Preview: Apeldoornext

Vrijdag 16 april 2010

Door Peter Eemsing

De traditionele media naderen het punt dat ze plaats moeten gaan maken. De opkomst van E-readers en de pas gelanceerde Ipad zal er voor veel uitgevers een enorme uitdaging komen voor de toekomst. Hoe doe je dit?
Derk Sauer, ook uitgever, meldde bij Pauw en Witteman dat hij de hoofdredactrice van NRC had gebeld over de grote kop ‘Kabinet gevallen’ en Derk aangaf dat er had moeten staan ‘Kabinet gevallen omdat…’, dat is het verschil. Sauer ergerde zich aan het feit dat het allemaal oud nieuws was, nieuws dat de vorige avond in alle journaals was geweest en op internet had gestaan. Daar creëer je geen toegevoegde waarde mee.  Dat is precies wat wij willen: na de succesvolle introductie van de Apeldoornse Zaken Courant oriënteren we ons nu op een kwalitatieve consumentenkrant met als titel: Apeldoornext!
Het tijdstip om een consumentenkrant te beginnen, kan nauwelijks gunstiger. De huidige aanpak van vooral registrerende journalistiek is voor kenners aan het eind van de economische levensduur. Advertenties worden tegen bodemprijzen gedumped en de inhoud word steeds zwakker. Het lokale nieuws en achtergronden vind je op zijn gunstigst aan de achterkant van de reclamepagina’s, veel verdwijnt het steeds meer tussen de advertenties. En dat terwijl je eigenlijk niet meer kunt volstaan met alleen weer te geven wat er zich heeft afgespeeld of zal gaan afspelen. Mensen willen opinie en achtergronden van besluiten, inzicht in de financiële consequenties, een verklaring van de drijfveren voor bepaalde prestaties. Kortom, een krant om te lezen. Er is daarom gekeken naar de ideale combinatie van ‘nice-to-know’ en ‘need-to-know’, dat wil zeggen informatie waar mensen een goed gevoel aan overhouden en informatie waar men ook echt iets mee kan doen. Verder gaan dan letters vullen tussen de advertenties. Het snelle nieuws halen steeds meer mensen van internet, het waarom is steeds moeilijker te vinden. Daarom: Apeldoornext!
We gaan rustig beginnen. Kalm aan, dan breekt het lijntje niet. De frequentie zal eerst eens per maand zijn. We gaan daarna toewerken naar een uitgave die elke week kosteloos huis aan huis wordt verspreid. Daarnaast komen er in de stad citydisplay’s waaruit je je krant gratis kunt meenemen.
De onderwerpen zullen gaan over cultuur, wonen, werken en leven in Apeldoorn te maken heeft. Daarnaast zullen we deze editie zo snel mogelijk klaar maken voor de nieuwe digitale mogelijkheden, zodat bedrijven ook met commercials digitaal kunnen gaan adverteren. De complete uitagenda uit apld wordt elke maand opgenomen, het woningaanbod van de lokale makelaars en tal van zaken die vooral het informatieve niveau op zullen schroeven.
We hebben nadrukkelijk het voornemen om de krachten van een aantal enthousiaste partijen te bundelen. Wat we graag willen bereiken is dat we internet-initiatieven, radio en televisie op lokaal niveau kunnen combineren. Dat houdt ook in dat we proberen fotografen, tekstschrijvers en columnisten proberen te betrekken. We hebben al gezien met De Zaken Courant, dat een bundeling van krachten waarin vooral dat doel voorop staat tot opmerkelijke resultaten kan leiden. Het gesloten karakter van de lokale media moet worden geopend voor alle betrokken Apeldoorners. Om de onafhankelijkheid en de objectiviteit te waarborgen, zal een stichting worden opgericht die Apeldoornext zal uitgeven.
Apeldoornext zal voor en door Apeldoorners gemaakt worden. Vandaar de oproep: Wil je ook meedoen met Apeldoornext? Adverteerders, aquisiteurs, schrijvers en fotografen mail of bel ons! Tot next!
Peter Eemsing
eemsing@me.com

Onze nieuwsbrief

Elke maandag ons nieuws in de mail?

Meer lezen over stad

REACTIES

Elke maandag ons nieuws in de mail?