40 jaar Sandmann onder de loep

Vrijdag 23 juni 2017

Door Marianne Zegwaard-Waanders

Sandmann optiek bestaat 40 jaar en dat vieren de eigenaren Paul Mol & Patrick Sterenberg. Met fascinatie en enthousiasme voor het vak, zorgden zij voor doorgroei en modernisering. Pieter en Jeanneke Sandmann zijn de grondleggers. Met Paul, Patrick én de wethouder Mark Sandmann, nu in de rol als zoon van, blikken we terug en vooruit.

Hoe het begon
Pieter Sandmann werkte als opticien in Nijmegen en in 1977 wilde hij de stap zetten om een eigen winkel te starten. Dat deed hij samen met zijn vrouw Jeanneke. Nadat hij eerst Epe in gedachten had, werd het toch al gauw Apeldoorn. Sandmann nam het Apeldoornse filiaal van Roosdorp Optiek over. De zaak begon al snel te lopen en mensen kwamen van heinde en ver om hier hun bril, of lenzen af te nemen. De zaak werd een succes en bestaat nu 40 jaar. Het is een reden dit te vieren met een officiële receptie en de overhandiging van het speciale magazine ‘OOG in OOG’.

De eigenaren en Mark vinden het een bijzondere gebeurtenis. Mark zegt erover: ,,Het is echt een speciaal moment. Maar zeker ook dubbel, dit omdat mijn vader onlangs in mei is overleden. Hij heeft nog meegewerkt aan de totstandkoming van een hoofdstuk in het magazine. En helaas, zeker ook voor mijn moeder, maakt hij dit nu niet meer mee. Toch is het fijn dat dit officiële moment er is. Onze aandacht gaat dan ook zeker uit naar hem. Mijn vader wil dat we niet te lang treuren, maar dat we vooruit gaan. Het is echt goed om dit jubileum te vieren.” Paul geeft aan dat ze andere verjaardagen vaak intern vierden: ,,Nu we 40 jaar zijn, willen we daar echt aandacht aan geven en dat ook naar buiten toe uitdragen. Tevens vinden we het een moment om terug te blikken en dan ook weer vooruit te kijken.”

Een andere bril
De bril was in de beginjaren echt een nuttig gebruiksartikel: Patrick: ,,Metingen werden gedaan door de oogarts en er zat ook altijd een verwijzing bij van de huisarts. En de opticien droeg een witte jas, iets waar Pieter wars van was. De ontwikkelingen in het vakgebied gingen snel en tegelijkertijd werd de zaak verder opgebouwd: Paul: ,,Van Pieter Sandmann hebben we het vakmanschap geleerd en het juiste klantcontact. De relatie met de klant stond op nummer één.” Mark bevestigd dit: ,,Altijd de klant voorop. Vaak bracht hij ’s avonds nog een bezoek aan een klant, of bracht toch nog even die bril langs. En regelmatig ging ik mee.” De bril veranderde in de jaren ’90 van gebruiksartikel in een modeartikel. De grote mode labels maakten ineens ook brillen en mensen konden zich daarmee nog meer onderscheiden.

Passie en teamwork
Paul geeft aan dat zij het DNA van Sandmann bezitten en dat ze met hun eigen inbreng veranderingen doorvoeren. Op de vraag wat dit DNA is, geven Paul en Patrick beiden aan dat dit te maken heeft met passie, vakmanschap en de kracht van het team. Nooit stilstaan maar altijd door ontwikkelen. Patrick: ,,Met een gelikte winkel alleen kom je er niet. Er hoort kwaliteit bij en werkplezier.” Mark: ,,Mijn vader wilde inderdaad goed met zijn vak bezig zijn en kwaliteit leveren. Hij kwam bijvoorbeeld in 1988 als beste uit de test door het Algemeen Dagblad. Dat is toch een mooie bevestiging.”

Sandmann est. 1977
De zaak is niet in de familie gebleven en op de vraag of Mark toch niet liever opticien had willen worden, is zijn antwoord resoluut: ,,Nee. Ik heb nooit opticien willen worden. Ben overigens wel voldoende in de winkel geweest. Maar dan om in het geheim Sinterklaassurprises en gedichten te maken. Mijn vader deed dit dan samen met mij, of mijn broer, of zus. Dan gingen we alle inkopen doen die nodig waren en aten samen ergens wat. Ik denk dat mijn vader het niet erg vond. Hij zag dat er geen belangstelling was en heeft het daarom ook nooit gestimuleerd. We mochten onze eigen weg vinden.”

Toekomst
Paul: ,,We hebben stap voor stap onze eigen weg gevonden en doorgevoerd. Wij gaan verder onder de naam: Sandman est. 1977. Dat geeft een tijdperk weer. En straks gaan we verbouwen. Daar zitten ook mooie ontwikkelingen in. Het vakmanschap van de opticien wordt meer zichtbaar.” Patrick: ,,Er komt nog al wat bij kijken om een bril gebruiksklaar te maken. En dat willen we tonen.” Mark geeft aan trots te zijn op het feit dat zijn ouders de basis hebben gelegd voor Sandmann est. 1977: ,,40 jaar is Sandmann zichtbaar in de binnenstad. Mijn vader stond altijd open voor samenwerken met andere ondernemers. Dat is mooi. Het is fijn dat onze families goed met elkaar omgaan. Op deze manier is verleden en toekomst met elkaar verbonden. Ik denk dat mijn vader trots is.” De eigenaren Paul en Patrick zijn het er roerend mee eens.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Elke maandag onze Apeldoornse verhalen in jouw inbox
De beste berichten en verhalen geselecteerd door onze redactie
Meer dan 2.200 Apeldoorners gingen je voor
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer lezen over ondernemen

REACTIES

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!