Een bakkie doen bij Femke en Vince de Lange van Bijzondere bonen

Donderdag 7 november 2019

Door Marianne Zegwaard-Waanders

,,Koffie?”, vraagt Vince de Lange van Bijzondere Bonen. Femke en Vince de Lange, 2 ondernemers zoals velen in Apeldoorn, die samen het levendig bedrijfsleven in Apeldoorn vertegenwoordigen. Ondernemers die met hart en ziel hun producten en diensten aan de man brengen en bijdragen aan werkgelegenheid, welvaart en welzijn. Want in een stad met circa 160.000 inwoners is een levendig bedrijfsleven misschien wel vanzelfsprekend. En het ondernemerschap wordt in ieder geval een keer per jaar beloond door de uitreiking van de Apeldoorn Business Awards (ABA). Die zij onlangs wonnen in de categorie ‘Starters’. Apeldoorn Direct ging langs bij Femke en Vince die sinds 2017 met hun winkel Bijzondere Bonen aan het Schubertplein in Zuid zitten.

Wie zijn Vince en Femke?

,,Wie wij zijn? We zijn een stel en vooral gepassioneerd in alles wat we doen. Zelf was ik tot en met 2016 atletiektrainer en -coach en werkzaam als bondscoach Meerkamp bij de Atletiekunie. Femke is psycholoog. In 2017 wilde ik het hoofdstuk topsport afsluiten, omdat we gewoon meer bij elkaar wilden zijn. Zodoende dachten we na over wat we eventueel samen zouden kunnen doen. En daarbij volgen we allebei altijd ons hart. We houden allebei van chocolade en toen we trouwden kregen we een workshop bonbons maken. Dat was het begin. We kenden iemand die dit al deed, maar vonden enkel chocola te weinig. Omdat ik van koffie houd en Femke van thee, hebben we onderzocht of dat een combinatie kon zijn. Dat was het. Het ging toen snel; in april 2017 hebben we de plannen ontwikkeld en op 4 november dat jaar zag onze winkel al het levenslicht. En daar zijn we tot op de dag van vandaag helemaal blij mee.”

Jullie zijn einde 2017 gestart met de winkel Bijzondere Bonen. Wat was de motivatie om deze specifieke producten te maken en verkopen?

,,Zoals ik zei, chocola boeit ons. Daarin kan ik heel veel creativiteit kwijt. Dat kon ik ook al tijdens de periode als sporttrainer en -coach. Bij het maken van bonbons moet alles kloppen qua samenstelling en temperatuur. Verder gebruiken we daarbij de beste chocola en andere grondstoffen. Femke is gespecialiseerd in het spuiten van chocoladeletters en suikervrije bonbons. En ik houd me meer bezig met bijzondere smaken. We laten daarmee zien wat we op dit gebied kunnen. Koffie en thee zijn gewoon prachtige producten waar ook weer een wereld achter zit. Samen zijn we heel multifunctioneel en dat moet ook als je samen de winkel runt.” Femke vult aan dat ze op het gebied van afvalreductie werken met hervulbare blikken. ,,Mensen nemen die dan weer mee om opnieuw thee in te doen, of andere zaken. Ook multifunctioneel dus.”

Op 10 oktober werden jullie de winnaar van de Apeldoorn Business Award in de categorie Starters. Wat betekent dit voor jullie?

Vince denkt even na en zegt dan beslist: ,,Zakelijk is het gewoon briljant, daar zijn we heel blij mee! Zelf was ik wel even beducht op de manier van beoordelen en de bijbehorende publiciteit. Maar het was heel goed en ik heb de jury een compliment gegeven. Ze zijn heel goed omgegaan met al onze gegevens, want je geeft je als ondernemer wel bloot. Ze hebben heel objectief gekeken en op basis van de gestelde criteria beoordeeld. Dat kom je weinig tegen. En de betrokkenheid vond ik heel prettig en waardevol. We weten dat we een bijzondere winkel hebben, maar dat we zouden winnen was toch heel verrassend.” Femke is trots: ,,We zijn er trots op dat we iets bijzonders doen met bijzondere producten en dat dit ook nog eens gewaardeerd en gewild is. Niemand gaat hier de deur uit zonder een goed product, of advies.”

Jullie ondernemen in Apeldoorn. Wat willen en kunnen jullie betekenen voor de stad?

,,We zitten op het Schubertplein en dat is heel bijzonder, want met een speciaalzaak lonkt bijvoorbeeld de Koninginnelaan ook. Toch hebben we hier bewust voor gekozen. Daarvoor hebben vooraf goed onderzocht of we ons hier wel moesten vestigen. We hebben letterlijk dagen op het muurtje hier tegenover gezeten om te kijken wat er voorbijkomt, wie hier kwam winkelen. En het stukje winkelstraat wordt steeds leuker. En daarbij bestond er ook de mogelijkheid om het winkelpand te kopen. Nu merken we de winkeliers en consumenten erg blij zijn met onze komst. We werken bijvoorbeeld veel samen met Bloemenmagazijn Margriet. We organiseren een gezellig winterevent. Zij met glühwein en wij met koffie en wat lekkers. Gezellig ook met muziek en kerstverlichting. Zo maak je er samen iets moois van. Inmiddels hebben we het met het hele winkelcentrum voor elkaar dat we rondom kerstbomen met verlichting hebben. Elkaar voorthelpen werpt uiteindelijk altijd zijn vruchten af.”

Jullie zijn uit op samenwerken en elkaar helpen?

Vince lacht: ,,We hebben de scouting hier geholpen door hen op een bijzondere manier te sponsoren. Er moet wel een win-win situatie inzitten, vind ik. Daar doe ik niet ingewikkeld over. Wij hebben pindarotsjes gemaakt die de scouting in een deur-aan-deur actie verkocht. En dat is een succes geworden, kan ik je zeggen! Ze verkochten 98.5 kilo rotsjes, echt in ‘no time’ waren ze weg. De vereniging was geholpen en wij hebben gewerkt aan naamsbekendheid. Daarnaast werken we bijvoorbeeld samen met Auberge Navet. Voor hen hebben we een speciale huisbonbon ontwikkeld en inmiddels nemen ze hier alles af. Datzelfde doen we voor Puik Bier, die willen ook eigen bonbon. Dat zijn mooie dingen.”

Waarom mogen mensen jouw winkel niet voorbijlopen?

,,Haha, dat mogen ze wel hoor, maar dan missen ze wel een heleboel. De deur staat open en we bieden een mooi en eerlijk product. Daar genieten we erg van. En we hebben geen intenties om te groeien naar meerdere vestigingen bijvoorbeeld. Nee, we hebben hier een mooie winkel waar we van willen leven. Dat lukt. En we willen op vakantie kunnen, dat lukt hopelijk ook snel. Maar wat centraal staat, is dat mensen fijn geholpen worden en met lekkere dingen naar huis gaan. Er was eerst drempelvrees, omdat men dacht dat het hier heel duur zou zijn. Maar dat valt reuze mee en dat merken we. Iedereen is hier welkom. En de mooiste bevestiging voor ons is wel dat veel klanten ons kwamen feliciteren en bloemen brachten met het winnen van de Business Award. Hoe mooi wil je het hebben.”

Femke en Vince nodigen jou als lezer van Apeldoorn Direct uit eens naar hun winkel te komen: ,,Ja, voor hen hebben we een mooie aanbieding gemaakt, gewoon om eens te proeven. Laat ons in ruil daarvoor weten wat je van het artikel vond”, zegt Vince.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Elke maandag onze Apeldoornse verhalen in jouw inbox
De beste berichten en verhalen geselecteerd door onze redactie
Meer dan 2.200 Apeldoorners gingen je voor
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer lezen over ondernemen

REACTIES

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!