Een groot bereik van jouw verhaal in Apeldoorn; hoe dan?

Woensdag 26 oktober 2022

Door Nikki Vredenberg

Hoe bereik je je lokale doelgroep als bakker, restaurant of vloerenbedrijf? Een advertentie in de krant, een sportclub sponsoren, een flyer met de post of een bord langs de weg. Allemaal mogelijkheden om je bedrijf te promoten die je waarschijnlijk al hebt gedaan of minstens overwogen.

Dan is er ook nog social media, daar móet je wat mee. Je hebt je Facebook bedrijfspagina, Instagram of LinkedIn account en zet er af en toe iets op. Het kost veel tijd, dus is het fijn om te weten dat je goed bezig bent. Dus hoe pak je dat goed aan?

We spreken met Marion Bekker, ze werkt bij Bureau Max als online content expert en is betrokken bij Apeldoorn Direct als platform coördinator. Ze herkent deze gedachte: “Social media kanalen bieden veel mogelijkheden om je volgers (en klanten) op de hoogte te houden. Het is makkelijk in te zetten om acties, producten, diensten en zelfs je verhaal onder de aandacht te brengen bij deze groep. Maar eenmaal bezig op social media merken ondernemers toch vaak al snel dat het veel tijd kost en het onduidelijk is wat het oplevert.”

Is af en toe een berichtje via social genoeg?

Marion weet te vertellen dat als je een bericht op social media zet, lang niet al je volgers dit bericht ook zien. Is organisch plaatsen dan zinloos? “Nee hoor, dat is niet het geval. Het is goed voor het onderhouden van je huidige volgers, maar houdt in je achterhoofd dat het dus maar een beperkt deel van je volgers bereikt.”

Dus moet ik dan investeren in meer volgers?

Zonder twijfel schudt Marion haar hoofd en zegt: “Dat hoeft niet. Het is belangrijker om de juiste volgers te hebben, de mensen uit jouw doelgroep. Als Apeldoornse bakker is het natuurlijk zinloos als je volgers voor het grootste gedeelte uit Amsterdam komt”. De vraag is dus hoe je ervoor zorgt dat de juiste mensen jouw berichten onder ogen krijgen. Maar hoe beïnvloed je dat?

De laatste jaren hebben de algoritmes op de platformen ervoor gezorgd dat je als bedrijf wel moet adverteren wil je een groter publiek bereiken. Buiten je eigen bubbel, binnen je eigen doelgroep, zoals de mensen die in je stad wonen.

Hoe begin je dan met adverteren?

Marion vertelt ons: “Als je effectief via social media wil adverteren zijn eigenlijk drie dingen belangrijk:

  1. De keuze van het juiste platform:
    Vraag jezelf af waar het grootste deel van jouw doelgroep zich bevindt.
  2. De inhoud van je advertentie:
    Wat wil je dat men onthoud nadat ze je advertentie hebben gezien?
  3. Stel de juiste doelgroep in:
    De bakker in Apeldoorn hoeft niet te adverteren tot aan Amsterdam   

Dan heb je je advertentie lopen, maar hoe weet je nu of jouw investering het gewenst effect bereikt? “Gelukkig kun je, in tegenstelling tot een bord langs de kant van de weg, meten hoeveel mensen de advertentie hebben gezien en aangeklikt. Je weet daardoor snel of een advertentie werkt en je kunt het bijsturen als je niet jouw doelen behaalt”, licht Marion toe.

Kan dat bijvoorbeeld via die promootbutton die ik wel eens zie in Facebook?

Resoluut raad Marion dat eigenlijk af: “Facebook wil graag geld aan jou verdienen en dat is een makkelijke manier, daarbij weet je via de promootbutton niet goed wat het effect van jouw campagne is geweest. Veelal komt het bij meer van jouw bestaande fans terecht, maar niet bij een nieuwe doelgroep, je blijft hiermee dus in je eigen bubbel vissen.” Haar advies voor meer effect is dan ook om te adverteren via het advertentiebeheer in Facebook.

De makkelijkste manier voor lokaal groot bereik

Lokale media inzetten is natuurlijk de makkelijkste manier om je verhaal te vertellen en je bereik in Apeldoorn te vergroten. Via Apeldoorn Direct zijn daar eenmalige mogelijkheden voor, of in de vorm van een partnership. “Zo werken we samen met de Voedselbank. Met de jaarlijkse Chef’s Challenge vergroten we hun zichtbaarheid en vragen we aandacht voor hun nobele werk en de donatiecampagnes”. Deze campagnes worden opgezet door Internetbureau Max, die alle kennis in huis heeft om op een slimme manier jouw doelgroep te bereiken.

Online adverteren voor meer bereik

Het is niet moeilijk om online te adverteren, maar toch komt er een heleboel bij kijken om het goed te doen. Wil je dat Marion een keer meedenkt met jouw bedrijf om te kijken hoe je jouw bereik in Apeldoorn een boost kan geven? Neem dan contact met haar op voor een vrijblijvend adviesgesprek.

Ook adverteren op Apeldoorn Direct?

Bereik Apeldoorn met jouw verhaal. Wij schrijven het artikel, delen dit op onze site, in de nieuwsbrief en via onze social media kanalen. Vergroot je bereik en boost het op Facebook en Instagram.

Bekijk de mogelijkheden

Meer lezen over ondernemen

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!