Kapsalon Sanne knipt haar klanten online

Maandag 22 februari 2021

Door Carla van Vliet

Een coronakapsel, wie heeft er geen last van. De kappers zijn al zo lang gesloten dat iedereen ernaar snakt de coronacoupe te verwisselen voor een fris en fruitig kapsel. In ieder geval een verzorgd kapsel. Zelf de schaar hanteren blijkt nogal eens uit te draaien op een ramp. Daar bedacht Sanne Hagen van Kapsalon Sanne iets op.

Wat heb je bedacht?

“De online knipworkshop. Het werkt als volgt. Mensen nemen contact met mij op en daar houd ik een intake gesprek mee. Ze vertellen dan precies wat ze willen. Het gaat hier dan wel om alleen bijknippen en niet om een hele metamorfose natuurlijk. Dan plannen we een dag en tijdstip en vervolgens ontmoeten we elkaar via Teams of een ander kanaal. Ik heb een oefenkop op een standaard en daarmee doe ik het voor. De klant kijkt eerst en voert het dan uit op het kind, de partner of wie er dan ook geknipt moet worden. Zo loods ik hen stapsgewijs door het hele kapsel heen.”

Loopt het goed?

“Ja, het werkt prima. Ik krijg zowel vaste klanten als onbekende. Op Facebook heb ik reclame gemaakt en zo voorzie ik in een behoefte. Zeker 20 mensen hebben gebruik gemaakt van deze mogelijkheid. Je begrijpt dat het mij meer tijd kost op deze manier maar mensen reageren zo tevreden met het resultaat en dat is natuurlijk erg fijn. Ik help ze op een prettige manier de coronatijd door.”

Waarom doe je dit?

“Ik heb zelf corona gehad en hoewel ik maar 2 weken goed ziek was, hakte het er behoorlijk in. Ik was dringend op zoek naar iets waar ik blij van werd. Ik heb boeken over positiviteit gelezen en ontdekte steeds meer dat je moet kijken naar wat wél kan. Ik zocht een positief doel. Eerder heb ik al een periode lesgegeven, wat ik erg leuk vond. Nu geef ik eigenlijk weer les én de klanten zijn er mee geholpen, dus een win-winsituatie. Ik krijg hier zoveel positieve energie van.”

Ik heb alleen een keukenschaar, kan dat?

“Nou nee, een keukenschaar kan echt niet, haha. Van alle klanten die ik geholpen heb, heeft er maar één een knipsetje aangeschaft. De rest had toch zelf het juiste materiaal. De meeste mensen hebben wel een tondeuse in huis bijvoorbeeld. Het gaat er vooral om dat de schaar scherp moet zijn. Ik had iemand die een naaischaar gebruikte en zelfs iemand die een operatieschaar van haar werk meegenomen had. Maakt niet uit, als hij maar scherp is.”

Ben je niet bang dat klanten wegblijven omdat ze het nu zelf kunnen?

“Ik heb wel boze reacties gehad van collega’s die vonden dat ik de expertise uit handen gaf, maar daar geloof ik niet zo in. Iedere ondernemer onderscheidt zich van de andere en ik onderscheid me hiermee. Ik geef de mensen tips en tricks maar het blijft natuurlijk vakwerk. Eén keer een knipworkshop volgen weegt niet op tegen jarenlange routine en ervaring. De klanten zijn voor dit moment blij maar zullen ook blij zijn als de salon weer opengaat.”

Dat is waarschijnlijk bijna zover hè?

“Ja, daar ben ik echt superblij mee. Ik run Kapsalon Sanne met 2 stoelen in mijn eentje, bij mij thuis, dus de ellende van huur en personeel betalen heb ik gelukkig niet, maar weer opengaan betekent heel veel. Voor de klanten ook, ze missen het contact, een praatje maken. Je zult zien dat iedereen zich met een goed kapsel direct een stuk beter gaat voelen. En daar zijn we aan toe.”

Onze nieuwsbrief

Elke maandag ons nieuws in de mail?

Meer lezen over ondernemen

Elke maandag ons nieuws in de mail?