Populariteit online winkelen blijft toenemen

Donderdag 7 augustus 2014

Door Redactie

© Redactie

Online winkelen neemt volgens onderzoek van het CBS nog steeds toe. 83 procent van alle internetgebruikers tussen de 12 en 75 jaar gaf aan online te winkelen. Er zit hierbij geen verschil tussen mensen van het platteland die verder van de winkels af wonen en mensen uit de stad, beiden doen ongeveer evenveel aankopen online. Vooral kleding wordt veel online gekocht en ook vakanties worden vaak via het internet geboekt hoewel dit wel verschilt per leeftijdscategorie.

Hoewel online winkelen toeneemt in populariteit blijken fysieke winkels ook nog steeds erg belangrijk te zijn voor de consument. Een nieuwe trend is het zogenaamde boomerooming, waarbij de klant eerst op internet gaat zoeken naar een product, dit vervolgens gaat bekijken in de winkel om het uiteindelijk via internet te bestellen. Twee derde van de mensen die online iets bestellen zoeken altijd nog een winkel op. Bij kleding gaat het hierbij vooral om het aanraken, voelen en passen van de kleding.

Online webshops hebben de afgelopen jaren een enorme ontwikkeling doorgemaakt en daarmee is ook het gebruik van online webshops door consumenten de afgelopen jaren sterk veranderd. Consumenten besteden tegenwoordig bijvoorbeeld bijna twee keer zo veel tijd aan ‘online windowshoppen’ dan tien jaar geleden. Gemiddeld is de digitale shopper zo’n 90 minuten aan het rondkijken voor er een aankoop wordt gedaan. Dit hangt natuurlijk sterk samen met de zeer uitgebreide keuzemogelijkheden. Online webshop Zalando heeft bijvoorbeeld alleen al 5583 jurken in het assortiment op de dag van schrijven. Het kost natuurlijk aardig wat tijd om deze allemaal te bekijken. Bovendien zijn er nog tal van andere webshops waar weer andere keuzemogelijkheden zijn. Daarbij lijkt het tegenwoordig voor veel mensen een vorm van tijdverdrijf te zijn om online het winkelmandje te vullen en vervolgens niets te kopen.

Met de enorme online concurrentie moeten winkels steeds beter hun best doen om klanten aan hun online webshop te binden door aantrekkelijke voorwaarden te bieden. Wat tegenwoordig steeds populairder wordt is bijvoorbeeld de mogelijkheid om achteraf te kunnen betalen bij een bestelling. Vooral bij het aanschaffen van kleding wordt dit door de consument gewaardeerd. Bovendien willen veel winkels ook meer flexibiliteit in de fysieke winkel bieden om tegemoet te komen aan de wensen van de klanten. Zo bleek uit een onderzoek onder Apeldoornse winkeliers dat zij meer openingsvrijheid willen en bijvoorbeeld ook vaker op zondag hun deuren willen openen.

Ook het online winkelen op een kleiner scherm wordt steeds toegankelijker. Steeds vaker zijn er apps voor op de smartphone of tablet om te kunnen winkelen. Een nieuwe populaire app is bijvoorbeeld de 9straatjesonline-app, waarmee je heel eenvoudig online kunt winkelen in alle winkels uit de Negenstraatjes. Ook de Kwoller is een nieuwe app waarin verschillende winkels samenkomen voor de shopper. De app werkt hetzelfde als de datingapp Tinder; je swiped eenvoudigweg naar rechts als een kledingstuk je bevalt. Vervolgens wordt je doorgelinkt naar de site waar je het kledingstuk kunt kopen. Het is een slimme app die op den duur je smaak zal gaan herkennen. Shoppen op een klein scherm wordt hiermee dus een stuk eenvoudiger.

Onze nieuwsbrief

Elke maandag ons nieuws in de mail?

Meer lezen over ondernemen

REACTIES

Elke maandag ons nieuws in de mail?