In Beeld: drone racer Wim Reinders geniet van snelheid

Zaterdag 30 maart 2019

Door Stéphanie Berris

Geboren en getogen Apeldoorner Wim Reinders ontdekte 3,5 jaar geleden het drone racen. ApeldoornDirect sprak met hem tijdens de eerste indoor drone racing avond bij Real-X over zijn hobby, gezondheid en toekomstdromen.

Geboren: 12 februari 1980
Familie: broer Candy en zusje Debby
Relatie: voorlopig lekker single!
Opleiding: MTS Voertuigtechniek en diverse certificaten op gebied van elektrotechniek
Trots op: dat ik ondanks pech en pijn toch hierin plezier en succes heb gevonden
Raakt geïnspireerd door: nieuwe ontwikkelingen in de techniek
Spijt van: dat ik niet in Almere ben gebleven, omdat je daar veel meer mooie spots hebt om te vliegen
Gek op: Mijn zusje, drone vliegen, naar de sportschool gaan en noodles eten.
Welk boek ligt op je nachtkastje? Ik heb geen nachtkastje ha ha.
Levensmotto: Wees eerlijk en respecteer iedereen, ongeacht geloof, uiterlijk of afkomst.
Boodschap aan Apeldoorners: Houd je van snelheid, gamen en van de natuur? Ga drone racen!

Hoe kwam je op het idee om met drones te gaan vliegen?

,,Ik liep 3,5 jaar geleden in een park in Almere, toen ik een paar jongens met drones zag vliegen. Ik dacht meteen: dat wil ik ook doen. Ik vroeg zoveel mogelijk informatie, en omdat ik zelf ook wel technisch aangelegd ben zorgde ik dat ik wist waar ik op moest letten toen ik nog diezelfde dag online op zoek ging. Naar de juiste onderdelen, hè, want een drone kun je het beste zelf bouwen. Ik bestelde uit China alles wat ik nodig had, en ging aan de slag.
Grappig genoeg leerde ik in die tijd een goede vriend kennen, Andrzej Krasny, met wie ik niet alleen tegelijk begon met vliegen en veel samen trainde, maar die jaren later ook samen met mij naar het WK in China ging. Een bijzondere drone-vriendschap dus.”

Nadat ik in een park een paar jongens zag drone vliegen, was ik verkocht. Nog dezelfde dag bestelde ik onderdelen om mijn eerste drone te bouwen.


Kun je van het drone vliegen leven? Of wat doe je hiernaast?

,,Tot een aantal jaar geleden had ik altijd lichamelijk zware banen. Als monteur van liften, kozijnen en pinautomaten: ik heb vanalles gedaan. Tot ik een hernia kreeg, waar ik in 2016 aan geopereerd werd. Ik zeg nog tegen de chirurg: plan me nou niet aan het einde van de dag in, hè! En ja hoor, wat denk je? Ik word aan het einde van de dag geopereerd en de operatie mislukt. Daardoor heb ik nu levenslang uitstralende pijn in rug en benen. Ik slik medicijnen die de pijnscheuten wat dempen, de scherpe randjes eraf halen. Maar qua werk ben ik nu gewoon beperkt. Ik kan niet drie kwartier achter elkaar zitten of staan, ik moet echt afwisselen en kan niet fulltime werken. Ik ben nu met een coach bezig om te zoeken naar een kans om ergens aan de slag te gaan, maar dat valt echt niet mee. Het heeft me echt ook wel tijd gekost om uit een dal te klimmen. Het drone racen heeft me daarbij geholpen.
Van drone racen kan ik niet leven en het is bovendien een dure hobby. Ik heb er denk ik al wel tienduizend euro in zitten. Maar ik ben geen stapper, geef mijn geld niet uit in de kroeg of in restaurants. Ik stop alles in deze hobby.
Geld verdienen met drone vliegen kan wel, bijvoorbeeld als je in dienst van een bedrijf filmpjes maakt. Verder geef ik nog weleens demonstraties, of organiseer ik races. Maar vooralsnog kost het vooral geld.”

Wat is nou de kern van de lol: het vliegen of het filmen?

,,Absoluut het vliegen. Het filmen zelf doet me op zich niet zoveel, maar het is wel belangrijk om volgers en sponsoren te krijgen. Als je echt mooi wilt filmen, heb je andere camera’s en vooral ook speciale programma’s nodig. Ik houd het nu vooral simpel, maak een filmpje en zet het zo snel mogelijk op internet. Via mijn youtubekanaal ControllFPV en op social media kun je mijn dronefilmpjes bekijken. Eind vorig jaar werd ik verrast door een Drone Awards nominatie. Maar dat was kwalitatief helemaal geen goed filmpje, het werd genomineerd doordat de MMA sportschool een unieke locatie was. Uiteraard heb ik niet gewonnen, haha. Maar het levert wel bekendheid op. Twee weken geleden heb ik opnames gemaakt voor Talpa, voor “Op de stip” dat in Koffietijd en 5 uur Live werd uitgezonden. En ik heb een nieuwe sponsor, Droneshop.nl die mij net als de merken Dquad, Dalprop en Foxeer steunt met onderdelen, vlaggen, kleding enz. Dus het maken van filmpjes zorgt dat je het kunt blijven doen.
Maar uiteindelijk is het het vliegen zelf wat ik zo leuk vind. De snelheid. Een drone gaat buiten tot wel 170 km per uur. In 1 seconde, hè! Voordat ik met drones begon racete ik altijd al met radiografisch bestuurbare autootjes, ook wedstrijden.”

Filmpjes maken is belangrijk om te laten zien wie je bent en wat je doet, maar het gaat mij zelf om het vliegen.

De locatie bij Real-X indoor skatepark wordt vandaag, zaterdag 30 maart, voor het eerst getest voor maandelijkse drone racing avonden. Het is een klein wereldje, alle FPV racers kennen elkaar. De door Wim opgetrommelde collega dronepiloten zijn allemaal heel enthousiast: ,,Perfecte locatie om te racen! Voor herhaling vatbaar!” Dat er zojuist 2 TL-buizen gesneuveld zijn door een botsing met een drone, dat mag de pret niet drukken. ,,Zet je die even op onze rekening?”, zegt de dronepiloot lachend tegen de barman.
Zelfs met indoor snelheden zoemen de drones zó snel door de skatehal dat zelfs onze fotograaf er niet in slaagt er eentje scherp op de foto te krijgen. ,,Zelf race ik het liefst buiten. Dan sneuvelt er minder. Ik heb een behoorlijke reputatie als sloper van drones haha, dus mijn collega vliegers weten dat als ze de kwaliteit van hun onderdelen willen testen, ze Wim er even mee moeten laten vliegen.”

Afgelopen november mocht je naar Shenzen in China voor het WK, dat was zeker wel een hoogtepunt in je drone racing carrière?

,,Niet alleen van mijn drone racing carrière, maar het hoogtepunt van mijn hele leven! Ik mocht gewoon samen met mijn goede vriend Andrzej naar zo’n ver land! Andrzej was eerste geworden bij het Nederlands Kampioenschap, ik derde – en de nummers 1, 2 en 3 mochten naar het WK. Van China heb ik eigenlijk behalve vliegvelden niet veel gezien, en op de laatste dag was ik 35 uur achtereen wakker, maar mán wat was het fantastisch om mee te maken.”

Drone racen heeft me geholpen uit een dal te klimmen na een mislukte rugoperatie.

 

Je bent na 10 jaar Almere teruggekeerd naar Apeldoorn. Hoe kwam dat?

,,Ik ben opgegroeid in Apeldoorn. Ik leerde mijn toenmalige vriendin kennen en ging samenwonen in Almere. Almere beviel me goed, maar nadat de relatie sneuvelde besloot ik toch weer terug te keren naar mijn roots in Apeldoorn. Op zich maakt het me niet zoveel uit waar ik woon. Maar qua vliegen heb ik wel heimwee naar Almere omdat daar, ook dichtbij je huis, meer mooie plekken zijn om te vliegen. Hier in Apeldoorn moet je al snel een stuk rijden voor een mooie locatie. Vaak kijk ik op Google Earth om een geschikt terrein te ontdekken. In Apeldoorn is bij het nieuwe Van der Valk hotel in Apeldoorn Noord een mooi groot veld waar ik graag vlieg. Mijn vlaggen en gates heb ik altijd in mijn kofferbak; ik zet ze op en ga lekker aan de gang.”

Er zijn nog zoveel mensen die niet weten dat deze sport bestaat. Daar wil ik graag iets aan veranderen.

 

Hoe zie je de toekomst van drones? Er is nog weleens wat discussie over schending van privacy…

,,Strikt genomen is buiten trainen illegaal. Voor een NK moet dan ook een vergunning worden aangevraagd. We hebben echter nooit problemen als we trainen, we gaan niet boven huizen of tuinen vliegen ofzo. Als er eens politie komt kijken, dan zijn ze meestal heel geïnteresseerd en laten we ze zien wat we doen. We rácen ook alleen: de camera zit voorop of bovenop om de vlucht zelf te registreren. Dat is heel wat anders dan van die grote drones met camera’s onderop waarmee je beelden maakt van wat er beneden je te zien is. Wij houden bovendien altijd rekening met de omgeving en het publiek. Mensen denken bij drones misschien aan allerlei dingen, maar helemaal niet aan races. Er zijn nog zóveel mensen die niet weten dat deze sport bestaat. Daar wil ik graag iets aan veranderen.”

Heb je nog tips voor mensen die zelf zouden willen beginnen met drone racen?

,,Het allerbeste kun je beginnen met een simulator app op de pc. En als je zelf echt wilt gaan vliegen, dan is een zogenaamde ‘tiny whoop’ goed om mee te starten. Leer direct om je drone zelf te bouwen. Dat is altijd het beste en ook het goedkoopste. Je zult namelijk toch vaak onderdelen moeten repareren of vervangen, je vliegt nu eenmaal regelmatig een arm of propeller stuk. Velen van ons maken onderdelen zelf met behulp van 3d printers.”

Als alles gaat zoals je wilt, waar sta je dan over 5 jaar?

,,Dan hoop ik toch zzp’er te zijn en met drones filmopdrachten te doen. Bijvoorbeeld voor een bedrijf dat inspecties aan gebouwen uitvoert, daar zijn drones heel geschikt voor. Of voor de registratie van evenementen, dat kan ook. Wàt ik dan film maakt me niet uit, maar het zou geweldig zijn om van drone vliegen te kunnen leven. Mijn motto “Go hard or crash trying”, geldt dan ook niet alleen voor racen zelf, maar ook voor het waarmaken van die droom.”

 

Kijk hier mee door de ogen van een drone racer die avond, of hieronder voor een met een drone gemaakt filmpje van Wim bij Real-X tijdens een skateles:

<

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Elke maandag onze Apeldoornse verhalen in jouw inbox
De beste berichten en verhalen geselecteerd door onze redactie
Meer dan 2.200 Apeldoorners gingen je voor
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer lezen over ondernemen

ONDERWERPEN

In Beeld Portretten

REACTIES

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!