Help de bevolking van Oekraïne

Wat is er aan de hand met de elektrische bussen van Keolis?

Woensdag 19 januari 2022

Door Tim Uilen

Archief | Henk Rijke

Sinds de overstap van gewone bussen naar elektrische bussen regent het klachten. Vervoersmaatschappij Keolis werd in Apeldoorn, Deventer, Zwolle en omliggende plaatsen bekend als RRReis. Met deze verandering kwamen, in december 2020, ook nieuwe bussen. In totaal werden er 246 eBussen geleverd binnen de regio IJssel-Vecht, de grootste levering ooit van elektrische bussen in Europa. Alleen hebben de bussen wel een aantal problemen gehad; sommige deuren sluiten niet goed, de verwarming werkt soms niet, het kan in de bussen tochten, de stuurinrichting kan rammelen en daarnaast werken de elektronica en software niet altijd.

Wat is er allemaal aan de hand?

De concessie om binnen de regio IJssel-Vecht het busvervoer te regelen werd gegeven aan Keolis. De vervoersmaatschappij ging, vanaf 13 december 2020, voor 10 jaar het busvervoer regelen. Keolis koos voor de elektrische bussen van BYD, een bedrijf uit China. Alleen heeft Keolis gesjoemeld met deze deal, daarom is de concessie teruggetrokken en heeft de vervoersmaatschappij nu een noodconcessie tot het einde van het jaar. In december gaat er een nieuwe concessie van start, namelijk van de provincies Flevoland, Gelderland en Overijssel samen. Keolis heeft zich alweer gemeld voor de nieuwe concessie, maar ook EBS en Qbuzz hebben interesse. EBS regelt veel busverkeer in Zuid- en Noord-Holland, terwijl Qbuzz actief is in Groningen, Drenthe en Utrecht. De vervoerder die de concessie krijgt moet wel de BYD bussen blijven gebruiken, daarom heeft bijvoorbeeld Arriva zich niet ingeschreven.

Al sinds de start lopen de Chinese bussen niet lekker, met bijvoorbeeld bussen die midden op de weg stilvallen. Ook tocht het in de bussen, werkt de verwarming niet, sluiten de deuren niet goed, rammelt de stuurinrichting, willen de remmen soms niet meewerken en zijn er problemen met elektronica en software. Omdat er zoveel problemen zijn, leverde fabrikant BYD 2 bussen ter controle die wel goed moesten werken. Alleen was dat niet het geval, de bussen hebben de keuring niet gehaald. Wel was er een klein lichtpuntje, de stoelen van de buschauffeurs staan nu recht achter het stuur. Voorheen was dat namelijk niet het geval. Keolis moet van de provincies Gelderland en Overijssel de problemen voor 31 maart oplossen. Als deze deadline niet wordt gehaald, dan gaat het de vervoersmaatschappij 5000 euro per foutieve bus kosten. Deze boete kan nog hoger oplopen als de bussen nog steeds problemen hebben wanneer een nieuwe vervoerder in december de concessie krijgt.

Welke gevolgen heeft dit voor Apeldoorn?

Momenteel merk je misschien af en toe wat van de problemen. Het verzuim onder de Apeldoornse buschauffeurs ligt namelijk ongeveer op 25 procent. Daarbij speelt corona natuurlijk een rol, maar de werkomstandigheden helpen niet. Omdat de verwarming binnen de bus het soms niet doet, kan het gewoon heel koud zijn. Ook het feit dat de chauffeurs niet recht achter het stuur zaten, iets wat nek- of rugklachten kan opleveren. Door dit verzuim is er toch wel echt een tekort aan buschauffeurs. RRReis rijdt tot 28 februari nog steeds met een vakantiedienstregeling, dus minder bussen.

Als een andere vervoerder in december de concessie krijgt, dan kunnen er weer dingen veranderen binnen de dienstregeling. Toen RRReis in Apeldoorn aan de slag ging, kwamen er 64 bushaltes te vervallen. Vooral Apeldoorn-Zuid, De Maten en Ugchelen hadden last van deze verandering. Ook kwamen er 7 haltes bij, waaronder 1 bij winkelcentrum Anklaar. Als bijvoorbeeld EBS of Qbuzz de concessie krijgt, dan kunnen er best weer haltes bij komen of weggehaald worden. Daarnaast moeten alle eBussen van BYD in de toekomst een nieuwe kleur krijgen, natuurlijk passend bij de juiste vervoerder.

Onze nieuwsbrief

Elke maandag ons nieuws in de mail?

Meer lezen over stad

Elke maandag ons nieuws in de mail?