Afzeikjournalistiek

Woensdag 29 februari 2012

Door Gerrit Steenbergen

De uiterste houdbaarhoudsdatum van de afzeikjournalistiek en de afzeikjournalisten is verstreken. De rol van media als controleur van de democratie is een hol vat geworden, het is een entertainmentbedrijf waar de politici als gedresseerde leeuwen in het circus mogen opdraaien.

Neem nou de zaak van het grondbedrijf, bij de media. Achteraf verschijnen er allerlei opmerkingen en diskwalificaties over de politiek en politici in de media, maar de essentie waar het om gaat hebben ze niet kunnen bloot leggen. Door onderzoek en feitenkennis hadden ze tijdig en niet in 2012 maar in 2008 moeten waarschuwen voor de risico’s bij het grondbedrijf als deel van hun democratische controle taak. De fouten bij het grondbedrijf zijn echter door dezelfde politiek, de gemeenteraad, onthuld en locale media hebben daar geen rol van betekenis in vervuld. Het zelfreinigend vermogen van de politiek is vele malen hoger dan dat van de journalistiek.

En ook landelijk is de kopman afzeiken Rutger van Castricum is in een week twee keer geweldig voor paal gezet. In de eerste plaats in de DWDD en daarna ‘aangevallen’(laat me niet lachen) door een fysiek lichtgewicht professor, dat hij  niet kon winnen. Als je de reacties op Nu.nl leest heeft vooral dit laatste voorval een grote instemming bij een breed publiek. Sukkeltje Rutger.

Ook Jeroen Pauw heeft zijn beste tijd gehad, het onbehoorlijke verwende kleutergedrag van eergisteren  tegenover Albayrak is hier het begin van het einde. De Volkskrant brandt  hem massief af. Daarnaast is glamourboy van Nieuwkerk het schip in gegaan bij het interview met de heer Martijn van Dam.  We beginnen in Nederland de buik vol te krijgen van gemakzuchtige en vooral oppervlakkige en uitsluitend op sensatie uit zijnde journalisten. Ook de geïnterviewden hebben zich, meer of minder succesvol, verweerd tegen de journalistieke platvloersheid en leggen hun schroom af. De gigantische problemen of zo u wilt uitdagingen waar Nederland voor staat laten zich niet oplossen met one-liners, snedige commentaartjes en gemakkelijke vraagjes over vrouw zijn van de grootverdieners.

Het is tekenend voor de huidige situatie in onze media, dat de directeur van het Centraal Plan Bureau, de heer Teulings, een artikel over de bezuinigingen publiceert in een buitenlandse krant te weten de Financial Times, kennelijk ziet hij Nederlandse kranten als irrelevant.
Het interessante van de afgelopen weken  is dat er voor het eerst breed in de media de vinger op de zere plek is gelegd. Collega’s die vroeger doorgingen voor God liggen onder vuur van columnisten in een brede coalitie.

Kortom, er komt een andere stijl van journalistiek  bedrijven,  diepgang, vakkennis en gelegenheid tot argumentatie en debat zullen hier een belangrijke randvoorwaarde zijn.

Onze nieuwsbrief

Elke maandag ons nieuws in de mail?

Meer lezen over stad

REACTIES

Elke maandag ons nieuws in de mail?