Lokale ondernemers maken ‘Lokaal Krat’
Door Redactie
Veel lokale ondernemers hebben het zwaar. Veel horecabedrijven kiezen ervoor om eten te bezorgen in deze tijd en ook zie je veel andere creatieve ideeën ontstaan. Zo hebben ze bij restaurant de Bon Vivant aan de Loolaan het ‘Lokaal Krat‘ samengesteld. Astrid Westdorp-van den Bos legt uit wat het idee hierachter is.
Wat houdt de krat in?
,,Het krat krijgt de naam Lokaal Krat. Deze kost 44 euro, waarvan 7 euro emballage voor het krat. De producten in het krat hebben meer waarde dan de verkoopprijs. Op deze manier wordt het aantrekkelijk. Lokaal Krat is natuurlijk heel leuk voor jezelf, maar natuurlijk ook leuk, zo niet leuker, om iemand cadeau te doen. Familie, vrienden en zakelijke relaties bijvoorbeeld.”
Astrid meldt dat de inhoud er als volgt uitziet:
- Fles wijn van Hamer
- Kaas van Marcels’ Kaas
- Bon van IJskaffee de Kei
- 2 flesjes bier van Hopdonders
- Brood van bakkerij Keurhorst
- Vers bereide quiche uit eigen keuken
- Appels van fruittelers Bouwman, De Oude Olifantenschuur
- Honing van een lokale imker.
Hoe zijn jullie op dit idee gekomen?
,,Vorige week vrijdag nog heel even zitten brainstormen (1,5 meter afstand) en toen ontstond dit idee. Het bestaat in den lande, maar we hoeven het wiel niet uit te vinden. In deze tijd moet en ga je nadenken over je bedrijf en alles wat daarbij hoort. Dan komt ter sprake dat je met z’n allen in hetzelfde schuitje zit. Wij zijn blij met onze leveranciers en zo kwam het idee om krachten te bundelen en producten samen te voegen. Heel blij dat wij met Degen en Leideritz hebben kunnen sparren en zij hebben de naam en het logo bedacht. Lokaal Krat was geboren.”
Wie kwam er met het idee?
,,Wij bij De Bon Vivant zijn op het idee gekomen tijdens een een soort van vrijdagmiddagmoment.”
Was iedereen gelijk enthousiast?
,,Met het idee hadden Janet en ik gelijk zin om aan de slag te gaan. Het is ook het uitgelezen moment om dit op te pakken natuurlijk. Vervolgens een aantal leveranciers/ondernemers benaderd en zij waren stuk voor stuk meteen enthousiast. Ook prettig om in deze tijd om met iets nieuws bezig te zijn. Deze positieve stemming is heel welkom. Producten bij iedereen opgehaald. Even tijd om, op gepaste afstand, even ervaringen te delen met deze elkaar.”
Hoe erg is deze crisis voor jullie en de rest van de ondernemers?
,,In de eerste plaats moeten wij vooral niet vergeten dat COVID-19 wereldwijd een enorme bedreiging is voor de mensheid. Om dit enigszins onder controle te krijgen/aan te kunnen, zijn al deze restricties opgelegd. Met z’n allen zitten wij in hetzelfde schuitje. Gezondheid voor jezelf en een ieder om je heen vraagt veel offers. De situatie waar wij in zitten is historisch. De plotselinge sluiting was natuurlijk (zacht gezegd) bijzonder heftig, heel abrupt nadat we de week ervoor met ons team hadden geproost op ons eerste jaar. De opgelegde sluiting was niet onverwacht, het zat er aan te komen, maar het voelde heel surreëel. Beangstigend ook. Al die vragen die door je hoofd heen flitsen. Heftig hoor! Restaurant leeg, personeeltechnisch heel heftig, voorraad waar je niets mee kan.”
Ze vervolgt: ,,Vanaf de dag van sluiting heeft de zon alleen maar geschenen. De terrassen zouden vol moeten zitten. Om de paniek voor te zijn, hebben wij heel snel besloten om de keuken draaiende te houden, al was het maar om bezig te zijn en ons gezicht te laten zien. Door het sociale isolement zijn we met z’n allen gekluisterd aan huis, geen bezoek mogen ontvangen en onze routine kwijt zijn. Gasten laten weten dat ze blij zijn met het thuisbezorgen, maar dat ze ook graag de ondernemers willen steunen in deze tijd. Dat vinden wij natuurlijk heel fijn.”
Hoe belangrijk zijn dit soort initiatieven van lokale ondernemers?
,,Het is belangrijk om creatief en inspirerend te zijn. Dat wordt gezien. Wij merken dat wij en de deelnemende leveranciers blij worden van Lokaal Krat. Ik verwacht dat mensen deze positiviteit ook ervaren omdat zij bij aanschaf van dit krat mooie producten ontvangen voor een aantrekkelijke prijs én wij ons gezamenlijk profileren. Wij hebben elkaar tenslotte nodig. Dit schept een band die gezien wordt.”
REACTIES