Vernieuwing achter de schermen bij Apeldoorn Direct

Donderdag 7 juli 2016

Door Redactie

De vaste lezers van Apeldoorn Direct hebben het vast al gemerkt: Apeldoorn Direct is sinds een tijdje vernieuwd én de website is nog actueler geworden. Nu vraag je je misschien af wie daar achter zit. In z’n totaliteit is dat een heel team, maar de laatste tijd deed Jill Verhoef, afstudeerstudent Business IT & Management aan de HAN in Arnhem, onderzoek naar de doelgroep van Apeldoorn Direct en waar de lezers behoefte aan hebben.

Jill is 22 jaar en kwam in februari bij Apeldoorn Direct terecht. ,,Er lag al een opdracht; onderzoek doen naar het promoten en optimaliseren van de website. In overleg met onder meer Max Dammers heb ik toen de precieze opdracht bepaald. Ik ben toen onderzoek gaan doen naar het bereik en de engagement van de social media en nieuwsbrief van Apeldoorn Direct. Voor de social media was eigenlijk nog geen strategie en die ben ik gaan uitwerken. Daarnaast heb ik onderzoek uitgevoerd om een beter beeld te krijgen over de doelgroep. Het verbeteren van het hele platform, dat is wat we willen.”

„Op social media zijn we veel meer gaan werken met hashtags en mentions, want daardoor merken we dat we meer lezers bereiken.”

Maandenlang verrichtte Jill metingen, met behulp van Internetbureau Max. Ze keek naar onder meer de titels van berichten op Facebook en Twitter en ook naar de tijdstippen waarop berichten het beste geplaatst kunnen worden. ,,Hieruit bleek dat een titel met een nieuwstitel lezers goed aanspreekt. We versturen elke week op zondag een nieuwsbrief en dit onderzoeksresultaat hebben we inmiddels toegepast in de praktijk. Van de titel ‘Weet jij wat er speelt in Apeldoorn?’ zijn we nu overgestapt naar een titel met daarin het belangrijkste nieuws van die week. We zien dat ontvangers van de nieuwsbrief nu sneller doorklikken naar de artikelen. Op social media zijn we veel meer gaan werken met hashtags en mentions, want daardoor merken we dat we meer lezers bereiken.”

Voor haar onderzoek hield ze interviews met Apeldoorners die Apeldoorn Direct geregeld bezoeken. ,,Vlak na de zomer vorig jaar hebben we onze redactie vernieuwd en uitgebreid, zodat we meer journalistieke diepgang op de website zouden krijgen. Dat werpt zijn vruchten af, want veel van de lezers die ik heb geïnterviewd hadden al opgemerkt dat de inhoud op de site meer kwaliteit heeft gekregen.” Ze is er inmiddels achter dat de doelgroep waarop Apeldoorn Direct zich richt, breder is dan gedacht. ,,We gingen uit dat de lezers tussen de 30 en 40 jaar waren, maar het blijkt te gaan om voornamelijk lezers tussen de 35 en 54 jaar.”

„Het was een leerzame periode voor mij”

Al met al was het voor Jill een leerzame periode. ,,Ik weet nu wat een organisatie er zit achter Apeldoorn Direct. De redactie zelf die het nieuws verzorgt en Internetbureau Max die gaat over het onderhoudt en optimalisatie van de site. Een hele klus om iedereen goed en duidelijk te laten samenwerken.” Jill heeft inmiddels te horen gekregen dat ze mag blijven als junior online marketeer bij Internetbureau Max en de komende tijd zal ze zich blijven inzetten voor Apeldoorn Direct. Onder meer door het gebruik van LinkedIn in te zetten. ,,Dat doen we eigenlijk nog niet zoveel, dus daar kunnen we nog een goede uitbreidingsslag maken.”

Klik hier voor de uitgebreidere resultaten van het onderzoek.

Onze nieuwsbrief

Elke maandag ons nieuws in de mail?

Meer lezen over stad

REACTIES

Elke maandag ons nieuws in de mail?