Giro: Orpheus decor van Italiaans dorpsplein

Vrijdag 26 februari 2016

Door Redactie

Gerard Oltmans

Wie op 6 mei zowel een feestje wil vieren als de Proloog van de Giro van nabij wil gadeslaan is op het voorterrein van Orpheus aangewezen. Daar slaat Tim Koldenhof zijn tenten op voor een festival in Italiaanse stijl. Een geïmproviseerde voetgangersluchtbrug verbindt de Loolaan tot diep in de avond met het festivalterrein. Het Festival di Giro begint al om 10 uur.

Koldenhof spreekt van een A-1 locatie vlakbij de finish en aan de route. Een A-1 evenement dat culinaire geneugten en Italiaanse klanken combineert met toegang tot het toeschouwersdeel van het parcours. ,,Als je het allemaal goed wilt zien, dan kan dat straks via ons terrein. Zowel wat de Soerenseweg als de Loolaan betreft. Ik denk dat je dit zonder te overdrijven uniek mag noemen. Alle geplande festiviteiten staan in het teken van de Giro. Maar waar het in Apeldoorn echt om gaat zijn de wielrenners tijdens de Proloog. Die zijn bij ons op een beeldscherm rechtstreeks te volgen. Wij hebben onder andere oud-wielrenner Jeroen Blijlevens uitgenodigd om hetgeen er op de weg gebeurt van commentaar te voorzien.’’ Blijlevens won in 1998 twee etappes in de Giro.

Het festival dat de Apeldoornse theaterproducent en evenementen-organisator samen met schouwburg Orpheus het publiek voorschotelt mag het officiële logo van Giro Gelderland dragen. ,,Het is een van de grote evenementen. Zo staan er vijftien grote zogeheten foodtrucks op het terrein die veelal Italiaanse specialiteiten bereiden. Verder wordt er naast Hollandse pils Peroni bier geschonken, is er een proeverij met Italiaanse wijnen die mede bijdrage aan de sfeer van een Italiaanse dorpsplein, compleet met fontein. Als het weer dat toelaat (weinig wind) spuit de fontein roze water. Bandjes zorgen voor de muziek. ,,Er is een pastafiets en ijs van Talamini, vult Koldenhof aan. Al zijn troeven kan hij op dit moment nog niet uitspelen. ,,Niet omdat ik niet wil, maar we zijn nog bezig met een paar acts.’’

Getallen wil hij niet noemen. ,,Alles is nieuw voor ons. Je hoort her en der van zo’n 350.000 bezoekers. Als we daar een bescheiden deel van pakken, is het voor ons al geslaagd. Uiteraard zijn we deels afhankelijk van het weer. We hebben tenten paraat, maar van mij mag er een Italiaanse zon schijnen.’’

Gisteren kwam Giro-mascotte Lupo Wolfie even naar Apeldoorn voor een korte kennismaking. Op het dak van Orpheus schudde hij Tim Koldenhof de poot.

Onze nieuwsbrief

Elke maandag ons nieuws in de mail?

Meer lezen over

REACTIES

Elke maandag ons nieuws in de mail?