In beeld: Shelley Bijsterbosch over de oprichting van Shellsuits.nl zonder kennis en ervaring
Door Nikki Vredenberg
Shelley Bijsterbosch is een energieke, kleurrijke ondernemer. Eind vorig jaar richtte ze een bedrijfje op dat statement vrouwenpakken verkoopt onder de naam Shellsuits.nl. Inmiddels verkoopt ze acht verschillende kleuren, variërend van knalroze tot paars en kobaltblauw. Op dit moment is shellsuits.nl een hobby naast haar baan als projectmanager, maar ze hoopt te groeien. Ze had zelf nog geen ervaring met ondernemen. Toch sprong ze met haar idee in het diepe.
Geboren: op 7 oktober 1995 in Apeldoorn
Verliefd, verloofd, getrouwd: samenwonend met Gido
Inspiratiebron: dagelijkse dingen, influencers en zijzelf
Fan van: Rianne Meijer (influencer)
Kledingstijl: kleurrijk en gedurfd
Favo outfit: paarse pantalon, roze blazer, wit shirt en sneakers
Favoriete serie: Emily in Paris
Hobbies: paardrijden, zwemmen en met vrienden en familie op stap
Een creatieve dierenartsassistente
“Na de middelbare school wilde ik dierenartsassistente worden. Dat was een hele leuke opleiding, maar na mijn zomerstage in een dierenartspraktijk besloot ik dat het niet mijn ding was. Toen ik op zoek ging naar een nieuwe opleiding kwam ik tijdens een open dag op de Hogeschool in Arnhem de opleiding Communicatie en Multimedia Design tegen. Ik sprak daar een meisje die heel enthousiast vertelde over wat ze deed en ik dacht alleen maar: ‘Dit ben ik. Dit past bij mij!’. Het was een leuke opleiding die heel goed bij mij paste. Ik leerde websites maken, grafische vormgeving, video’s maken en nog veel meer. Tijdens de opleiding liep ik al stage bij Emotion, dat was een hele leuke stage.”
Bijbaantjes in (kleding) winkels
“Tijdens mijn studies heb ik altijd in winkels gewerkt. Eerst 4 jaar lang bij de Etos, daarna 2 jaar bij de Sting en mijn laatste bijbaan, waar ik 3 jaar gewerkt heb, was bij de Open32 in het centrum van Apeldoorn. Elk uurtje dat ik vrij was van school vulde ik in door gezellig te werken met mijn collega’s in de winkel. Ik heb tijdens deze baantjes vaak gedacht ‘wat als ik zelf zoiets kan opzetten met een webshop’. Dat zou de perfecte combinatie zijn van het sociale in de winkel, de kleding, de webshop en de vormgeving. Ik wilde alleen wel iets unieks hebben waar ik zelf ook echt enthousiast over ben, er zijn namelijk al veel webshops met kleding.”
Van ‘contentjunkie’ tot projectmanager bij Emotion
Tijdens haar stage bij Emotion kwam ze in contact met Ultimate Workspace. Daar heeft ze na haar afstuderen zo’n twee jaar als community manager gewerkt. “Ik was daar echt een contentjunkie, deed de social media, de vormgeving voor op de panden, de marketing, de website en runde ook de Ultimate Foto Studio (nu de Hashtagworkmode studio).” Uiteindelijk kwam ze weer bij Emotion terecht waar ze aan de slag ging als projectmanager. “Ik ben daar de schakel tussen de afdeling communicatie en creatie maar doe ook de planning, facturaties, enzovoort. Ik doe eigenlijk van alles wat en dat past bij mij. Van afwisselend werk word ik echt heel blij, dus ik vind mijn baan bij Emotion echt heel leuk. Mensen vragen mij ook: ‘Stel je voor dat je nou dagen bij Emotion moet inleveren voor Shellsuits.nl.’ Daar moet ik nu echt nog niet aan denken.”
Vrouwenpakken verkopen
“Ik wist sowieso dat ik iets met kleding wilde, mijn bijbaantjes waren niet voor niets bijna allemaal in kledingwinkels. Daarnaast droeg ik zelf al vaak pakken waar ik altijd veel complimenten over kreeg. Het valt mij ook altijd op als iemand een mooi pak aan hebt. Het is heel makkelijk te combineren en je kunt het chique maken of juist sportief, het past overal bij. Ook bij verschillende gelegenheden. Voeg een accessoire toe en je bent er eigenlijk al.”
De start van Shellsuits.nl
“Zo ontstond het idee van vrouwenpakken. De vrouwenpakken die er al waren zijn vaak minder kleurrijk en gedurfd. Ook zijn die vaak duurder en gericht op customized pakken. Ik wilde iets aanbieden dat voor meer mensen betaalbaar en te dragen is. Na een jaar oriënteren en onderzoeken had ik het helder.”
“Ik kleed mezelf graag kleurrijk en ik merk ook dat juist die statement kleuren pakken heel hard gaan, roze en paars vooral. Dus de pakken waar ik zelf het meest enthousiast over ben, lopen het hardst. Een tijdje terug deed ik een poll met de vraag welke kleuren mijn volgers willen en daar kwam legergroen uit. Met die kleur heb ik zelf niet veel, maar ik heb legergroen toch ingekocht om het uit te proberen en ze lopen super goed. Ik luister dus zeker naar mijn volgers, maar volg ook mijn eigen hart omdat het bij shellsuits moet passen.”
Ontwikkeling van het merk
“Ik kende toevallig ‘Shopify’ al, een fijn platform voor webshops. Mijn huisstijl heb ik laten ontwerpen door Studio Debuut in Deventer, de eigenaar is de vriend van mijn tweelingzus. Ik dacht als ik een huisstijl en logo heb dan kan ik daar zelf wel op voortborduren, omdat ik zelf kan vormgeven. Qua strategie en positionering heeft Studio Debuut ook heel goed meegedacht. Ik wil echt mijn eigen merk uitstralen, dus ook echt de statement en kleurrijke pakken. Zo komt de quote: ‘Wear it bold and rock’ vaak terug en zijn de pakken die ik inkoop ook die statement en kleurrijke pakken. Alles om mijn merk goed tot zijn recht te laten komen. Mijn doelgroep is van jong tot oud. Wat ook erg leuk is, is dat ik ook veel zie dat moeders en dochters de pakken samen kopen en passen. Mijn doelgroep is breed omdat ik ook gekozen heb om zowel kleine als iets grotere maten in te kopen, bewust niet tot maat L te gaan maar ook de XL in te kopen. Op dit moment verkoop ik dus de maten van S tot en met XL, maar ik zit er wel aan te denken om nog andere maten, kleuren, patronen en modellen in te kopen.
De eerste in- en verkoop
“Met een idee in mijn achterhoofd ben ik gewoon op pad gegaan. Mijn vriend en ik zijn toen ergens naar binnen gesneakt, want eigenlijk had ik toen een Kamer van Koophandel-pasje nodig en die had ik toen nog niet. In een winkeltje stelde ik wat vragen over hoe het werkt. We kregen gelijk thee aangeboden en toen kregen we fijne uitleg. Daarna ben ik echt gaan inkopen met mijn focus op kwaliteit en statement kleuren. In mijn keuze ben ik heel erg uitgegaan van mijn eigen smaak. Zo begon ik met vijf kleuren en een leren pak.”
“In het begin verkocht ik veel aan bekenden, dus ik verwachtte wel dat de verkoop wat zou afzwakken, maar het blijft gelukkig nog steeds lopen. Ook aan nieuwe klanten. Wel verkoop ik nog veel in Apeldoorn, maar die uitbreiding komt hopelijk nog wel.”
Beginnende ondernemer
“Het ondernemerschap was even wennen. Ik kom niet echt uit een ondernemersfamilie en ik vond het lastig om sommige dingen zelf uit te zoeken. Ineens kreeg ik te maken met boekhouding, voorraden, maar ook met de inkoop van de shellsuits zelf natuurlijk. Het liep ook meteen echt wel goed waarder er gelijk belastingzaken bij kwamen kijken waar ik niks van wist.
Onverwacht
“Ik had niet verwacht dat er zoveel positieve reacties op zouden komen, ik kreeg echt leuke reacties van mensen. Ook van mijn collega’s bij Emotion die de pakken ook dragen. Zij stelden zelfs voor om een Shellsuits dag te maken, dat vind ik geweldig. En dan komen er weer mensen bij mij terecht via via, daar hoopte ik op, maar ik had het niet echt verwacht. Eigenlijk had ik helemaal geen verwachtingen en doe ik gewoon mijn ding, dat is misschien wel het beste. Mensen zijn echt enthousiast en meelevend. Ze delen ook veel op de socials, dat viel me al snel op. Echt superleuk”.
Het complete plaatje
“Ik ben ook op social media veel bezig met Shellsuits. Op Instagram, Facebook, LinkedIn en Tik Tok deel ik video’s van de pakken, maar ook hoe je ze kunt combineren met verschillende schoenen en welke shirts er leuk onder staan. Maar uiteraard ook hoe je de pakken met elkaar kunt combineren, want roze met paars dragen kan ook prima. Hiermee probeer ik mezelf echt te onderscheiden van andere webshops. Ik wil het plaatje compleet maken.”
Balans tussen Emotion en Shellsuits
“Ik werk vier dagen per week bij Emotion en houd één dag vrij voor Shellsuits, maar daar ben ik eigenlijk wel dagelijks mee bezig. Even een pakketje inpakken of wegbrengen. Ik ben echt een gestructureerd iemand en een regeltante, zowel privé als op het werk. Mijn creativiteit kan ik dan weer kwijt in Shellsuits. Met Shellsuits heb ik ook weer wat meer fysiek werk terug. Dat miste ik wel, lekker kleding weghangen en op een andere manier bezig zijn dan op kantoor. Shellsuits is op dit moment een hobby voor mij. Ik hoop natuurlijk dat die hobby ooit wel groter wordt maar ik vind mijn werk bij Emotion ook heel leuk. Dus dat zou ik ook niet willen opgeven. De combinatie is top.”
Voor de mensen die willen, maar (nog) niet durven
“Tegen de mensen die niet durven of twijfelen over de pakken: kom het gewoon lekker passen. Probeer het eens. Vaak zie ik dat mensen die eenmaal een pak hebben sneller geneigd zijn om het vaker te dragen.”
Tips voor de toekomstige ondernemer
“Google is your best friend. Toen ik begon had ik veel vragen en kon ik niet altijd bij iemand terecht. Ik ben echt meerdere keren tegen een muur aangelopen. Ik zocht veel online op en ik heb de belastingdienst en Rabobank ook echt wel vaak gebeld. En soms moet je het ook gewoon doen om te leren. Ik ben wel echt van het doen en doorpakken. Er waren mensen die mij complimenten gaven omdat ze verbaasd waren dat ik alles in mijn eentje in elkaar heb gezet. De meesten beginnen op Instagram en ik begon gelijk met een webshop, iDEAL, verpakkingen en alles erop en eraan. Ik ben gewoon begonnen en de rest kwam en komt vanzelf wel.”
Toekomst
“Wie weet verkoop ik er ooit nog wel onderkleding of sokken naast. Ik krijg ook vaak de vraag over blouses, maar ik wil me echt richten op pakken. Ik heet niet voor niets Shellsuits. Wat ik wel heel graag zou willen is pakken met een printje. Daarmee zou ik mezelf nog unieker maken. Ik heb er helaas nog geen goede leverancier voor gevonden. In de verre toekomst zou een winkel natuurlijk heel tof zijn. Ik merk toch dat mensen de pakken graag passen.”