Frans Wehkamp: “We hadden elke laatste week van de maand alleen maar vanillevla te eten”

Woensdag 17 april 2024

Door Redactie

Er bestaan weinig parallellen tussen de commerciële en maatschappelijke sferen, echter gedijt de Apeldoornse ondernemer, fiscalist en filantroop Frans Wehkamp uitstekend in beide. Wat zijn volgens Wehkamp de overeenkomsten en verschillen tussen deze twee werelden? En wat drijft Frans in zijn werk?

De in Giethoorn geboren ondernemer woont sinds 1987 woonachtig in Apeldoorn. Sinds zijn jeugd weet Frans al wat hij wil worden: “Ik wist op mijn 16de dat ik belastingadviseur wilde worden, een zeer welbewuste keus.”

Maatschappelijke wereld

Toch trok de maatschappelijke wereld aan Wehkamp, hij zet zich in voor de Apeldoornse Voedselbank en is verantwoordelijk voor de fondsenwerving en externe contacten bij de Voedselbank. Voorzitter zou hij zichzelf niet noemen; “Bij de Voedselbank heb je een voorzitter nodig die verbinding zoekt met de vrijwilligers. Iemand wie hier de ambassadeur in kan zijn. Ik heb in mijn periode bij de Voedselbank Hetty meegemaakt als voorzitter, nu is dat Johan. Die zijn er voor geknipt.”

Tekort aan middelen

Wat Frans aantrof was verre van de Voedselbank van de afgelopen jaren: “Er was er een tekort aan financiële middelen. We zijn een tijdje in leven gehouden door een groep welgestelde Apeldoorners, die doneerden per jaar een bedrag groot genoeg om voort te bestaan.”

Een van de dingen die de Apeldoorner zich bedacht is: “hoe krijgen we het werk van de Voedselbank op een veel bredere manier voor het Apeldoornse voetlicht? Hoe zorgen we ervoor dat het werk van de Voedselbank ‘top of mind’ is bij de Apeldoorners? Ik zag dat er veel mooi werk gedaan werd en iedereen was op de hoogte van ons bestaan, maar hoe dan en ten aanzien van wie? Wat zijn de criteria en wie zijn er allemaal bij betrokken? Dat was amper bekend.”

Als je het hebt over het onderhouden van externe contacten is transparantie heel belangrijk, zo beseft Frans zich: “Daarom hebben we binnen het bestuur gezocht naar een platform om de Apeldoorners te bereiken. Destijds vonden we, in samenwerking met Bureau Max, een model waar we via social media en andere uitingen heel veel aandacht hebben gevraagd voor het werk van de Voedselbank. Uiteraard hoorde daar ook een goed werkende website bij, waar mensen met aanvullende vragen terechtkunnen om nadere informatie te krijgen. Van die stappen profiteren we tot op de dag van vandaag nog!”

Verschil creëren draagvlak commerciële en maatschappelijke wereld?

“In de ‘goede doelen-wereld’ heb je te maken met vrijwilligers, het vinden van draagvlak heeft hier iets meer tijd nodig. Er zijn allerlei projecten bij de Voedselbank die in het bedrijfsleven wellicht eerder doorgang zouden vinden. Vrijwilligers hebben een stem, die moet worden gehoord. Het vinden van draagvlak kent ook een bepaalde incubatietijd, die in het algemeen langer is dan is het bedrijfsleven. Ik heb wel eens gezegd dat het werk bij de Voedselbank ook een hele goede leerschool voor mij is, in het bewaren van geduld.”

Voor de Apeldoornse fiscalist en filantroop is het werk van de Voedselbank ingegeven door een persoonlijk omstandigheid uit zijn jeugd: “Toen ik 16 was ging mijn vader met zijn bedrijf persoonlijk failliet, wij waren toen gewend waren om elke laatste week van de maand alleen maar vanillevla te eten.

In het gesprek deelt Frans zijn persoonlijke ervaringen die zijn perspectief op geld en betrokkenheid bij de samenleving hebben gevormd. Hij benadrukt ook zijn streven om zowel de Voedselbank als zijn andere projecten in Apeldoorn meer zichtbaarheid te geven en een positieve invloed te hebben.

Frans vertelt zijn volledige verhaal in gesprek met Max Dammers in de podcastreeks ‘Studio ACEC’. Deze aflevering stamt uit juli 2023 en is te beluisteren op de website van ACEC, Spotify, Google Podcast, en Apple Podcast.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Elke maandag onze Apeldoornse verhalen in jouw inbox
De beste berichten en verhalen geselecteerd door onze redactie
Meer dan 2.200 Apeldoorners gingen je voor
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer lezen over podcast

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!