GRAPJURKEN

Woensdag 4 juni 2014

Door Vera Leimann


Volgens de NOS
is er nog niet veel te merken van de oranjekoorts. Minder acties door ondernemers zouden daar de oorzaak van zijn. Ondernemers zijn blijkbaar huiverig omdat de “prestaties” van Oranje tijdens het EK twee jaar geleden ervoor zorgden dat het publiek al gauw interesse in de acties verloor.

Mediamarkt toont dan schijnbaar lef en belooft het aankoopbedrag van een nieuw aangeschafte TV terug te storten als Nederland het WK wint. Maar…… van een groot vertrouwen in Oranje spreekt deze actie dan weer niet.

Bavaria gooit het over een andere boeg met een vrolijk bloemenjurkje. Boodschap: “hola holandeses, doe eens niet zo nuchter”.  Prima boodschap als je bier verkoopt. Helemaal geweldig is dat de biergigant ook rekening heeft gehouden met degenen die alléén oranje willen zien. Het jurkje is omkeerbaar. Dames, we hebben de keus.

Of toch niet? Want wat schetste mijn verbazing toen ik pas bij de slijter een boodschapje ging doen? De actieverpakking bevat een sixpack bier plus het jurkje. Maat: 34-40. Je kunt het jurkje dus dragen als je maat 34 hebt (bestaat die maat überhaupt nog?) maar ook als je maat 40 hebt. Leuk. Dus je loopt in een slobberzak of ziet je geconfronteerd met het gegeven dat de veelbelovende bloemenprint niet meer te herkennen is tussen al je natuurlijke lichaamsplooien. Misschien, ergens in het midden, dat wil zeggen als je de lichaamsbouw van een Braziliaans topmodel hebt, zal het jurkje dan toch wel tot zijn recht komen.

En als je nou een groter maatje hebt dan 40? De biergigant hoopt (denk ik) vooral dat vrouwen met die maten zich niet in het jurkje vertonen.
De eigenaresse van de slijterij (die me overigens vriendelijk en geduldig toestond een foto van de op haar toonbank uitgestalde actieverpakkingen te maken) had naar eigen zeggen alle geleverde dozen goed bekeken en kon slechts tot dezelfde conclusie komen. Maat 34-40. That”s it! Supporten mag, óók als je vrouw bent en het geluk hebt dat je toevallig van voetbal houdt, maar bij maat 40 trekken we de grens……

Ach ik begrijp het dan ook weer wel. De doelgroep is natuurlijk de meerderheid. Lees: de mannelijke supporter. Die kan nu zijn bier kopen en tegelijkertijd het aankomende WK leed van zijn eega met een aardigheidje verzachten. Denkt hij. Want wat weet hij nu van vrouwenmaten? Maat 34-40?  Hij weet dan waarschijnlijk nog nét dat dat een aardige marge is. Aan de veilige kant zeg maar…..  Zijn vrouw geeft vervolgens zonder mopperen het jurkje dan weer door aan dochterlief en trekt zuchtend het inmiddels wortelkleurige  T-shirt,  dat al sinds de eerstgeborene zijn trouwe dienst heeft gedaan,  maar weer uit de kast.

En terwijl manlief straks ontnuchterend vrolijk en luidruchtig supportend zijn bierbuikje kweekt, telt zijn vrouw de calorieën en neemt nog maar een glaasje water.  Proost!

Onze nieuwsbrief

Elke maandag ons nieuws in de mail?

Meer lezen over stad

REACTIES

Elke maandag ons nieuws in de mail?