In het verleden behaalde resultaten…

Vrijdag 17 september 2010

Door Tom Brands

Geven geen garantie voor de toekomst. Maar ik denk dat het wel zin heeft in dit geval. Toen we in 2005 gestart zijn met jongerenwebsite Apeldoorner.COM begonnen we ook met 0 leden. We stelden ons als doel om een interactief jongerenplatform voor alle jongeren in Apeldoorn te realiseren. Dat begon met in je eigen vriendenkring mensen informeren over de website. Dat schoot aardig op. Na 3 weken hadden we ongeveer 400 leden. Toen kreeg ik een idee… Alle jongeren hadden op dat moment het chatprogramma MSN. En elke jongere had, net zoals je nu op hyves ziet, ruim 100 contactpersonen. Dat waren bijvoorbeeld klasgenoten, jongens uit je voetbalteam of uit de buurt. We hebben toen alle leden op Apeldoorner.COM opgeroepen mee te helpen met het vergroten van de bekendheid van de website. We vroegen ze om de url www.apeldoorner.com in hun MSN-naam te zetten. Pakweg 100 leden deden dat ook. En wat is vervolgens je bereik? 100 maal 100 is 10.000. Minus wat overlap vanzelfsprekend. Maar je snapt de theorie. En dat werkte. Dat werkte fantastisch. Want een week later, oftewel een maand sinds de start van de website, stond de teller al op 1.200 leden. De kiem was gelegd. Het ledenaantal groeide bijna exponentieel. In april 2006 telde de website 10.000 leden.

Het is vanzelfsprekend de bedoeling om van Apeldoorn Direct ook een écht stadsplatform te maken. Een digitaal platform waar mensen alles bespreekbaar kunnen maken wat met Apeldoorn te maken heeft en wat zij daar van vinden. Waar anderen op kunnen reageren en waarover je met elkaar in discussie kunt. Eén van de uitdagingen is om alle Apeldoorners op de hoogte te stellen van het bestaan van Apeldoorn Direct. En tegelijkertijd mensen verleiden en enthousiasmeren om ook een bijdrage te leveren aan de website en de inhoud daarvan. En misschien kunnen we het trucje dat we 5 jaar geleden met Apeldoorner.COM uithaalden wel herhalen. Het mooie is namelijk dat er inmiddels meerdere social media zijn, zoals twitter, hyves, facebook en linkedin. Je kunt ze bovendien zelfs aan elkaar koppelen. Mijn tweets op twitter verschijnen automatisch ook op hyves, facebook en linkedin.

Oproep
Ik zou iedereen, bestuursleden, bloggers, pbo-leden en bezoekers willen oproepen om te helpen meer bekendheid te genereren voor Apeldoorn Direct. En het is met het bereik van de social media van tegenwoordig een kleine moeite. Plaats simpelweg op de social media waar jij lid van bent de volgende tekst: ‘Bloggers gezocht voor www.apeldoorndirect.nl”

Als we allemaal meedoen hebben we een enorm bereik en zijn we weer een stapje dichterbij het doel om van Apeldoorn Direct een heus eigentijds digitaal discussieplatform te maken voor alle Apeldoorners.

Meer lezen over stad

REACTIES