“De ondernemer Nanette? Dat is creëren!”

Donderdag 10 februari 2011

Door naomi venus

Drieluik Ondernemende vrouwen in Apeldoorn (deel 3)

Het begon voor ondernemer Nanette Booij allemaal met het bakken van taarten op bestelling. Om grenzen te verleggen en ook de zakelijke markt te bedienen zocht ze haar heil op Twitter, onder de naam @Zaligzoet. Nadat ze haar entree had gemaakt in het TV programma Wie is de chef, kwam ze in een stroomversnelling. Ze werd gehyped en kreeg er in een week tijd honderden volgers bij. Het leverde haar een eigen kookboek op: Sugar Sweet Secrets. Een bijzonder ‘zoet’ boek over het maken van taarten, koekjes en cupcakes. Op blogs wordt ze de ‘taartenkoningin’ genoemd. Zaligzoet is inmiddels een merknaam geworden en heeft bijna 3.000 volgers. What’s next?

Imago
In een verleidelijke, ongewone pose op de voorkant van een kookboek over zoete lekkernijen, lacht een vrouw de lezer vriendelijk toe. Liggend op haar rug, met aan haar voeten roze pumps die parmantig in de lucht steken. Balancerend met drie cupcakes. Het is Nanette Booij zelf die pronkt op de cover van haar in 2010 verschenen boek Sugar Sweet Secrets. “Zaligzoet dat ben ik niet, dat is een merk,” zegt Nanette. “Niet doelbewust gedaan, maar door wat ik doe is het imago wel zo ontstaan. Mensen identificeren zich met Zaligzoet merk ik. Ze denken dat ik een lieve zoete vrouw ben, die de hele dag opgemaakt en wel, in vol ornaat staat te koken. Klopt, maar dat is Zaligzoet. Natuurlijk zit er iets van mezelf in, al probeer ik het wel te scheiden. Want ik heb een gezin met twee kinderen en een man. En ook ik haal wel eens een patatje of maak een keer iets makkelijks omdat ik geen zin heb om te koken.”

Kracht van delen
“Twitter maakt je wereld velen malen groter. Ik noem mezelf ook geen Apeldoornse, maar ben een wereldburger. Ik heb een passie voor eten en drinken en koken is de rode draad in mijn leven. Op Twitter deel ik mijn kookkunsten en laat zien wat ik kan, zoals het bakken van taarten.”
Door de manier waarop Nanette bij aanvang gebruik maakte van Twitter kreeg ze snel veel volgers. “Nadat ik mee had gedaan aan een kookprogramma op TV explodeerde het. Er kwamen zoveel reacties. Iemand zei ‘waarom schrijf je geen boek’. Toen ging het snel. De recepten, de titel, de uitgever. Alles is via twitter gegaan. En nog steeds. Twitter is de kracht van het delen. Dingen voor elkaar doen. Mensen hebben er een enorm loyaliteitsbesef. Dat vind ik interessant om te zien. Ik vraag mensen mij te helpen, maar doe dat andersom ook. Je krijgt de wereld in je huiskamer, waarmee je je mogelijkheden enorm vergroot. Daar maak ik nu gebruik van.”

Verlanglijstje
“Mijn levensmotto is: leven zonder strategie. Ik kijk wat er op mijn pad komt. Dat heb ik altijd gedaan en dat is wat ik nog steeds doe. Ik ben iemand met passie. Mijn handen maken wat mijn hoofd bedacht heeft. Als het met taarten en boeken schrijven niet meer lukt, dan ga ik gewoon weer wat anders doen.” Ondanks de manier waarop Nanette in het leven staat, heeft ze zeker nog een aantal dromen. En niet de meest bescheiden. “Ik zou graag een eigen productenlijn lanceren, maar dat is erg kostbaar. Ook het volgen van een Summer School bij de beste patisserie opleiding ter wereld in Orlando staat op mijn verlanglijstje.”

Open vizier
Begin 2012 komt Nanette haar tweede boek uit. Iets met chocolade. Meer wil ze er nog niet over zeggen. “Ook dit boek wordt gemaakt met behulp van Twitter. Ik vraag wat mensen leuk vinden of er nog tips zijn, leg er mijn contacten en vraag om advies. Je moet wel durven, maar als je het op een goede manier inzet levert het je zoveel op. Ik wil nog wel een keer op TV, met een vast programma. Dat lijkt me geweldig. Ik denk dat ik dat ook maar gewoon een keer twitter.” Iemand zei haar onlangs: Je begint pas. En zo ziet Nanette het ook. Met open vizier treedt zij de talloze mogelijkheden die op haar pad komen tegemoet. Op zoek naar creëren!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Elke maandag onze Apeldoornse verhalen in jouw inbox
De beste berichten en verhalen geselecteerd door onze redactie
Meer dan 2.200 Apeldoorners gingen je voor
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer lezen over ondernemen

REACTIES

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!