Stage in de Stad: de culturele ziel van Apeldoorn

Vrijdag 17 november 2023

Door Kevin van Es

In ‘Stage in de Stad’ loop ik stage bij Apeldoornse maatschappelijke giganten. Vandaag mag ik een dagje meelopen bij Apeldoorns culturele ziel, GIGANT. Aan de hand van backstage coördinator Quinten krijg ik een mooi beeld van de voorbereiding van een concert op het poppodium. Op het programma staat de Amerikaan Andy Frasco & The U.N, in het voorprogramma spelen ‘de KOOTS’.

Mijn dienst begon om 14:30, en na een kopje koffie raakten Quinten en ik al snel in gesprek. Hij vertelt over zijn functie als eerste medewerker horeca, met rollen als horeca coördinator (HOCO) in het café en backstage coördinator (BACO) in de Popzaal. “Ik ben de brug tussen techniek en de band en een stukje hospitality en tijdsbewaking,” legt Quinten uit. “Ik krijg vaak de bijnaam tijdbewaker,. Het is vooral belangrijk het tijdschema te bewaken en zorgen dat alles goed gaat met de band.”

Overzicht en rust

Op de vraag ‘wat moet je kunnen om jouw baan uit te oefenen’, antwoordt Quinten: “Je moet overzicht en rust hebben. Dit leer je met de tijd. Als je een artiest met een sterke mening voor je hebt staan moet je je mannetje kunnen staan, maar dan moet je wel kennis van zaken hebben. Daarnaast moet je blijven communiceren met het team, van horeca tot techniek. Ook moet je het echt leuk vinden en hard kunnen werken.”

Als HOCO ben je dienstbaar naar de artiesten. Quinten ontzorgt de crew van A tot Z. Artiesten leveren vaak een rider (een document met eisen) aan, zodat de bandleden alles krijgen wat ze nodig hebben. “Het is altijd grappig wat artiesten op de rider zetten. Vaak is dit heel redelijk, maar soms zie ik dingen voorbij komen… Krasloten, pakjes sigaretten, een tekening van het logo van de band, gember shotjes. Dan denk ik maat, je komt hier een show spelen. Hoezo heb je gember shotjes nodig haha,” omschrijft Quinten.

Auto’s en tophotels

Lang niet alle wensen worden opgevolgd, vertelt Quinten: “Sommige artiesten willen opgehaald worden in een auto van een bepaald merk, of alleen in tophotels slapen. Dan denk ik echt van waar heb je het over, je kan gewoon achter parkeren en zelfs een uitrijkaart krijgen hoor, haha.” Een ander grappig dingetje: “Een band had onder de technische instructies een kleurplaat geprint met de tekst ‘we weten dat jullie vaak moeten wachten, hier heb je een kleurplaat om de tijd te doden.”

‘Wij kunnen hele goede vrienden worden, als jij aardig doet tegen mij, doe ik aardig tegen jou en kom ik je zelfs bier brengen.’
Backstage coördinator Quinten van GIGANT

Quinten merkt bij binnenkomst al hoe de avond gaat lopen: “Als de artiesten binnenkomen, heb je gelijk een eerste indruk. Meestal weet je in een oogopslag hoe een dag gaat lopen. Als ik mij voorstel grap ik meestal ‘wij kunnen hele goede vrienden worden, als jij aardig doet tegen mij doe ik aardig tegen jou en kom ik je zelfs bier brengen. Als ze hier chill op reageren weet ik dat het een leuke dag gaat worden.”

Vrijwilligers

Avonden als deze zouden niet mogelijk zijn zonder de vrijwilligers van GIGANT. Quinten legt uit waarom mensen hun vrije avond ‘opgeven’ om zich belangeloos in te zetten: “Ik denk dat het ook een hele leuke plek is om te werken. Vooral als je een of twee keer in de maand op vrijwillige basis mag werken. Je tapt een biertje, klets wat en mag genieten van de muziek. Echt een avondje uit.”

Pieter, een vrijwilliger, deelt zijn ervaringen en voordelen: “In de zomer mag je gratis mee naar de festivals. De popzalen zijn vrijwel allemaal gesloten in de zomer dus het personeel mag aan het werk op andere evenementen, zoals Down the Rabbithole, Lowlands en Pinkpop. Ik heb ze alle drie meegepakt deze zomer.”

Achter de bar

Emma, de horeca coördinator van de avond, benadrukt het belang van een warm en open team en onthult het zero-tolerance beleid voor ongewenst gedrag. “Als iemand je opdringerig doet bij de bar, boos wordt omdat zijn of haar drankje verkeerd is of begint te schelden is het klaar, dan hebben wij geen plek voor je. Dit gebeurt heel af en toe,” aldus Emma.

Gevoel versterken met licht

Michael, die al negen jaar bij GIGANT in de techniek werkt, legt uit dat hij verantwoordelijk is voor de lichtshow en hoe hij probeert het gevoel van de artiest te versterken. De vele knopjes en onduidelijke tekens op het paneel van Michael schrikken mij af, hopelijk hoef ik, als stagiair, niet voor hem in te vallen als hij uitvalt. “Het zijn een hoop knopjes, maar ik denk dat het allemaal best overzichtelijk is.” Wie denkt dat de technicus tijdens het optreden met een drankje en de benen omhoog kan gaan genieten heeft het goed mis, Michael moet het hele optreden scherp op het podium letten: “Als de gitarist besluit een solo te doen moet ik hem er wel uitpakken, dus hier moet ik goed voorbereid op zijn.”

Daarnaast beseft Michael ook dat hij invloed heeft op de zaal, hier houdt hij rekening mee: “Ik ben hier om de mensen een glimlach te bezorgen. Natuurlijk ben ik heel erg bezig met wat de zaal voelt. De artiest heeft een nummer gemaakt met een bepaald idee in gedachten, dit probeer ik te versterken met licht. Als je bijvoorbeeld een heel romantisch liedje hebt, probeer ik met een rode kleur te werken.”

Proost!

Na alle voorbereidingen opent de Popzaal haar deuren voor het publiek. Na het schenken van enkele drankjes, sluit ik mijn werkdag (naar eeuwenoude GIGANT-tradities) af met een ijskoud biertje, proost!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Elke maandag onze Apeldoornse verhalen in jouw inbox
De beste berichten en verhalen geselecteerd door onze redactie
Meer dan 2.200 Apeldoorners gingen je voor
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer lezen over stad

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!