Nominaties Apeldoorn Business Awards geopend: “We treden in een groter jasje”

Vrijdag 1 maart 2024

Door Kevin van Es

De nominaties voor de Apeldoorn Business Awards – Editie 2024 zijn geopend. Via de site van de organisatie kan je je favoriete onderneming nomineren voor een felbegeerde award. In 2016 vond de eerste editie van de Apeldoorn Business Awards, opgericht door Mike van Woudenberg en Marc Ankersmid, plaats. Het doel van het evenement is het inspireren en verbinden van ondernemers in Apeldoorn. Inmiddels is het bestuur overgedragen aan Karen Hop en Rob Beemer. 

Nominatie tot winnaar

Het selectieproces van de Awards is nauwgezet en goed georganiseerd, gebaseerd op objectieve criteria en onafhankelijke evaluatie. In samenwerking met een voordrachtscommissie en jury worden bedrijven zorgvuldig geselecteerd in zes stappen. Het Apeldoornse publiek, met zo nodig input vanuit de voordrachtscommissie, kiest bedrijven per categorie en beoordeelt ze op diverse criteria. “Hieruit wordt een longlist samengesteld, waarbij bedrijven informatie aanleveren voor het juryboek. Dit is best een aardige lijst met vragen, dus een bedrijf kan echt niet zomaar meedoen/winnen. Voor de voordrachtscommissie is dit proces een aardige klus,” vertelt de organisator. 

De jury analyseert vervolgens deze gegevens, voert meerdere besprekingen over de bedrijven en selecteert uiteindelijk drie genomineerden per categorie. Deze genomineerden worden bezocht en onderzocht op financiële en juridische aspecten. Na deze zorgvuldige procedure wordt per categorie een winnaar gekozen, naast de uitreiking van de Publieksprijs waarop het Apeldoornse publiek kan stemmen. Tijdens de uitreiking worden zowel de winnaars van de Business Awards als de Publieksprijs bekendgemaakt.

Meer verkoop

Meetbaar is het effect van het winnen, of genomineerd zijn voor, een prijs moeilijk. “We horen dat ondernemers verkoop en/of nieuwe leads uit de aandacht halen. Het mooiste vind ik dat er onverwachte dwarsverbanden ontstaan. De winnaar van de Rabobank Maatschappelijke organisaties award, Sant’Egidio Apeldoorn, hield afgelopen winter een actie met winterkleding, Mr. Murk heeft deze actie ondersteund en haalde via sociale media 80 winterjassen op. De vrouwen van de Hofdames doneerden per verkochte lingerie een bedrag van vijf euro aan de Apeldoornse stichting. Er ontstaan gave dingen,” aldus Karen. 

Verhuizen

Vanwege de groei van het evenement besloot de organisatie een nieuwe locatie te zoeken: “De Rabobankzaal, tevens de hoofdsponsor van het event, is qua zaal perfect. Toch zijn we tot de conclusie gekomen dat er niet genoeg ruimte is om te netwerken en te dansen op het feest achteraf.” Wie denkt dat de avond alleen in het thema van de awards staat zit ernaast, het feest achteraf is minstens net zo gezellig: “Ik vind het zelf fijn om elkaar op de dansvloer al feestend te ontmoeten, maar er zijn genoeg ondernemers die liever in een rustige ruimte of aan de bar een gesprek voeren.”

De awardshow wordt opnieuw gehouden in Orpheus, zo bevestigt Karen: “We treden in een groter jasje, in de Hanoszaal aan de andere kant van ‘de mooie stadsschouwburg’.” 

Tweede jaar

Het is voor Karen de tweede keer dat ze het Apeldoornse business-event mede-organiseert. “De eerste editie, toen nog werkzaam bij Foenix,  en won de maatschappelijkeorganisatie prijs. Sindsdien ben ik altijd wel bij de ABA geweest en heb ik veel bedrijven leren kennen die ik nog niet kende.”

Het avontuur van Karen en Rob begon met een uitdaging toen een hoofdsponsor besloot de samenwerking te beëindigen; “De zoektocht naar nieuwe sponsoren gaf ons hele mooie kansen. Samen met de gemeente Apeldoorn, ook hoofdsponsor van de award-show, vragen we ons af; ‘hoe belichten we de jonge ondernemers’? Met Wittenborg University als nieuwe hoofdsponsor biedt dat mooie kansen.” 

De Rabobank houdt zich als hoofdsponsor bezig met de prijs voor maatschappelijke organisaties vanuit hun coöperatieve gedachte, zo vertelt Karen: “Samen kijken we wat we inhoudelijk nog aan te bieden hebben, in een vorm waarin je elkaar ook weer versterkt. Dat zijn mooie dingen om mee bezig te zijn.”

Winnaars 2023

Meedoen is leuk, maar winnen is nóg leuker. Tijdens de editie van 2023 telden we 6 grote winnaars. De Hofdames, vertegenwoordigd door Inge van Kampen en José Pince van der Aa, zegevierden in de categorie detailhandel. Alfred Beekman van Beekman Transport veroverde de prijs voor groothandel & dienstverlening.

Tom de Haas, afgevaardigd door Café de Paris, ontving de prijs in de categorie horeca & toerisme. Ben Meuleman, namens Brummel Projectinrichters, werd bekroond met de prijs voor industrie & technologie. Jurry Brink van Mr. Murk werd de trotse winnaar in de starters categorie én ging met de Publieksprijs naar huis. Ronald Dashorst, namens Sant’Egidio Apeldoorn, nam de prijs voor maatschappelijke organisaties in ontvangst.

Neem voor meer informatie een kijkje, of nomineer je favoriete onderneming, op de site van de Apeldoorn Business Awards!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Elke maandag onze Apeldoornse verhalen in jouw inbox
De beste berichten en verhalen geselecteerd door onze redactie
Meer dan 2.200 Apeldoorners gingen je voor
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer lezen over stad

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!