Masterclasses Verhaal van Apeldoorn start op 18 september

Donderdag 17 augustus 2017

Door Redactie

Bert Beelen

Vanaf 18 september start het Verhaal van Apeldoorn: een serie masterclasses over het heden, verleden en de toekomst van Apeldoorn. Een van de sprekers is hoogleraar Dolly Verhoeven. Zij zal aan de hand van hoogte- en dieptepunten  ingaan op de veranderende identiteit van Apeldoorn in de loop van de geschiedenis. Daarnaast komen ook thema’s als Bekende Apeldoorners, Werk en Ondernemen en Architectuur aan bod.

Boeiend verhaal

Het verhaal van Apeldoorn is een boeiend verhaal en volgens Apeldoorn Marketing de moeite van het ontdekken waard. Veluwe, Schrijftafel van Nederland en Koningshuis. Apenheul, Apeldoornse Huisjes en BA-ers (bekende Apeldoorners), gewone en ongewone burgers, hoogte- en dieptepunten in de lokale politiek en architectuur. Het zijn zo maar enkele onderwerpen die in de cursus ‘het Verhaal van Apeldoorn’ langskomen en behandeld worden. De aanmeldingen stromen inmiddels al binnen via www.verhaalvanapeldoorn.nl.

Zevenmijlslaarzen

De cursus begint met Apeldoorn Van Nul tot Nu: in zevenmijlslaarzen door de geschiedenis. Historicus Dolly Verhoeven verzorgt een algemene inleiding in de historie van Apeldoorn. De tweede avond staat in het teken van Vrijetijd. Naast anderen vertelt CODA directeur Carin Reinders dan over de ontwikkeling van de culturele infrastructuur van Apeldoorn.  En jachtgebied, herberg en papierindustrie worden Belastingdienst, Centraal Beheer en Cleantech in de presentatie van de Rabobank en visionair Jacob Brobbel over economie en samenleving. Stedelijk ontwerper Karsten Orth bespreekt de kindvriendelijke stedenbouwkundige aanpak van Apeldoorn. Ben Mouw vertelt  zijn verhaal over de politieke crises die Apeldoorn heeft overleefd en de resultaten daarvan. En bij de themasessie ‘De skyline van Apeldoorn’ praten Ed van Gent en Evelien van Es over architectuur en openbare ruimte door de jaren heen.

Citymarketing

Met de cursus het Verhaal van Apeldoorn, stadsgeschiedenis, heden en toekomst van Apeldoorn beoogt Apeldoorn Marketing draagvlak te creëren voor de gemaakte keuzes in de citymarketingstrategie van Apeldoorn en voor de zorgvuldige omgang met het cultureel erfgoed van de stad: trots op Apeldoorn en haar historie. In samenwerking met de Gemeente Apeldoorn wordt ook al gewerkt aan een vervolg met bekende (ex) Apeldoorners die in 2018 masterclasses gaan verzorgen.

Erfgoedplatform Apeldoorn

De cursus wordt georganiseerd door Apeldoorn Marketing. Samenwerkingspartners zijn onder meer CODA, Erfgoedplatform Apeldoorn, Gemeente Apeldoorn en Historische Vereniging Oud Apeldoorn.

 

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Elke maandag onze Apeldoornse verhalen in jouw inbox
De beste berichten en verhalen geselecteerd door onze redactie
Meer dan 2.200 Apeldoorners gingen je voor
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer lezen over cultuur

REACTIES

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!