VERNIEUWD VERLEDEN in CODA Museum nog te zien t/m 28 augustus

Vrijdag 12 augustus 2016

Door Redactie

De tentoonstelling Vernieuwd Verleden in CODA Museum toont hoe thema’s, vormen en technieken uit het verleden een nieuwe rol spelen in de hedendaagse kunst. CODA Museum presenteert een brede selectie hedendaagse kunst van 35 beeldend kunstenaars die werken met elementen en symboliek uit de westerse (kunst)geschiedenis en/of historische technieken en ambachten. Bekijk www.coda-apeldoorn.nl/vernieuwd-verleden voor een indruk van deze veelzijdige tentoonstelling.

Fiona Tan

Saint Sebastian, een film van Fiona Tan, toont jonge Japanse vrouwen die hun pijl en boog richten op een voor de kijker onduidelijk doel. De losgeraakte pluk haar, de blik wat verlaagd, de zachte huid van de keel, opperste concentratie. We kijken naar de jaarlijkse Toshiya ceremonie in Kyoto; een initiatieritueel waarmee de overgang van kindertijd naar volwassenheid gevierd wordt. Saint Sebastian is een bijzonder visueel essay dat schoonheid, kleur en erotiek prachtig samenbrengt. Door het werk echter een titel mee te geven uit de westerse christelijke traditie krijgt haar verhaal een geheel eigen wending. Tan heeft in afgelopen jaren veel erkenning gekregen voor haar film- en video-installaties. History’s Future, haar eerste speelfilm, draait momenteel in een aantal bioscopen en filmhuizen. History’s Future is op zaterdag 21 mei te zien in filmhuis Gigant (aanvang 15.30 uur) te Apeldoorn en wordt voorafgegaan door een rondleiding Vernieuwd Verleden (14.00-15.00 uur). Aanmelden kan viaaanmeldingen@coda-apeldoorn.nl onder vermelding van het aantal personen (reguliere toegangsprijzen en kortingen zijn van toepassing).

Barbara Broekman

Barbara Broekman grijpt voor haar wandtapijten Goed en Kwaad terug naar mythen en sagen uit de Klassieke Oudheid. De gebruikte technieken zijn echter modern en innovatief. Op basis van fragmenten uit werk van bijvoorbeeld Paolo Veronese, Peter Paul Rubens en Giambattista Tiepolo zijn twee collages gemaakt die staan voor Goeden voor Kwaad. De collages zijn gescand, bewerkt op de computer en uitvergroot waardoor het beeld uit elkaar valt in gewoven pixels.

Frans Franciscus

Beeldend kunstenaar Frans Franciscus maakt, evenals Broekman, een reis door de tijd. Hij groeide op in Utrecht en speelde met zijn vriendjes regelmatig in het Centraal Museum. Hier ontstond zijn fascinatie voor de schilderkunst, Caravaggio en Pyke Koch, de gebruikte technieken en de manier van schilderen. Zijn onconventionele schilderijen combineren vele eeuwen schilderkunst. Hij behandelt religieuze en kunsthistorische thema’s op onorthodoxe wijze terwijl hij speelt met licht en perspectief. Hij plaatst de mens van nu in een historisch context of keert het om met schilderijen die het verleden en de geschiedenis een hedendaags kader geven.

Clärchens Ballhaus

Met het werk De dood en het meisje, gemaakt in Clärchens Ballhaus in Berlijn, belandt de kijker in het Interbellum en de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw. Fotograaf Erwin Olaf neemt deze jaren als uitgangspunt voor zijn Berlin-serie omdat hij gelijkenissen ziet met de huidige tijd. Hij meent dat de westerse wereld danst op de rand van de vulkaan en er iets onheilspellends staat te gebeuren. Dat kantelpunt heeft hij met deze serie foto’s in beeld willen brengen. Daarnaast is hij gefascineerd door de macht en kracht van het kind en geeft ze in die hoedanigheid ook een hoofdrol. Clärchens Ballhaus was in de Tweede Wereldoorlog de plek waar de Duitse officieren zich vermaakten maar waar tegenwoordig jong en hip Berlijn elkaar treft.

Hella Jongerius en anderen

Maar kijk ook eens naar het keramisch werk van bijvoorbeeld Hella Jongerius, Paul Scott, Amy Hughes, Van Eijk en Van der Lubbe. Klei is lange tijd een grondstof geweest voor keramisten. Het gebruik werd eerder geassocieerd met kunstnijverheid dan met monumentale kunstwerken. Vanaf de jaren tachtig weet ‘beeldenmaker’ Guido Geelen – zoals hij graag genoemd wordt – dat te doorbreken met ruimtelijk werk dat refereert aan zowel traditionele als modernistische kunstopvattingen terwijl ze bovendien verwijzen naar de tradities van de keramiek zelf. Vernieuwd Verleden toont onder andere een stierenschedel met glazen buizen waarin bloemen gestoken zijn. Geelen: “Voor een tentoonstelling in Frankrijk met het thema ‘bloemen’ maakte ik een ode aan Picasso. Hij creëerde stillevens met schedels en bloemen in kubistische stijl. Mijn werk werd een stierenkop met drie glazen cilinders op de plek waar de stierenvechten zijn speren steekt. In de cilinders zet ik bloemen die per seizoen verschillen.” Tableau Vivant Van Eijk en Van der Lubbe is een antieke porseleinen vaas in een hedendaagse uitvoering. Om de vertaling van historie naar heden te benadrukken, komt een traditioneel tafereel letterlijk tot leven. Op de plaats van de geschilderde bosschages groeit de plant door het porselein en ontstaat een boeiend spel tussen de afbeelding en het echte leven.

Juul Kraijer

Juul Kraijer neemt je met haar Medusa-achtige slangenkoppen verder mee terug in de tijd. Kraijer maakte naam met haar meisjesportretten in houtskool maar ook haar fotowerken zijn in toenemende mate bekend en geliefd. Ze is voortdurend op zoek naar krachtige beelden en werkt intuïtief. Ze kent de kunstgeschiedenis goed en ontleent inspiratie aan beelden die daar uit voortkomen.

Evert Nijland

De sieraden van Evert Nijland (1971) waren aanleiding voor en uitgangspunt van Vernieuwd Verleden. Zijn overzicht van sieraden is gecombineerd met het werk van beeldend kunstenaars die in een soortgelijke traditie of gemaakt zijn vanuit overeenkomstige uitgangspunten. De sieraden van Nijland zijn een samenspel van archetypen, klassieke ornamenten, een rijke historische beeldtaal en ambachtelijke technieken. Zijn vertaling naar het heden is verrassend en inspirerend. Door ongebruikelijke materialen te combineren, oude (ambachtelijke) technieken te gebruiken en een geheel eigen duiding te geven aan historische symboliek is in de loop der jaren een oorspronkelijk oeuvre ontstaan dat inmiddels onderdeel uitmaakt van particuliere en museale collecties in binnen- en buitenland. Het werk van Evert Nijland maakt ook onderdeel uit van de collectie kunstenaarssieraden van CODA Museum.

Deelnemend kunstenaars

Barbara Broekman | David Clarke en Natalie Smith | Hilde De Decker | Paul van Dongen | Van Eijk & Van der Lubbe | Frans Franciscus | Gijs Frieling | Guido Geelen | Gésine Hackenberg |  Eddo Hartmann | Koen Hauser | Bernard Heesen | Heringa/Van Kalsbeek | Amy Jayne Hughes | Hella Jongerius | Carl de Keyzer | Juul Kraijer | Vika Mitrichenka | Marc Mulders | Ni Haifeng | Erwin Olaf | Wouter van Riessen | Maria Roosen | Scholten en Baijings | Paul Scott | Bořek Šípek | Carolein Smit | Rosi Steinbach | Fiona Tan | Nazif Topcuoglu | Conor Vella | Claire Verkoyen | Bouke de Vries | Albert van Westing

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Elke maandag onze Apeldoornse verhalen in jouw inbox
De beste berichten en verhalen geselecteerd door onze redactie
Meer dan 2.200 Apeldoorners gingen je voor
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer lezen over cultuur

REACTIES

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!