Ondernemersprofiel: Lex de Wijn van Haco Tail Lift Parts

Vrijdag 25 januari 2013

Door advertorial

Lex de Wijn is een gedreven ondernemer. Vier jaar geleden heeft hij Haco Tail Lift Parts gekocht en is met zijn bedrijf in vier jaar gegroeid van negen naar 24 medewerkers. Nederland lijkt inmiddels veroverd, de opmars in Europa is gestart en er wordt al hardop gedroomd over de oversteek naar Amerika.

Haco is een speler in een bijzondere nichemarkt die voor alle merken laadkleppen produceert en alternatieve onderdelen distribueert. Sneller en goedkoper dan de originele onderdelen en hiermee enorm succesvol.

Sinds september zijn ze op de nieuwe locatie aan de Laan van de Ram gevestigd. En in het pand hangt een goede ‘vibe’. Tijdens het wachten krijg ik koffie van een medewerker die direct enthousiast begint te vertellen over het bedrijf. Ik hoor termen als ‘samen doen, open cultuur en gezelligheid’. Dat belooft wat.

Lex stelt niet teleur. Hij loopt enthousiast vertellend en wijzend door zijn bedrijf en praat met overtuiging: “Ik wist direct dat ik Europa wilde veroveren.” En om dit te bereiken had hij een heldere strategie: “Ik wilde een eigen productielijn opstarten die kwalitatief minstens gelijk moest zijn aan het origineel en doordat deze productie in het buitenland kan worden gedaan is het dus ook nog veel goedkoper.”

Klaar met groeien is hij nog niet: “In 2018 ga ik de markt in Amerika verkennen en in 2020 wil ik 20% van de Europese markt in handen hebben. Dit doe ik door focus te houden op de juiste dingen. Met de juiste mensen om me heen, gaan ook deze doelen me zeker lukken.”

De focus en gedrevenheid van de ondernemer en zijn team leidde eind 2012 tot de themaprijs High Growth Awards van de Rabobank. Uit meer dan honderd aanmeldingen werd Haco tot winnaar uitgeroepen.

Trots zegt Lex hierover: “Het is een bevestiging dat wij op de juiste weg zitten en onze strategie dus goed is. En daar is het hele team enorm trots op.”

Onze nieuwsbrief

Elke maandag ons nieuws in de mail?

Meer lezen over ondernemen

REACTIES

Elke maandag ons nieuws in de mail?