Corona herstelplan om Apeldoornse binnenstad veiliger en aantrekkelijker te maken

Donderdag 10 september 2020

Door Amrutha Mol

In tijden van de ‘intelligente lockdown’ was de binnenstad van Apeldoorn vrijwel leeg. Bijna alle winkels moesten dicht en iedereen zat thuis. Langzaam werden de maatregelen versoepeld en mochten we weer langzaamaan naar buiten. Eerder kon je al lezen over het gebiedsplan dat de horecaondernemers hebben opgesteld, samen met Centrum Management Apeldoorn en de gemeente. Maar hoe gaan we de binnenstad aantrekkelijk maken op een veilige manier? Dat gaat gebeuren door middel van een ‘Corona herstelplan’. Wat dat plan precies inhoudt vertelt centrummanager Marco Bod. Vanavond, donderdag 10 september, praat hij erover met de Apeldoornse gemeenteraad.

Wat is het corona herstelplan?

“Het corona herstelplan is opgesteld tijdens de lockdown. Het herstelplan bestaat uit meerdere projecten om het centrum aantrekkelijker te maken op een veilige manier. Het plan heeft verschillende fases. Zo was er in fase 1 bijvoorbeeld een project gedraaid waarin de bezorging van producten en diensten, afkomstig van Apeldoornse ondernemers, gepromoot werd.”

Wat is het verschil tussen het gebiedsplan en het herstelplan?

“Het gebiedsplan zijn maatregelen die Apeldoornse horecaondernemers hebben moeten treffen, zodat ze op 1 juni weer open konden. Dat was een plan waar veel druk achter zat en wat snel uitgevoerd moest worden. Het herstelplan is daartegen een plan dat langer loopt en ook verschillende fases kent. Het gebiedsplan was specifiek voor de horeca kerngebieden, het herstelplan is voor alle ondernemers in de binnenstad.”

Wie heeft het initiatief genomen voor dit herstelplan?

“Centrum Management Apeldoorn heeft het initiatief genomen voor het corona herstelplan, om ondernemers te helpen en om de binnenstad na de lockdown weer aantrekkelijk te maken op een verantwoorde manier. Het herstelplan is een breed plan met oplossingen en handvatten. Centrum Management stelde het plan niet alleen op, maar werkte samen met de gemeente Apeldoorn, Apeldoorn Marketing, Visit Veluwe en Toeristisch Platform Apeldoorn en natuurlijk vooral met ondernemers. We hebben de andere partijen erbij betrokken, omdat we meer willen dan alleen een plan voor het centrum. We willen ook effecten vanuit het toeristische gebied. We hebben bewust voor deze samenwerkingen gekozen, omdat deze partijen centrummanagement kunnen helpen om het herstelplan op verschillende gebieden te kunnen realiseren.”

Wat is het doel van het corona herstelplan?

“Met het herstelplan hebben we meerdere doelen: inwoners van de Apeldoornse gemeente en omliggende gebieden stimuleren om naar de binnenstad te komen en hier doelgerichte aankopen te doen. Lokaal ondernemerschap en de ambacht etaleren en zo als onderscheidende factor te laten dienen. De Apeldoornse ondernemers en bezoekers van de binnenstad enthousiast maken. Bezoekers informeren over de maatregelen en de veiligheidsmaatregelen. Uniformiteit in uitingen en openbare ruimte creëren waardoor er een gastvrije en veilige beleving ontstaat in het offline straatbeeld en online oriënteren.”

Wat zijn de verwachte gevolgen van het herstelplan?

“We willen het bezoek aan de binnenstad veilig en aantrekkelijk maken. Dus in het herstelplan zitten ook meerdere communicatiefacetten om duidelijk te communiceren wat de maatregelen in de binnenstad zijn en hoe je jouw bezoek aan de binnenstad zo veilig, en daarmee ook zo leuk mogelijk kan maken. Daarnaast willen we ondernemers helpen om hun omzet weer op peil te brengen of om deze op peil te houden.”

Waar is het herstelplan van toepassing?

“Het herstelplan is van toepassing op de binnenstad, omdat deze flink te lijden heeft gehad. En nog steeds hebben veel ondernemers het er zwaar. Een voorbeeld is de nachthoreca, maar ook aan verschillende branches in de retail. We hebben diverse projecten met verschillende acties in het plan opgenomen om te helpen waar centrummanagement dat kan.”

Wanneer wordt dit herstelplan uitgevoerd?

“Het bestaat dus uit meerdere fases en projecten. Een aantal projecten uit eerdere fases zijn al uitgevoerd of lopen al. Bijvoorbeeld het bezorgen van producten en diensten die afkomstig zijn van lokale ondernemers tijdens de lockdownfase. Of het nieuwe fietsenbeleid van de gemeente in de binnenstad. Een simpel voorbeeld van hoe het herstelplan daarop aanhaakt is, dat als je je fiets stalt, dat je dan een voucher krijgt voor een gratis ijsje of een kop koffie bij een Apeldoornse ondernemer. Het herstelplan is nu alleen gebaseerd op dit jaar, dus er zijn al projecten en plannen voor de fases van het najaar en deze winter. Maar we kijken ook naar de lange termijn. Dus, hoe gaan we verder in 2021 met het corona herstelplan? We kijken naar de vraag: hoe kunnen we nu acties doen die gunstig zijn voor de binnenstad op langer termijn?”

Hoe ziet het herstelplan eruit in de praktijk?

“Het herstelplan bestaat dus uit verschillende fases met bijbehorende projecten. Tijdens de fase van lockdown werd bijvoorbeeld #thuisinapeldoorn gelanceerd om online verkopen te stimuleren. De combinatie met het project ‘Bezorgservice’ zorgde ervoor dat de aankopen ook bij de consument thuis werden geleverd. Toen mensen weer fysiek de binnenstad in konden startte het project ‘fijn dat je er bent’. Inmiddels lopen de voorbereidingen voor het najaar en de winter. Ook gaan we een pilot starten die bezoek van gezinnen aan de binnenstad moet stimuleren. Als die slaagt trekken we dat volgend jaar een lange periode door.”

Waarom is er een herstelplan nodig?

“Na een periode van lockdown willen we de binnenstad op een veilige manier aantrekkelijk maken voor de bewoners en de bezoekers van Apeldoorn.”

Niet iedereen was het eens met de hekken in de Hoofdstraat, hoe hou je iedereen tevreden?

“Iedereen tevreden houden gaat niet. De hekken in de Hoofdstraat was trouwens een beslissing van de gemeente als gevolg van de corona maatregelen in de openbare ruimte. Er waren verschillende ondernemers die hier een mening over hadden, omdat het hen raakt. Centrummanagement heeft toen een enquête gehouden onder ondernemers, die daar massaal aan meewerkten. Die informatie is meegenomen in de gesprekken met de gemeente over mogelijke versoepeling van de maatregelen en meer maatwerk. Volgens mij ligt er nu een set maatregelen waar we voorlopig goed mee uit de voeten kunnen. Veilig, maar toch gastvrij.”

Wat gaan de mensen van het herstelplan merken?

“Het centrum wordt aantrekkelijker voor de bezoekers en zij ervaren dat ze er op een veilige manier hun aankopen gaan doen en kunnen verblijven. Ondernemers moeten gaan merken dat centrummanagement met ze meedenkt en helpt om deze crisis te doorstaan.”

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Elke maandag onze Apeldoornse verhalen in jouw inbox
De beste berichten en verhalen geselecteerd door onze redactie
Meer dan 2.200 Apeldoorners gingen je voor
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer lezen over stad

REACTIES

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!