Laat Apeldoorn geen last krijgen van stilteoverlast

Dinsdag 23 april 2013

Door Bert Anvelink

Elke maand houdt het CDA in Apeldoorn een politiek debat over minder of meer actuele onderwerpen. Dinsdag 16 april stond wel een heel actueel onderwerp op de agenda: ‘Leegstand in de Apeldoornse binnenstad’ met als ondertitel ‘Hoe houden we de stad levendig?’
De discussie werd ingeleid door drie sprekers, in chronologische volgorde: Michel Essenstam van Hunink en Holtrigter, Ab van Hell van juwelier van Hell en door Roelof de Graaf beleidsmedewerker van de gemeente Apeldoorn.
Michel Essenstam probeerde eerst het probleem uiteen te rafelen en noemde  de veel gehoorde oorzaken voor de huidige leegstand: recessie en opkomst internet.

Als oplossingsrichtingen noemde Michel: stel de consument weer meer centraal. Laat ondernemers ondernemen, stimuleer de ondernemer en verlaag voor die groep drempels door bijvoorbeeld makkelijker om te gaan met vergunningenbeleid.

Hij had ook een duidelijke boodschap richting gemeente: een snellere externe ontwikkeling vraagt ook voor een snellere interne ontwikkeling.

Vervolgens nam Ab van Hell het woord. Deze ondernemer gaf vooral een warm pleidooi voor een toenemende gastheer/-vrouwschap om als offline winkel een duidelijke meerwaarde te bieden ten opzichte van de online shops. Hij merkte ook, terecht, op dat online geen keuze meer is. Je moet als offline winkelier echt online aanwezig zijn. Hij zou graag zien dat er meer beleving wordt gestimuleerd in en om de binnenstad. Alleen met die toegevoegde waarde komen consumenten nog naar de binnenstad, hij gaf daarvoor ook een voorzet door de slogan van Apeldoorn te gebruiken. Draai ‘Apeldoorn, stad in het groen’ om: ‘Groen in de stad’ en de eerste stappen naar toegenomen beleving zijn genomen.

Praten alleen is niet voldoende volgens Ab van Hell. Iedereen heeft de mond vol van Out of the Box denken, volgens Ab h is de hem is d tijd aangebroken om Out of the Box te doen.

Als laatste spreker kreeg Roelof de Graaf van de gemeente Apeldoorn het woord.

Ook hij merkte op dat de groei van Internet en webshops niet zozeer als bedreiging gezien hoeft te worden. De groei die daar plaats heeft, komt in de ogen van Roelof, vooral door de groei aan online bestedingen voor verzekeringen en reizen, toch branches waar je in de binnenstad niet direct iets aan hebt. Er speelt een breder probleem, de bestedingen zijn min of meer gelijk gebleven maar het aanbod is alleen maar toegenomen in de afgelopen jaren, dat komt er dus op neer dat er per m2 minder verdiend wordt dan een jaar of 10 geleden.

Retail is in zijn ogen te weinig meebewogen met de veranderingen die de consument vraagt. Daarbij merkt Roelof ook op dat Apeldoorn teveel vasthoudt aan de oude binnenstad structuur met de lange looplijnen. Hij adviseert veel meer om een fijnmazige binnenstad te creëren met korte loopafstanden. De ondernemer moet wat hem betreft ook meer centraal staan, daarin steekt hij ook een hand in eigen gemeentelijke boezem, de gemeente zal ook makkelijker en flexibeler binnen haar mogelijkheden moeten meebewegen en opereren.

Een voorbeeld van een kans ziet hij ook voor pop-up stores.

Na de inleiders ontstond er een discussie, niet alleen met de inleiders, maar ook tussen de bezoekers aan het debat. Enkele punten daaruit:

Meer vrijheid voor ondernemers, bijvoorbeeld met openingstijden. Liefst meer koopzondagen, mocht gezegd van het CDA ;-), ondersteunen van gezamenlijke initiatieven van ondernemers, ook door gemeente. Flexibeler houding van gemeente ten opzichte van bijvoorbeeld vergunningbeleid. Ik ben wat dat betreft benieuwd of er al een gesprek heeft plaats gevonden tussen de eigenaren van Klein Berlijn en de gemeente over een gewenst terras. Er werd ook nog een oproep gedaan aan de Taskforce groep Binnenstad om te laten zien waar men mee bezig is. Transparantie en openheid wordt gevraagd.

 

Al met al kunnen het CDA en de deelnemers volgens mij terugkijken op een geslaagd debat. Belangrijkste conclusie, vooral doen, ondernemen! Niet praten maar handen uit de mouwen. De crisis lossen we lokaal echt niet zomaar op, maar we kunnen wel handelen binnen de eigen mogelijkheden.

Maak keuzes met elkaar. Laat oud zeer uit het verleden voor wat het is en denk in nieuwe kansen vanuit nieuw (nog te formuleren) beleid. Dat is wat mij betreft een compactere binnenstad, met heldere keuzes voor de indeling en ruimte voor nieuwe en creatieve initiatieven. Apeldoorn heeft alle kansen om levendig te zijn! Of zoals treffend door een jonge onderneemster werd gezegd: Laat Apeldoorn geen last krijgen van stilteoverlast.

Onze nieuwsbrief

Elke maandag ons nieuws in de mail?

Meer lezen over ondernemen

REACTIES

Elke maandag ons nieuws in de mail?