De vasthoudendheid van uitgeverij BASBOEK: Een jubileumviering in kunstzinnige creativiteit
Door Nikki Vredenberg
In de wereld van beeldende kunst en publicaties heeft Uitgeverij BASBOEK zich gedurende 25 jaar weten te onderscheiden. Onder leiding van de beeldend kunstenaar Bas Fontein heeft deze uitgeverij een reis afgelegd van eenvoudige gekopieerde boekjes tot prijswinnende werken in gerenommeerde musea zoals het MoMA. Nu, ter ere van het 25-jarig bestaan van Uitgeverij BASBOEK, kondigt Bas Fontein de BASBOEK jubileum box aan. Deze box belichaamt de vasthoudendheid en creativiteit van de kunstenaar en biedt een unieke verzameling van 10 werken, waaronder enkele reeds bekroonde titels en nieuwe toevoegingen aan het oeuvre van Bas Fontein.
De weg naar vasthoudendheid
Het verhaal van Uitgeverij BASBOEK begon met een opgave van 30 boekjes met cartoons, die Bas in zijn tijd aan de HKU-academie kopieerde bij de plaatselijke copyshop. Dat groeide uit tot steeds specifieker ontworpen en geproduceerde boeken met oplagen van enkele duizenden. Het succes kwam niet zonder obstakels, maar Bas toonde doorzettingsvermogen en vocht tegen de uitdagingen die hij onderweg tegenkwam. De titel van de jubileumviering, ‘persistant since 1998’, weerspiegelt op passende wijze zijn vastberadenheid.
Het geheim
Naast vastberadenheid en doorzettingsvermogen zit het geheim volgens Bas ook in samenwerken. Hij legt uit: “Ik durf hulp te vragen. Het cliché beeld van een kunstenaar is dat ze altijd alleen werken, maar in de praktijk doet bijna niemand dat. Zo werk ik samen met mijn vaste vormgever Ingeborg Scheffers van studio Scheffers in Amsterdam. Ik begon zonder vormgever, maar na mijn vierde boek kwam ik erachter dat een goede vormgever bijdraagt aan betere boeken.”
Ook is hij onderdeel van Dutch independent art book publishers (DIABP), een collectief van kleine onafhankelijke Nederlandse uitgeverijen gespecialiseerd in kunst, fotografie en kunstenaars boeken. Binnen dit collectief werd er al vaak gelachen over zijn vasthoudendheid. Bas vertelt: “Ik ben bijvoorbeeld wel eens afgewezen in een museumshop, daar wilde ik toen een boek verkopen. Vervolgens ben ik meerdere jaren terug gegaan totdat ze het boek wel aannamen, ze waren volledig vergeten dat ze mij al een aantal keer hadden afgewezen. In plaats daarvan zeiden ze dat het boek hen wel bekend voor kwam.”
Betrokkenheid
Deze samenwerking zag hij ook terug tijdens het openingsfeest en met de crowdfunding. Hij vertelt: “Van de 35 gasten, hadden zo’n 15 mensen een taak op zich genomen. De één regelde muziek, twee anderen kookten en weer anderen maakten zichzelf verantwoordelijk voor de versiering en de optredens. Dit gaf mij de bevestiging dat self-publishing ook echt draait om het hebben van een groot netwerk dat daadwerkelijk betrokken is bij wat je doet.” Ook in zijn crowdfunding ziet hij dit terug: “We zijn net over de helft van de tijd en hebben al 72% van het doel behaald,” aldus Bas.
De inhoud van de Jubileum Box
De BASBOEK jubileum box biedt een unieke collectie werken die de evolutie van Bas Fonteins artistieke reis weerspiegelt. De box bevat zeven al eerder uitgegeven boekjes uit de ‘fluor serie’, waaronder iconische titels als ‘WAT TE DOEN’, ‘Het Scheldwoordenboek voor Kunstenaars’ en ‘Kunstenaarsmoppen’. Als aanvulling op deze bestaande werken worden twee nieuwe titels toegevoegd: ’25 jaar BASBOEK’ en de catalogus van ‘The Library of Alternative Art Book Covers’. De box met de in totaal 9 boekjes wordt aangevuld met een uniek houten paneeltje uit de Library of Alternative Art Book Covers met de titel: WAT NOU WEER?/NOW WHAT?/WHAT NOU?/enz.
Het volgende jubileum
Als hij vooruitkijkt naar de komende 25 jaar, heeft Bas geen idee wat de toekomst zal brengen. Hij heeft het gevoel dat hij na dit punt zou kunnen stoppen, maar hij verwacht dat hij weer nieuwe ideeën zal krijgen en weer iets wil maken.
Het crowdfunding avontuur
Om deze jubileum box te realiseren, heeft Bas Fontein besloten gebruik te maken van crowdfunding. De opbrengst zal worden gebruikt voor de druk- en productiekosten van de jubileumbox. Als tegenprestatie biedt hij producten, zoals het BASBOEK jubileum T-shirt.