In Beeld: Max Dammers, oprichter van Internetbureau Max

Zaterdag 9 oktober 2021

Door Tim Uilen

D&R Fotografie

Een 25-jarig jubileum is voor elk bedrijf iets om te vieren en dat is precies wat Internetbureau Max een aantal weken terug kon doen. Toch is het lastig om voor te stellen dat een internetbureau al 25 jaar bestaat, want was het internet 25 jaar geleden dan al echt iets groots? Wat kon je er allemaal mee? Wat deed je als internetbureau? En wat doe je nu, in 2021? Daar hebben we het over met Max Dammers, oprichter van Internetbureau Max en Apeldoorn Direct.

Wie ben je en wat doe je?

“Ik ben Max Dammers en ik heb een internetbureau dat sinds 22 september 25 jaar bestaat. Voordat ik dit bedrijf begon werkte ik bij een drukkerij, de VDA, waar ik een internetafdeling hielp opzetten. Een drukkerij gaat over productie, bijvoorbeeld de hoeveelheid papier of de dikte van een visitekaartje. Het internet gaat volgens mij meer over wat je wilt vertellen, welke doelen je hebt en hoe je dat online gaat realiseren. Dat paste niet met de cultuur daar, dus ben ik met dat idee voor mezelf begonnen. Op het internet kan je het allemaal zelf en ben je je eigen uitgever. Eerst heette m’n bedrijf ‘Dammers Communicatie’, alleen was dammers.nl al weg. Toen heb ik de domeinnaam max.nl vastgelegd.

In het begin was het voornamelijk schrijven over het internet, ik had toen ook een wekelijkse column in de Stedendriehoek. Uiteindelijk ging ik mensen helpen met het bouwen van websites en op een gegeven moment maakten we systemen om je website zelf te onderhouden. Dat is nu heel normaal, maar in het begin moest het allemaal met de hand.”

Wie was je eerste klant?

“We hadden bij de drukkerij een samenwerking met de Rabobank, die heb ik meegenomen. Zij waren bezig om het internet te promoten, maar hadden daar geen inhoud voor dus hebben wij columns en een website gemaakt. We schreven wat er op internet gebeurde en wat er op lokaal niveau aan de hand was. De eerste klant was dus redactioneel — stukjes schrijven voor en over internet. Veel mensen van toen kom ik nog steeds tegen en tegenwoordig doen die heel iets anders. Het is apart, er is door de jaren zoveel veranderd: de Rabobank vind je niet meer in de binnenstad en de drukkerij waar ik werkte, mijn laatste werkgever, bestaat niet meer. Je bankzaken en drukwerk doe je nu gewoon online.”

 

Gelukkig is het gemiddelde niveau van online kennis nu hoger en mensen snappen de meerwaarde van een goed opgezette website, die vindbaar, toegankelijk en snel is.

 

Wat zijn de grootste verschillen op het internet tussen toen en nu?

“Internet kun je eigenlijk opdelen in vijf delen van vijf jaar. In het begin was het internet een hoek voor technologen die dingen met elkaar uitwisselden. Daarna ontstond het ‘word wide web’ en werd internet beschikbaar voor iedereen. Websites waren in die tijd meer een soort visitekaartje of online brochure. Later kwamen er uitgevers zoals kranten en televisie bij en werd internet een medium waar je allerlei informatie binnenkreeg. Vervolgens werden processen, zoals bankieren, ook online gedaan en tegenwoordig staat internet vol grote platformen. Facebook, Thuisbezorgd en Bol.com, bijvoorbeeld.”

Je hebt een aantal keer de naam van je bureau veranderd, waarom was dat?

“Max Internet Publishing heb ik veranderd toen het een keer in de krant werd afgekort tot ‘MIP’. Dat ging natuurlijk niemand meer terugvinden, dus hebben we het verandert naar Max.nl. De ‘.nl’ hebben we een aantal jaar terug weggehaald, omdat we meer doen dan alleen websites. We zijn onszelf toen internetbureau gaan noemen, ook om het Nederlands te houden. Het worstelen over hoe je het bedrijf noemt is wel iets dat om de aantal jaar terugkomt.”

Als je terugkijkt naar de voorgaande kantoren, waar heb je dan de beste herinneringen?

“Bij het eerste kantoor. We hebben eigenlijk altijd al in de buurt van het centrum gezeten, dat voelde goed. Ik wilde graag in de stad zitten, want het heeft gewoon karakter. Vóór het eerste kantoor werkte ik vanuit huis, de verhuizing was echt een grote stap. Als je vanuit huis werkt, dan ligt het werk er altijd. Je kan dat in een kamertje houden, maar je hoort dan bijvoorbeeld de telefoon wel. Daarnaast heb ik heel bewust gekozen om met een team te werken en daar heb je ruimte voor nodig. We begonnen in het bedrijfsverzamelgebouw aan de Loolaan. Toen merkte ik wel dat het fijn was een ‘clubhuis’ te hebben voor je team.”

In de beginfase van het internet wisten nog weinig mensen er wat over. Was dat lastig?

“Ja, zeker. In die tijd werkten we voor wat klanten samen met reclamebureaus. Het gebeurde wel dat zo’n bureau iets voorstelde waarvan we al wisten dat het niet ging werken. Dan werkte je met designers die hele coole vormgevingsideeën hadden die de toegankelijkheid van informatie in de weg stonden, dat wil je niet. Door te veel grafische dingen werd de site dan te traag. Gelukkig is het gemiddelde niveau van online kennis nu hoger en mensen snappen de meerwaarde van een goed opgezette website, die vindbaar, toegankelijk en snel is. Je kan iets moois bedenken, maar het moet geen vermindering in snelheid opleveren.”

 

We werken nu, na de Canadian Walk, aan een platform met een collectie van verschillende Apeldoornse verhalen.

 

Naast Internetbureau Max ben je ook met Apeldoorn Direct begonnen, waarom?

“Omdat het er niet was. Een relatie van mij heeft een bureau in Arnhem — anders, maar wel vergelijkbaar. Hij heeft daar Arnhem Direct opgezet. Hier in Apeldoorn hadden we nog niet zo’n stadsblog; een website waar inwoners van de stad informatie met elkaar kunnen delen. Zelf heb ik een journalistieke achtergrond, dus dat sprak me aan.

We hebben een website gemaakt en vrijwilligers bij elkaar gevonden om te schrijven over wat er in de stad speelt. In de 10 jaar dat we Apeldoorn direct doen is het landschap wel veranderd: een aantal andere stadsblogs zijn er niet meer, de kranten zijn wat anders gaan doen en dat geldt ook voor de lokale omroep. Het medialandschap blijft gewoon veranderen en toch stijgt ons verkeer. We hebben een stabiele meerwaarde met ongeveer 40.000 bezoekers per maand. Daar ben ik wel trots op.”

Vroeger was je vaak de eerste met nieuwe ontwikkelingen, is dat nu nog steeds zo?

“Ja, denk aan de Canadian Walk. Wat we daar hebben neergezet vind ik echt next-level. Apps met audiotours bestaan wel, alleen zo verbonden met de openbare ruimte en relevant op die plek, dat zie je niet overal. Met dit project zijn we met Internetbureau Max teruggegaan naar ons begin, waar onze focus lag op de inhoud, maar tegenwoordig doen we er een schep bovenop. Met een geweldig team zijn we nu in staat om het gehele scala aan digitale mogelijkheden te ontwikkelen, waardoor we verhalen zoals Canadian Walk een modern podium kunnen bieden. Vanuit daar gaan we nu verder.

Zo werken we nu, na de Canadian Walk, aan een platform met een collectie van verschillende Apeldoornse verhalen. Hoe we technologie, marketing en inhoud samenbrengen vind ik een nieuwe combinatie, waardoor we zelfs na 25 jaar nog steeds onderscheidend en relevant werk leveren.”

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Elke maandag onze Apeldoornse verhalen in jouw inbox
De beste berichten en verhalen geselecteerd door onze redactie
Meer dan 2.200 Apeldoorners gingen je voor
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer lezen over ondernemen

ONDERWERPEN

In Beeld Portretten
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!