fbpx
Apeldoorn Direct
  • Over ons
  • Adverteren
  • Nieuws
  • Stad
  • Ondernemen
  • Cultuur
  • Politiek
  • Portretten

Nieuwsoverzicht Ondernemen Lokale ondernemers maken ‘Lokaal Krat’

Lokale ondernemers maken ‘Lokaal Krat’

Woensdag 22 april 2020

Door Redactie

Eigen foto

Veel lokale ondernemers hebben het zwaar. Veel horecabedrijven kiezen ervoor om eten te bezorgen in deze tijd en ook zie je veel andere creatieve ideeën ontstaan. Zo hebben ze bij restaurant de Bon Vivant aan de Loolaan het ‘Lokaal Krat‘ samengesteld. Astrid Westdorp-van den Bos legt uit wat het idee hierachter is.

Wat houdt de krat in?

,,Het krat krijgt de naam Lokaal Krat. Deze kost 44 euro, waarvan 7 euro emballage voor het krat. De producten in het krat hebben meer waarde dan de verkoopprijs. Op deze manier wordt het aantrekkelijk. Lokaal Krat is natuurlijk heel leuk voor jezelf, maar natuurlijk ook leuk, zo niet leuker, om iemand cadeau te doen. Familie, vrienden en zakelijke relaties bijvoorbeeld.”

Astrid meldt dat de inhoud er als volgt uitziet:

  • Fles wijn van Hamer
  • Kaas van Marcels’ Kaas
  • Bon van IJskaffee de Kei
  • 2 flesjes bier van Hopdonders
  • Brood van bakkerij Keurhorst
  • Vers bereide quiche uit eigen keuken
  • Appels van fruittelers Bouwman, De Oude Olifantenschuur
  • Honing van een lokale imker.

Hoe zijn jullie op dit idee gekomen?

,,Vorige week vrijdag nog heel even zitten brainstormen (1,5 meter afstand) en toen ontstond dit idee. Het bestaat in den lande, maar we hoeven het wiel niet uit te vinden. In deze tijd moet en ga je nadenken over je bedrijf en alles wat daarbij hoort. Dan komt ter sprake dat je met z’n allen in hetzelfde schuitje zit. Wij zijn blij met onze leveranciers en zo kwam het idee om krachten te bundelen en producten samen te voegen. Heel blij dat wij met Degen en Leideritz hebben kunnen sparren en zij hebben de naam en het logo bedacht. Lokaal Krat was geboren.”

Wie kwam er met het idee?

,,Wij bij De Bon Vivant zijn op het idee gekomen tijdens een een soort van vrijdagmiddagmoment.”

Was iedereen gelijk enthousiast?

,,Met het idee hadden Janet en ik gelijk zin om aan de slag te gaan. Het is ook het uitgelezen moment om dit op te pakken natuurlijk. Vervolgens een aantal leveranciers/ondernemers benaderd en zij waren stuk voor stuk meteen enthousiast. Ook prettig om in deze tijd om met iets nieuws bezig te zijn. Deze positieve stemming is heel welkom. Producten bij iedereen opgehaald. Even tijd om, op gepaste afstand, even ervaringen te delen met deze elkaar.”

Hoe erg is deze crisis voor jullie en de rest van de ondernemers?

,,In de eerste plaats moeten wij vooral niet vergeten dat COVID-19 wereldwijd een enorme bedreiging is voor de mensheid. Om dit enigszins onder controle te krijgen/aan te kunnen, zijn al deze restricties opgelegd. Met z’n allen zitten wij in hetzelfde schuitje. Gezondheid voor jezelf en een ieder om je heen vraagt veel offers. De situatie waar wij in zitten is historisch. De plotselinge sluiting was natuurlijk (zacht gezegd) bijzonder heftig, heel abrupt nadat we de week ervoor met ons team hadden geproost op ons eerste jaar. De opgelegde sluiting was niet onverwacht, het zat er aan te komen, maar het voelde heel surreëel. Beangstigend ook. Al die vragen die door je hoofd heen flitsen. Heftig hoor! Restaurant leeg, personeeltechnisch heel heftig, voorraad waar je niets mee kan.”

Ze vervolgt: ,,Vanaf de dag van sluiting heeft de zon alleen maar geschenen. De terrassen zouden vol moeten zitten. Om de paniek voor te zijn, hebben wij heel snel besloten om de keuken draaiende te houden, al was het maar om bezig te zijn en ons gezicht te laten zien. Door het sociale isolement zijn we met z’n allen gekluisterd aan huis, geen bezoek mogen ontvangen en onze routine kwijt zijn. Gasten laten weten dat ze blij zijn met het thuisbezorgen, maar dat ze ook graag de ondernemers willen steunen in deze tijd. Dat vinden wij natuurlijk heel fijn.”

Hoe belangrijk zijn dit soort initiatieven van lokale ondernemers?

,,Het is belangrijk om creatief en inspirerend te zijn. Dat wordt gezien. Wij merken dat wij en de deelnemende leveranciers blij worden van Lokaal Krat. Ik verwacht dat mensen deze positiviteit ook ervaren omdat zij bij aanschaf van dit krat mooie producten ontvangen voor een aantrekkelijke prijs én wij ons gezamenlijk profileren. Wij hebben elkaar tenslotte nodig. Dit schept een band die gezien wordt.”

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Elke maandag onze Apeldoornse verhalen in jouw inbox
De beste berichten en verhalen geselecteerd door Nikki van de redactie
Meer dan 1.500 Apeldoorners gingen je voor
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer lezen over ondernemen

Uber actief in Apeldoorn

Uber actief in Apeldoorn

Miranda en Cheyenne openen PMC boutique in Apeldoorn

Miranda en Cheyenne openen PMC boutique in Apeldoorn

Koning Willem-Alexander komt naar Apeldoorn

Koning Willem-Alexander komt naar Apeldoorn

Redactie

De redactie bestaat uit een eindredacteur, hoofdredacteur, fotografen en een aantal verslaggevers. Zij gaan geregeld op pad om verhalen te maken over onderwerpen die spelen in Apeldoorn. Dit kan bijvoorbeeld een nieuw restaurant zijn, werkzaamheden aan een straat of dingen waar Apeldoorners graag hun verhaal over kwijt willen.

Berichten van Redactie

REACTIES

  • Adverteren op Apeldoorn Direct?

    Breng jouw bedrijf, dienst of product onder de aandacht bij duizenden Apeldoorners met een Social Media Boost van Apeldoorn Direct. Bereik op aansprekende wijze een nieuw publiek.

    Meer informatie

  • Apeldoorn Direct
    • Over Apeldoorn Direct
    • Foto’s bestellen
    • Privacybeleid
    • Cookie beleid
  • Thema’s
    • Nieuwsoverzicht
    • Stad
    • Ondernemen
    • Cultuur
    • Politiek
    • Portretten
  • Apeldoorn direct nieuwsbrief

    Elke maandag ons Apeldoorns nieuws in de mail?

    Controleer je 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

    Volg ons

Tenzij anders vermeld, valt de inhoud van Apeldoorn Direct onder een Creative Commons Licentie.
By Max
  • Home
  • Stad
  • Ondernemen
  • Cultuur
  • Politiek
  • Portretten
  • Adverteren op Apeldoorn Direct
  • Over Apeldoorn Direct
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Controleer je 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

Beheer cookie toestemming
Wij gebruiken cookies om onze website en onze service te optimaliseren.
Functionele cookies Altijd actief
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}