Cultuurexplosie of cultuurvervlakking?

Woensdag 23 januari 2013

Door Peter Vroon

Amber de Wolde

Hoi Jook,

We hebben afgelopen week de studio weer mooi ingericht voor het Gelrecollectief. Het is goed dat we met elkaar zo’n mooie locatie mogen gebruiken en dat we met elkaar zulke creatieve foto’s mogen maken.
Dat is juist het mooie van het collectief, dat we zo verschillende fotografen zijn en elkaar alles gunnen.

Ook in 2013 verenigen we ons als creatievelingen in Apeldoorn. En ik vind dat het gebouw met allemaal kunstenaars erin een boost kan geven aan Apeldoorn. Dat is typerend voor veel in onze stad, samen verbinden en zoeken naar vernieuwing.

Een mooi vernieuwend fenomeen is de plek ‘Klein Berlijn’ in de Hoofdstraat. Twee ondernemers heten je in het weekend welkom met heerlijke koffie en andere lekkernijen, zodat je in hun ‘Berlijn’ kunt relaxen en ontspannen. De koffie is er fantastisch lekker en de muziek is goed.

Als we  om ons heen kijken is er altijd wel iets moois en cultureels te doen in onze mooie stad. Een goed voorbeeld vind ik de wekelijkse vrijdagseditie van De Stentor waarin David Levie de cultuur en kunst altijd op zijn eigen wijze in beeld brengt. Dat zijn inspirerende stukken die nooit vervelen.
Persoonlijk vind ik dat beter dan de ondernemersrubriek in De Stentor waarin elke week lachende ondernemers strak in de lens kijken. Word jij daar ook zo warm van, van die rubriek?

Een goede ontwikkeling is dan ook de social media en websites waarin nieuws wordt gedeeld zoals Apeldoorn Direct, EigenApeldoorn, Nu.nl, Fok.nl. Deze nieuwe manier van cultuur delen werkt mijns inziens effectiever dan de oude media. Events via Facebook brengen meer mensen op de been dan de oude manier van cultuurdeling. Er zit wel een gevaar in: dat we ook in ons Apeldoorn uit dezelfde vijver vissen en dat het nieuws niet meer zo spectaculair is dan vroeger. Vroeger was er één krant met cultuur, nu zijn er vele sites met hetzelfde nieuws.
En wees nou eerlijk: zitten we in de krant en op websites te wachten op allerhande ondernemerborrels en events binnen Apeldoorn ?
We moeten alert zijn op vervlakking binnen de cultuurdeling via de social media. Cultuur moet te zien zijn, te voelen zijn en niet ranzig oppervlakkig worden.

Laten we 2013 maken tot een vernieuwend cultuurjaar in onze stad en zelf de verandering in gang zetten!

 

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Elke maandag onze Apeldoornse verhalen in jouw inbox
De beste berichten en verhalen geselecteerd door onze redactie
Meer dan 2.200 Apeldoorners gingen je voor
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer lezen over stad

REACTIES

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!