Handhavers geïntimideerd ‘door landelijke alcoholketen’

Dinsdag 28 november 2017

Door Daniel van Harmelen

Daniel van Harmelen

De mengvorm van horeca en detailhandel heeft een nare bijsmaak gekregen volgens de ChristenUnie. Een wijntje kunnen drinken als je kleren koopt of bij de kapper zit, wat in een pilot tot nu toe oogluikend is toegestaan, heeft geleid tot ‘intimidatie van handhavers’. Dat zegt de ChristenUnie in schriftelijke vragen aan het college van B en W, waarin de partij een oproep doet om de pilot stop te zetten.

De gemeente Apeldoorn doet mee met een pilot waarbij de detailhandel ook alcohol mag schenken. Dat zou tot een aantrekkelijkere binnenstad moeten leiden. De ChristenUnie heeft al langer kritiek op de pilot. Ze vinden dat de verkoop van alcohol beperkt moet blijven, en betwijfelen de positieve effecten sterk.

De partij zegt dat de uitspraak van de handhavers uit een rondgang langs verschillende organisaties komt. Zo zijn ook de VNG en het Trimbos-instituut aan de tand gevoeld volgens de ChristenUnie. De Handhavers Apeldoorn reageerden als volgt: ,,Goede handhaving van overtredingen van deze pilot is in het geheel niet mogelijk. Er zijn teveel losse regeltjes waardoor goed controleren onmogelijk is. We worden door ondernemers ook gewezen op oneerlijke concurrentie en rechtsongelijkheid, en we zijn telefonisch geïntimideerd door een landelijke alcoholketen die geen deelnemer was van de pilot. Wij voelen ons niet gehoord in deze pilot en pleiten voor terug gaan naar de situatie van 2015.”

De ChristenUnie trekt de volgende conclusies: ,,Onze fractie denkt dat het een goed moment is om voor Apeldoorn de balans op te maken. Volgens ons is het schenken van alcohol geen noodzakelijk ingrediënt voor het verhogen van de aantrekkelijkheid van onze binnenstad. We lezen ook nergens dat de pilot in de deelnemende gemeenten heeft geleid tot een significante omzetverhoging.”

ONDERWERPEN

Horeca

Onze nieuwsbrief

Elke maandag ons nieuws in de mail?

Meer lezen over politiek

REACTIES

Elke maandag ons nieuws in de mail?