Decorbouwer Olaf Mensink ziet zijn vak als ‘maken’

Zondag 20 juni 2021

Door Carla van Vliet

Aan de Sleutelbloemstraat bevindt zich het atelier van Apeldoorner Olaf Mensink. Het bestaat uit 2 delen: de vieze en de schone ruimte. In de eerste wordt gelast, metaal bewerkt, maar ook hout gezaagd. Gelukkig nemen we plaats in de tweede ruimte. Hier kom je ogen tekort: schappen met veel voorraadbakken. Potjes met houten stokjes, verf, lijm, stof, mesje en kwastjes in alle maten en bovenop staan een aantal props en maquettes. Op de grond staan 2 halve cirkels met houten latjes en in het midden een prachtige staalconstructie: het is een kroonluchter in wording, voor boven een talkshowtafel. De tafel zelf staat in delen tegen de muur. Water wordt geserveerd in ‘Olafglazen’…

Welk beroep staat in je paspoort?

“Officieel ben ik decorbouwer. Maar ik ben ook decorontwerper en scenograaf. En ik maak rekwisieten. Daarnaast maak ik ook meubels. Ik maak dingen voor escaperooms, voor tv-studio’s en voor theater. Alles wat op mijn pad komt grijp ik aan en maak ik. Ik ben eigenlijk een ‘maker’.”

Wat is het verschil tussen een decorbouwer en een scenograaf?

“De decorbouwer bouwt het hele decor, is ambachtelijk bezig, maakt het fysieke gedeelte. En een scenograaf bemoeit zich eigenlijk overal mee. Dan houd ik me bezig met hoe de scènes er uit zien. Maak gebruik van licht en kostuums, ik doe meer met de ruimte. Ik bedenk in welk jaargetijde iets plaats vindt qua lichtinval. Ik bedenk waar het precies  plaatsvindt, een industriële fabriek ruikt immers anders dan een varkensstal. Het gaat dan veel meer om de totaalbeleving. Dat bedenk ik dan eerst, vervolgens ga ik dat uitvoeren en bouwen.”

Maak je dan altijd eerst een maquette?

“Soms. Meestal werk ik met een 3D tekenprogramma op de computer. Je kunt er makkelijk nog wijzigingen in aanbrengen. Maar eerlijk gezegd vind ik echte maquettes maken wel het leukste wat er is, dat gepriegel vind ik heerlijk.”

Heb je al met bekende mensen gewerkt?

“Ja, met Tatyana van Walsum, een grootheid in de decors van de balletwereld. Ik heb ook bij de Nationale Opera in Amsterdam gewerkt. Daar liep ik stage en wilde er graag mijn werk van maken. Er kwam een vacature, waar ik op solliciteerde. Maar toen kwam corona en verviel de hele baan, nog voordat de sollicitatie was afgerond. Daar baalde ik stevig van, het leek me zo leuk!”

Was jij vroeger goed in surprises maken?

“Haha, zeker! Ik deed ze soms op aanvraag. Props maken vind ik dan ook supergaaf om te doen. Bijvoorbeeld voor de show Caro, in de Efteling, mocht ik rekwisieten maken; onder andere de carrouselpaarden.”

Wat vind je het leukst aan je vak?

“Dat ik met allerlei facetten bezig ben en veel disciplines kan toepassen. De ene dag ben ik bezig met siliconen mallen maken, de volgende dag zit ik met monsterclay te sculpten. In tijd van één week doe ik aan stof naaien, staal lassen en houtbewerken. Ik blijf mezelf steeds ontwikkelen. Toen ik door corona minder te doen had, heb ik me meer  toegelegd op lassen en maak nu zelf meubels.”

Wat het minst leuk?

“Het ondernemerschap. Ik heb het nu prima naar mijn zin met mijn eigen atelier, maar onder een baas werken zou ik niet afslaan.”

Wat wil je bereiken?

“Ik hoef niet de meest beroemde ontwerper van de wereld te worden hoor. Van jongs af aan wilde ik al decorbouwer worden en op Broadway eindigen. Maar je moet heel veel klimmen, veel netwerken en ik denk dat de beroemdheid het op den duur gaat overnemen van je werk. Als je zulke grote producties gaat doen, kom je zelf niet verder dan de boel managen. Dan heb je assistenten die het voor je maken. En ik wil veel liever zelf met mijn eigen handen werken.”

Hoe zit dat met die escaperooms?

“Toen ik afgestudeerd was in Amsterdam had ik wel veel plannen, maar niet alles ging door. Uiteindelijk vond ik een vacature voor een escaperoom-bouwer. Ik was er wel eens geweest en dacht stiekem ‘dat kan beter’. Na een ontwerp-pitch werd ik aangenomen en mocht het project doen. later mocht ik er nog een bouwen, in een kasteelthema. Compleet met ophaalbrug, glas in loodramen en een schatkamer. Daar heb ik veel van geleerd. Momenteel ben ik voor een bedrijf in Enschede een escaperoom aan het bouwen en bij deze mag ik ook het spel zelf ontwerpen. Dus niet alleen de decoratie. Ik heb hier gekozen voor een piratenthema, het wordt echt gaaf!”

Wat heb je nodig om ‘maker’ te worden?

“Na de Havo heb ik Cibap in Zwolle gedaan, de vakschool voor vormgeving. Je moet dan denken aan het vormgeven van etalages, tentoonstellingen, winkels, theater, enz.  Hier is mijn liefde voor theater sterker geworden. Daarna heb ik de kunstacademie in Amsterdam gedaan. Als 1 van de 5 werd ik toch aangenomen. Het was een pittige tijd, maar heb er ook enorm veel van geleerd. En daarna heb je uiteraard een werkplaats nodig en heel veel creativiteit. Dan kun je net zo leuk hebben als ik!”

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Elke maandag onze Apeldoornse verhalen in jouw inbox
De beste berichten en verhalen geselecteerd door onze redactie
Meer dan 2.200 Apeldoorners gingen je voor
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer lezen over ondernemen

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!