‘Apeldoorn is klaar voor de volgende stap’
Door Jasper van der Graaf

Leeuwarden werd in 2018 uitgeroepen tot Culturele Hoofdstad van Europa en bewees hoe cultuur en samenwerking een stad kunnen transformeren. Miljoenen bezoekers vonden hun weg naar de Friese hoofdstad, waar kunst, theater en festivals de straten tot leven brachten. De lokale economie bloeide op, stadstrots kreeg een ongekende impuls en nieuwe samenwerkingsverbanden werden gesmeed. Dit succes was het resultaat van een gezamenlijke inspanning van overheid, bedrijven en inwoners. Tot op de dag van vandaag plukt Leeuwarden de vruchten van deze unieke en inspirerende ervaring.
Apeldoorn Partners Meet-up brengt ideeën samen
De tweede editie van de Apeldoorn Partners Meet-up (dinsdag 11 februari) in cultuurcentrum ACEC bracht een dynamische mix van vertegenwoordigers uit onderwijs, bedrijfsleven, cultuur, toerisme, evenementen en overheid bijeen. Wethouders Anja Prins, Danny Huizer en Peter Messerschmidt dachten samen met ondernemers en maatschappelijke organisaties na over de toekomst van Apeldoorn.
“Onze stad is gewend geraakt aan grote culturele projecten”
De avond werd afgetrapt met een bevlogen betoog van Jurjen van der Weg, die het succesverhaal van Leeuwarden als voorbeeld nam. Zijn boodschap was helder: “samenwerking en gezamenlijke ambitie laten blijvende sporen na”. Het opstellen van een gedegen bidbook (een ambitieuze culturele propositie), geeft inzicht in wat een stad uniek maakt en vergroot niet alleen de zichtbaarheid, maar ook de trots van een stad. Opvallende uitspraak aan het einde van zijn verhaal: ‘Onze stad is gewend geraakt aan grote culturele projecten’.
Apeldoorn is aan het warmdraaien
Apeldoorn heeft in recente jaren waardevolle ervaring opgedaan met het opzetten van cultureel stadsprogramma. Stadsbrede evenementen en projecten zoals 75 jaar vrijheid, 50 jaar Apenheul en de heropening van Paleis Het Loo onderstreepten het belang van cultuur en erfgoed als motor voor ontwikkeling en verbinding. Ze boden een gemeenschappelijke focus op thema’s die Apeldoorn typeren, gaven de stad extra smoel, en boden zicht op de meerwaarde die uit samenwerking kan ontstaan.
De Apeldoorn Partners Meet-up zorgde voor creatieve nieuwe ideeën en nieuwe ontmoetingen. Dit smaakt naar meer en maakte één ding glashelder: Apeldoorn is klaar voor een volgende stap. De opening van het landelijke culturele seizoen ‘De Opening’ (georganiseerd met stichting Uitmarkt, eind augustus 2025) heeft het in zich om een volgende mijlpaal te zijn. Voor het eerst wordt dit evenement buiten Amsterdam gehouden. Centrale initiatiefnemers Paleis Het Loo, Orpheus en de gemeente Apeldoorn hebben de kans gegrepen om dit vernieuwde evenement naar de stad te halen. Een mooie kans om nationaal te laten zien wat Apeldoorn in huis heeft, een krachtig statement te maken op cultureel gebied en lokale samenwerking te stimuleren.
Een gezamenlijke inspanning voor een culturele gemeenschap
Naast Het Loo en Orpheus worden ook de andere grote, middelgrote en kleinere culturele organisaties uitgenodigd/uitgedaagd om hun beste beentje voor te zetten. Het totale programma is nu in ontwikkeling. ACEC draagt in ieder geval enthousiast bij met een groots kunstenaarsfeest, ondersteund door een grote overzichtstentoonstelling met meer dan 100 deelnemers uit de regio die straalt en inspireert. Orkest de Ereprijs heeft zich gemeld en sluit aan met een concert. Een lang gekoesterde droom is bovendien het realiseren van enkele moderne murals in de binnenstad – kleurrijke blikvangers die de binnenstad van Apeldoorn cultureel opwaarderen. Dit zou een prachtige zichtbare herinnering kunnen opleveren van dit culturele evenement.
De ambitie is er, nu is het aan Apeldoorn om deze kans met beide handen aan te grijpen en zich als culturele stad op de kaart te zetten. Met als grote einddoel dat we ons op een dag collectief realiseren dat we als stad gewend zijn geraakt aan grote culturele projecten.