Smart City heeft niets te maken met 5G en andere netwerken

Dinsdag 3 januari 2023

Door Nikki Vredenberg

Google ‘Smart City’ en je vindt vooral de vertaling ‘slimme stad’. Daarnaast is het begrip volgens het internet niet los te koppelen van 5G, privacy schending en nog meer negatieve uitspraken. Ook wij schreven een artikel over Smart City en over privacy. Toch is het, zelfs na al die artikelen die door mensen in het hele land zijn geschreven, nog steeds erg vaag. Voormalig wethouder Wim Willems weet alles van Smart City in Apeldoorn en legt uit wat het inhoudt en wat de invloed hiervan op Apeldoorn en op haar inwoners is.

Technologie als ondersteuning

Smart City gaat niet over een slimme stad, maar over een slimme manier van samenleven legt Willems uit. De technologie hierin is geen onderdeel van Smart City, maar juist een hulpmiddel. Er wordt geen data verzameld voor Smart City. Wel wordt er bestaande data ingezet om situaties in Apeldoorn te verbeteren.

Inzicht biedt veiligheid

Willems geeft een voorbeeld van het inzetten van deze data om de veiligheid op de weg te vergroten: “Van 4.000 KIA’s hebben we gegevens gepakt van drie maanden. Die data komt uit de navigaties van de auto’s en is anoniem. Met deze data kreeg de gemeente inzicht in ‘left & right lane control’, hiermee zag zij hoeveel auto’s in een bepaalde bocht over de streep reden. Op deze weg stond een 80km/u bord die de gemeente naar aanleiding van de data een paar meter eerder heeft geplaatst. Hierdoor remden de automobilisten eerder af waardoor zij nu op hun eigen weghelft blijven. Met bestaande data heeft de gemeente dat stukje verkeer veiliger gemaakt.”

Maar wat zijn dan die witte kastjes aan de lantaarnpalen?

Willems legt uit dat deze witte kastjes niets te maken hebben met Smart City: “Er kwam een bedrijf die vroeg of de gemeente haar lantaarnpalen beschikbaar willen stellen voor een mobiel datanetwerk met 5G functionaliteit. In Apeldoorn zijn er 137 netwerken, dus dit is enkel een partij extra, het is niets nieuws. Het voordeel dat de gemeente in dit netwerk ziet is dat deze partij in staat is om meerdere aanbieders van mobiele telefonie en internet te combineren op één netwerk. Ter voorbereiding zijn er toen witte kastjes geplaatst op de lantaarnpalen waar de antennes komen.” De witte kastjes zijn dus een markeerpunt voor het netwerk, zodat zij de locaties voor de antennes makkelijk vinden. Op dit moment is hier nog niets mee gedaan en zijn de witte kastjes leeg.

Andere, functionele kastjes

Door de stad hangen meerdere witte kastjes met andere functies. Zo zijn de lichten op het Marktplein en Caterplein op afstand te besturen. Willems vertelt: “Op zaterdagavond dimt de gemeente het licht op de pleinen om gezelligheid te creëren voor mensen die van en naar horecagelegenheden gaan. Op het Caterplein worden deze lichten juist op 100% gezet om zo goed mogelijk controle te bewaren.”

Slimme manier van leven

Willems zegt dat de gemeente bestaande data gebruikt om Apeldoorn leuker en beter te maken. Hoe zien de inwoners van Apeldoorn dit terug? “De invloed die het bijvoorbeeld heeft is dat fietsers voorrang krijgen bij regen en dat er meer doorstroom is op de ring doordat verkeerslichten beter aangestuurd worden.” Met data van openbare parkeerplaatsen krijgt de gemeente een inzicht in de parkeerbehoefte in de stad. Dit wordt gemeten met draadloze grondsensoren die de beschikbaarheid van parkeerplaatsen detecteren. Op basis van de gemeten temperaturen in Apeldoorn wordt er besloten of er gestrooid moet worden en of bomen water nodig hebben. Dit wordt niet besloten op basis van het algemene weerbericht, maar op basis van data in de stad.

Slimme manier van bouwen

Ook in de stadsopbouw wordt data ingezet. Wanneer er nagedacht wordt over de bouw van een nieuw complex wordt er door middel van 3D en data uit die buurt een analyse gemaakt van de invloed die de komst van dit complex zou hebben op de buurt. Hierbij wordt er gekeken naar het aantal beschikbare parkeerplekken, maar ook naar wat het met verkeersstromen doet. Politieke beslissingen over de stad worden op basis van deze analyses genomen.

Kop in het zand

Om Smart City toe te passen is er een snel communicatie systeem nodig. Inmiddels is er in Apeldoorn 5G. Willems legt uit dat het niets meer is dan internet met een hogere snelheid: “Hiermee kan er nog sneller gereageerd worden. In bijna elke verbinding zit vertraging. 5G is zo snel dat de arts in het ziekenhuis live mee kan kijken in de ambulance.”

Waarom Apeldoorn?

“De gemeente maakt gebruik van een internationaal netwerk op het gebied van Smart City om naar kennis en ervaring van andere landen te vragen. We kunnen veel leren van andere landen. De gemeente heeft bijvoorbeeld kennis met betrekking tot participatie uit Londen gehaald,” aldus Willems. Belangrijk om te weten is dat binnen dit netwerk geen data wordt uitgewisseld. Enkel de opgedane kennis en de ervaring die de landen hebben. Apeldoorn heeft een netwerk opgebouwd waarbij zij makkelijk kunnen bellen met bijvoorbeeld Londen om hun inzicht over een bepaald onderwerp te horen.

De toekomst

Op dit moment loopt er een test met HANOS. Willems vertelt: “De vrachtwagens van HANOS reden altijd door het centrum, maar het optrekken van die wagens kost heel veel diesel. De gemeente heeft hen toen een voorstel gedaan: ‘Als wij regelen dat jullie voorrang krijgen bij de verkeerslichten, zijn jullie dan bereid om via de snelweg te gaan?’. Deze test loopt nog, maar de gemeente vertrouwt erop dat dit een duurzame oplossing is.” Ook voor hulpdiensten zijn er plannen: “Het zou mooi zijn als de gemeente straks de verkeerslichten kan aansturen op de routes van de hulpdiensten zodat de route al vrij is als de hulpdiensten eraan komen,” aldus voormalig wethouder Willems.

Meer informatie

Vorig jaar is er een webinar gehouden waarin inwoners van Apeldoorn vragen konden stellen over RadioLED. Dit webinar kun je terugkijken. Meer informatie over smart city toepassingen in Apeldoorn vind je hier.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Elke maandag onze Apeldoornse verhalen in jouw inbox
De beste berichten en verhalen geselecteerd door onze redactie
Meer dan 2.200 Apeldoorners gingen je voor
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer lezen over stad

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!