Organisatie Apeldoorn Business Award blikt alweer vooruit

Vrijdag 19 oktober 2018

Door Marianne Zegwaard-Waanders

De organisatie begint alweer met de vierde editie van Apeldoorn Business Award (ABA) na een mooie drukbezochte uitreiking op 12 oktober j.l. Organisator Mike van Woudenberg spreekt over een geslaagde derde editie: „Het was een mooie avond, zowel voor de winnaars, genomineerden én de bezoekers en er waren wat kritische geluiden.” In het artikel van 12 oktober vroegen we ons af hoe de organisatie er tegenaan kijkt.

Waarom de ABA

„Wat mij betreft mogen Apeldoornse ondernemers trots zijn op wat ze doen. Wij kunnen hierdoor laten zien wat er allemaal gebeurt. En zeker bedrijven die zich niet op de consumentenmarkt richten. Ook daar zijn mensen die iedere dag keihard knallen, maar dat zie je niet. Bijvoorbeeld KIM Nederland, winnaar in de categorie Industrie en Technologie, gespecialiseerd in koel- en vriesisolatie systeembouw, is actief in heel Europa. Dat weten de meeste mensen niet en dat komt door de ABA wel onder de aandacht. Trouwens alle genomineerden hè! Stuk voor stuk mooie ondernemers die zich met hart en ziel inzetten. Ze zijn eigenlijk een voorbeeld en het kan anderen stimuleren.”

Betekenis voor de winnaars

Wat is de meerwaarde voor de winnaar? „Iedere ondernemer kan zich er op profileren. Maar het is aan de ondernemer zelf wat hij er mee wil. Bakkerij Keurhorst, de winnaar in de categorie detailhandel bijvoorbeeld, die maken er een feestje van. Nu verkopen ze een ‘winnerscake’ anders was het een ‘loserscake’ geworden. In hun winkel is ook te zien dat ze winnaar zijn. Ondernemers kunnen er wat mee, maar dat doet ook iedereen op zijn eigen wijze. Sommigen zetten bijvoorbeeld alleen sociale media in.”

Wat mogen we verwachten van de vierde editie?

We zijn een week verder en nu blikken jullie kort terug en vooruit? „Inderdaad. We evalueren iedere keer om te kijken wat goed ging en waar we nog kunnen verbeteren. We proberen steeds te vernieuwen. Zoals dit jaar door de entree met rode loper naar een prominentere plek te verplaatsen. Verder kijken we vooral naar onze rol als gastheer. We zijn niet uit op meer bezoekers, met 700 mensen heb je namelijk een mooie club bij elkaar. Nee, we gaan voor kwalitatieve groei. Belangrijk aspect vinden we dat het niet alleen een feestje moet zijn voor mensen op het podium, maar ook voor de mensen in de zaal. Een plek waar je andere ondernemers kunt ontmoeten en spreken. En dit keer was bijvoorbeeld ook ruimte voor een hapje na afloop. Volgend jaar kunnen we misschien iets meer doen met entertainment. Zo blijven we aan de knoppen draaien.”

De categorieën

Er waren ook kritische geluiden over bijvoorbeeld de indeling van de categorieën en eventuele uitbreiding ervan: „Ja, die zijn er zeker altijd. Ons wordt ook gevraagd waarom er geen categorie is voor ZZP’ers. Daar zijn we wel duidelijk is, dit is ons concept. En we kunnen het niet iedereen naar de zin maken. Er is inderdaad op ander vlak nog veel te doen, maar dat kunnen mensen dan ook zelf oppakken. We doen dit echter niet om uit te sluiten, maar het is een bewuste keuze. De jury die nu al vele jaren bezig is met de voordrachten, komt er steeds weer achter dat de huidige indeling toch de beste is. Dus ook geen binnenstad, want dan moet je ook weer iets met Apeldoorn Noord, of Zuid. We proberen het echt Apeldoorn breed op te pakken.”

Winnaar in 2017

Winnaar in de categorie dienstverlening 2017 was Hildering Groenkunst. We zijn benieuwd hoe het winnen van de Apeldoorn Business Award voor hen van betekenis is geweest. Secretaresse Fiona van Kooij, geeft aan dat het een super happening was: „Ja, heel leuk, het was geweldig. En sindsdien weten Apeldoornse bedrijven ons ook te vinden. Velen wisten niet van ons bestaan. Ook privé vroegen mensen ernaar. En zelf hebben we er toen aandacht aan besteed in de sociale media. En eigenaar Maurits is ook voor radioprogramma’s geïnterviewd. Dus voor de naamsbekendheid in Apeldoorn was het echt goed. En ik ben onder de indruk van hoe het was opgezet. Heel goed allemaal.”

Apeldoorn Business Award is na drie jaar een ondernemersevent waar je niet meer om heen kunt. Het blijft in ontwikkeling. Ook de komende drie jaar zullen de ABA’s worden uitgereikt. Fiona geeft aan dat zij ook dit jaar de zindering voelde: „Ook nu werd er weer over gesproken en dan word je weer enthousiast dus ga je ook weer stemmen.”

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Elke maandag onze Apeldoornse verhalen in jouw inbox
De beste berichten en verhalen geselecteerd door onze redactie
Meer dan 2.200 Apeldoorners gingen je voor
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer lezen over ondernemen

ONDERWERPEN

Evenementen Apeldoorn

REACTIES

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!