Kinderen van nu zijn ‘Nieuwe Shoppers’ van 2020

Donderdag 8 maart 2012

Door Nataliefde

De Kamer van Koophandel organiseert binnenkort een avond genaamd ‘Retail 2020: Het Nieuwe Winkelen’ in het Van der Valk Hotel de Cantharel in Apeldoorn, om winkeliers alles te leren over social media, de beleving van winkelen en verkopen via internet. En het is niet zomaar: zowat iedereen is actief op internet en ook social media zijn steeds meer in opkomst.

Zelfs kinderen zitten steeds vaker met een smartphone of iPad op hun Hyves of Facebookpagina: ruim de helft van de Nederlandse kinderen onder de 12 jaar heeft een Hyvespagina en 11 procent zit inmiddels ook op Facebook, stond gisteren in Metro. Dertig procent van de ouders van die kinderen zit niet op social media, controleert dus niet wat hun kind doet en dat betekent dat er wellicht een nieuw platform gevonden is voor winkels om de jonge doelgroep te verleiden met het nieuwste speelgoed, snoepgoed en natuurlijk hippe gadgets: het nieuwe speelgoed. Ook kinderen zullen in de toekomst denk ik minder tv kijken en meer tijd achter de computer of met smartphone of iPad doorbrengen, dus zal reclame er ook naartoe verschuiven, vermoed ik.

Ben ik benieuwd of er tijdens de bijeenkomst van de KvK rekening gehouden wordt met deze potentiële nieuwe doelgroep. ‘Retail 2020: Het Nieuwe Winkelen’ gaat over “uw winkel over tien jaar” (2020 is over acht jaar, maar dat terzijde) Dan zijn die kinderen plusminus 14 tot 20 jaar. Als winkeliers zich dus gaan concentreren op kinderen onder de twaalf jaar en hen gaat ‘volgen’, is dat een dikke winst voor later.

Die kinderen zijn degenen die over acht of tien jaar in hun iPad starend door winkelcentrum de Oranjerie banjeren, per ongeluk tegen mij oplopen, terwijl ik met een chagrijnig hoofd en een zwaar verouderde Nokia in mijn hand naar huis haast. Aldaar start ik mijn verouderde personal computer op, open de H&M-website en koop allerlei hippe kleding die ik daarvoor, terwijl die puber tegen me aanliep, in de etalage heb zien hangen en speur ik Twitter en Facebook af naar de nieuwste sales van winkels die we niet eens in Apeldoorn hebben. Want ik heb geen blitse smartphone of iPad nodig om verslaafd te zijn aan internetwinkelen en social media.

Behoefte aan een avondje Nieuw Winkelen? Maandag 2 april kun je vanaf 19:45 uur aanschuiven, het programma begint om 20:00. Vergeet niet wat ik heb gezegd.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Elke maandag onze Apeldoornse verhalen in jouw inbox
De beste berichten en verhalen geselecteerd door onze redactie
Meer dan 2.200 Apeldoorners gingen je voor
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer lezen over ondernemen

REACTIES

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!