Definitieve streep door fietssnelweg Apeldoorn-Epe

Vrijdag 25 februari 2022

Door Tim Uilen

Archief | Daniel van Harmelen

Het is de laatste raadsvergadering van de raad van 2018/2022, over een paar weken zijn namelijk de gemeenteraadsverkiezingen. De agenda stond dus gisteravond, donderdag 24 februari, vol met punten. Bijvoorbeeld de omgevingsvisie 2040 en verschillende bestemmingsplannen, maar ook de F50: de fietssnelweg Apeldoorn-Epe. Daarnaast staat burgemeester Ton Heerts nog even stil bij de ontwikkelingen in Oekraïne. “Terwijl in een deel van Europa op dit moment oorlog gaande is waarbij de democratie zwaar onder druk staat, meer dan dat zelfs, vergaderen wij hier vanavond in vrijheid.”

“Niet heel ver hier vandaan ontwikkelt zich iets wat je in de meest verre en bizarre tijden niet hebt zien aankomen”, vervolgt de burgemeester. “Het raakt me echt diep dat we gewoon, aan de oostkant van Europa, in oorlog zijn. Zo zie je maar dat we van de corona- en stormcrisis opeens weer in een andere crisis zitten.” De vergadering gaat vervolgens gewoon verder en komt uiteindelijk bij de veel besproken F50 uit.

Amendement

Het onderwerp is recent nog in een politieke markt besproken, alleen waren daar nog wel een aantal vraagtekens bij. Zo dient de ChristenUnie een amendement in. “Het is een aanvulling op vorige week, in het raadsvoorstel staat namelijk dat het de bedoeling is om de ambitie om de F50 te ontwikkelen te laten vervallen en in plaats daarvan op sobere wijze de Baronnenroute te verbeteren”, zegt raadslid Erik Jan Aalbers van de ChristenUnie “Door wethouder Willems is aangegeven dat de F50 niet helemaal van tafel is, maar dat het nog steeds achter de hand gehouden wordt voor het geval dat de kosten van de sobere uitvoering te hoog liggen.” Om duidelijkheid te creëren heeft de ChristenUnie, samen met D66 en WijApeldoorn, dit als amendement aan het voorstel toegevoegd.

Definitief besluit

Bij het amendement hoort ook het toevoegen van het woordje ‘voorlopig’ in de volgende zin: “Het voorlopig laten vervallen van de ambitie om de Baronnenroute te ontwikkelen als vlotte & veilige fietsroute Apeldoorn-Epe F50”. Een groot deel van de partijen is het niet met het amendement eens, zij stellen bijvoorbeeld dat het definitief laten vallen van de F50 een groot draagvlak heeft onder Apeldoorners en omwonenden. Daarnaast zou dit amendement het proces nog langer uitrekken, terwijl het project al jaren loopt. Uiteindelijk is het amendement verworpen, met 12 stemmen voor (D66, ChristenUnie, WijApeldoorn, SGP en PvdA) en 23 tegen (GroenLinks, Lokaal Apeldoorn, CDA, SP, PvdD, VSP, VVD, 50PLUS en GemeenteBelangen). Een groot deel van de partijen vindt het belangrijk dat de raad nu een beslissing maakt, vooral voor de duidelijkheid van inwoners. Een ander deel vindt het voorstel niet bestemmingsrijp, één van de redenen hiervoor is omdat het kostenplaatje voor de op sobere wijze verbeterde Baronnenroute niet duidelijk is. De twee opties vergelijken is hierdoor namelijk niet mogelijk.

Het besluit om de F50 te laten vallen en op sobere wijze de Baronnenroute te verbeteren heeft 20 stemmen voor gekregen (Lokaal Apeldoorn, CDA, SP, VVD, 50PLUS en GemeenteBelangen) en 15 tegen (D66, ChristenUnie, WijApeldoorn, PvdD, VSP, SGP en PvdA). GroenLinks heeft ervoor gekozen om de stemmen te verdelen, twee raadsleden stemden voor en één tegen. De volgende stap is om een ontwerp uit te werken en een financieringsvoorstel op te stellen. Naar verwachting wordt dit in de zomer bij de nieuwe gemeenteraad neergelegd.

De omgevingsvisie 2040 is ook besproken in deze vergadering, wij behandelen dit onderwerp een andere keer.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Elke maandag onze Apeldoornse verhalen in jouw inbox
De beste berichten en verhalen geselecteerd door onze redactie
Meer dan 2.200 Apeldoorners gingen je voor
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer lezen over politiek

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!