Een tassentic? Dat is duurzaam!

Donderdag 21 februari 2013

Door Redactie

Synté, Martine


De tassentic is niet langer een zonde! Op het atelier van Synté, Martine in Apeldoorn worden oude reclame banners omgezet in tassen. Deze vorm van recyclen past perfect bij het duurzame ondernemen, een ontwikkeling die steeds belangrijker wordt in de modewereld.

Grote reclame banners zijn tegenwoordig overal te vinden, maar wat als deze banners niet meer nodig zijn? ‘Weggooien is zonde!’ vindt ontwerpster Martine Adema. Daarom is zij in 2010 begonnen met het vermaken van oude reclame banners tot tassen. Iedere tas is uniek en ze zijn in verschillende kleuren verkrijgbaar. Er zijn ook tassen die versiert zijn met fake-fur, koeienhuid of schapenwol.

Met het duurzame ontwerpen gebruikt Martine haar ‘hoe minimaliseer ik de hoeveelheid afval’-principe. Een duurzaam ontwerp is minder trendgevoelig en behoedt de wereld voor een maandelijks nieuw modebeeld. Het creëren van een nieuw modebeeld belast namelijk het milieu.

Zo heeft Synté, Martine voor Witteveen mode tassen gemaakt die in de etalage van de winkel in Apeldoorn hebben gehangen. Deze tassen zijn ook aan de klanten van Witteveen mee gegeven. De banner waarvan ze gemaakt zijn heeft aan de gevel bij Witteveen gehangen. Dus, het materiaal, de productie en de verkoop allemaal op maar een paar honderd meter afstand van elkaar. Het cradle to cradle effect is hier duidelijk zichtbaar.

Synté, Martine is een kledingmerk opgericht door Martine Adema. Het merk bouwt op een evoluerende collectie, dat wil zeggen dat er een aantal duurzame ontwerpen zijn die altijd terug zullen komen in de collectie. Het is een kledingmerk voor originele en draagbare dameskleding met een optimale pasvorm. ‘Kledingontwerpen is optimaal gebruik maken van het verschil tussen de ronde vormen van het lichaam en platte stukken doek. De vorm van een lichaam en de vorm van een kledingstuk moeten elkaar treffen in een sterk totaal beeld.’ Aldus Martine. Synté, Martine staat voor de best mogelijke synthese tussen ruimtelijkheden, materiaal, en persoonlijkheid. Het uitgangspunt is de heldere, ruimtelijke pasvorm.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Elke maandag onze Apeldoornse verhalen in jouw inbox
De beste berichten en verhalen geselecteerd door onze redactie
Meer dan 2.200 Apeldoorners gingen je voor
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer lezen over stad

REACTIES

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!