Help de bevolking van Oekraïne

Stadsplan: het Kanaal

Vrijdag 3 december 2021

Door Tim Uilen

De binnenstad is een plek waar altijd veel aan de hand is en waar ook veel gaat veranderen. Voor fietsers, voetgangers, automobilisten en gebruikers van het openbaar vervoer staat er veel op de planning. Ook ondernemers, bewoners en bezoekers in onze stad zullen veranderingen gaan merken. Maar wat gaat er veranderen? En waarom? Dat vroeg ik me af en daarom kijk ik elke 2 weken naar een gedeelte van Apeldoorn waar veel op de planning staat. Gewijzigde verkeerssituaties, nieuwe bouwprojecten en andere ontwikkelingen zullen allemaal besproken worden in Stadsplan. Deze week kijken we naar de ontwikkelingen langs het Apeldoornse Kanaal. Vroeger een plek voor industrie, iets wat ook nog goed te zien is, maar wat is het Kanaal nu? Het is in ieder geval een plek waar veel op de planning staat.

Woningbouwontwikkelingen

Ja, net zoals bij het vorige Stadsplan artikel beginnen we met woningbouw. Het feit is gewoon dat in Apeldoorn woningen hard nodig zijn, zeker sociale huurwoningen. Daarom zijn de plannen bij Veldhuis en Kayersmolen-Noord, waar we afgelopen woensdag over schreven, extra interessant. Hier komen namelijk ongeveer 1400 nieuwe woningen; rond de 650 in Kayersmolen-Noord en 750 in Veldhuis. In Kayersmolen zal 35 procent van die nieuwe woningen in het sociale huursegment komen. Als je dat getal ook bij Veldhuis toepast, dan zit je aan bijna 500 broodnodige sociale huurwoningen. Door de nieuwe gebouwen, de hoeveelheid groen en de centrale locatie in Apeldoorn, zullen de woningen vast gewild worden. Om het industriële thema van het Kanaal nog te laten zien in deze wijken, worden een aantal bijzondere gebouwen behouden. Ook zullen materialen van gesloopte gebouwen gebruikt worden bij de nieuwbouw. Wanneer de bouw van start gaat is niet duidelijk, wel zijn de plannen al goed ontvangen.

“Het werd toch wel tijd volgens mij”, zegt Patrick, die dagelijks langs de het gebied van Kayersmolen fietst. “Als je mij had gevraagd of ik daar later zou willen wonen, dan had ik absoluut nee gezegd. Het ziet er nu gewoon echt niet uit. De plannen daarentegen lijken me goed, hopelijk gaat het door.” Hetzelfde geldt ook voor Veldhuis, tenminste, dat zegt Bart. “Lijkt me tof als ze inderdaad wat industriële dingen laten staan. Die pijp ziet er gaaf uit, zeker samen met wat andere oude gebouwen. Dan heb je een mooie mix van oud en nieuw.” De schoorsteenpijp is dus top en laat goed zien dat dit gebied een industrieel verleden heeft. Dat geldt trouwens ook bij het Zwitsalterrein, nog een plek voor mogelijke woningbouw.

De video is beter te bekijken op fullscreen.

Zwitsalterrein

Het wordt namelijk al jaren besproken, woningbouw op deze geschiedenisrijke plek. Zwaar industriële plekken omtoveren in moderne ontwikkelingen gebeurd al op verschillende plekken in Nederland. In Apeldoorn gaat dat dus ook meer gebeuren, maar de vraag is of dat ook op het Zwitsalterrein een plek heeft. Ja, is daarbij het korte antwoord. In verschillende presentaties, besprekingen en vergaderingen is het genoemd als een realistische optie. In een presentatie van vorig jaar over ontwikkelingsscenario’s van het terrein wordt in elke optie wonen genoemd. Hoeveel woningen, waar de woningen precies komen en hoe het eruit gaat zien is allemaal nog niet duidelijk. Wel zal het Zwitsalterrein omtoveren in een soort hub van allerlei verschillende dingen. Het zal een evenementenplek blijven, maar ook meer sportmogelijkheden en bedrijven toevoegen. Een echte hotspot langs het Kanaal.

Andere ontwikkelingen

Een hotspot langs het Kanaal kan je de oude busbaan volgend jaar misschien ook wel noemen. Na jaren zonder busverkeer werd deze plek voornamelijk gebruikt door hardlopers en eigenaren van honden die even een wandeling nemen. De gemeente wilde deze plek een metamorfose geven en dat is precies waar ze nu mee bezig zijn. Er wordt meer groen toegevoegd, meer speelplekken en het Kanaal wordt beter toegankelijk gemaakt voor wijkbewoners. Daarnaast wordt het asfalt vervangen door Achterhoeks Padvast, een soort halfverhard pad. In de reacties op het artikel dat we hier afgelopen maandag over schreven, zag ik dat iemand de toegankelijkheid van rolstoelgebruikers benoemde. Achterhoeks Padvast zal niet zo goed zijn als asfalt, maar het blijkt wel een redelijk alternatief te zijn omdat het een halfverhard pad is. De variant langs het Kanaal zal ook iets steviger zijn, waardoor hopelijk niemand in een rolstoel, met een rollator of babybuggy vast komt te zitten.

Ook in de bovenstaande video te zien is het oude schoolgebouw van de Ambelt aan de Noorderlaan. In plannen uit 2017 zouden hier woningen moeten komen, maar er is nog niks gebeurd en we zijn al bijna 5 jaar verder. De plek waar dit gebouw op staat heeft een best groot oppervlakte, absoluut geschikt voor een nieuwe ontwikkeling. Toch zal woningbouw een logische oplossing zijn en niet alleen omdat de nood voor woningen hoog ligt. Verkeer speelt namelijk ook een rol. “Als je ooit hier langs bent gereden, dan heb je er waarschijnlijk wel stil gestaan. Zo’n ramp is het soms”, vertelt Astrid. “Ik heb liever dat ze eerst even naar het verkeer gaan kijken voordat ze met dat gebouw iets gaan doen.” Wat er hier dus gaat gebeuren is nog niet duidelijk, wel mogen we hopen dat het gebouw niet nog veel langer leeg blijft staan.

Heb jij ook een mening over veranderingen die in de binnenstad plaatsvinden? Laat jezelf dan horen door jouw mening te delen in de reacties op Facebook of door een mail te sturen naar redactie@apeldoorndirect.nl.

Onze nieuwsbrief

Elke maandag ons nieuws in de mail?

Meer lezen over stad

ONDERWERPEN

Stadsplan
Elke maandag ons nieuws in de mail?