en waxen: zij leveren ons een duurzaam product.”

Communiceren

Blinq heeft nooit echt werk gemaakt van het communiceren van het Milieukeur. “Maar als ik zie dat bijna ieder bedrijf zich nu op de borst klopt met MVO-beleid, moeten wij dat misschien ook maar eens gaan doen, zeker omdat wij onze duurzaamheid kunnen aantonen met een betrouwbaar certificaat”, zegt Alberts. “We gaan een actie houden om het jubileum te vieren en we zullen het Milieukeur logo prominenter bij de wasstraat plaatsen.” Alberts heeft nog wel een kanttekening: “Tegenwoordig zijn er zoveel keurmerken en iedereen plakt maar een stickertje op zijn product. Het zou goed zijn als Milieukeur beter bekend wordt bij de consument. Nu zegt het de meeste mensen nog niet zoveel.”

Onze nieuwsbrief

Elke maandag ons nieuws in de mail?

Meer lezen over ondernemen

REACTIES

Elke maandag ons nieuws in de mail?