Help de bevolking van Oekraïne

Stadsplan: De Maten

Vrijdag 4 februari 2022

Door Tim Uilen

Apeldoorn is een plek waar altijd veel aan de hand is en waar ook veel gaat veranderen. Voor fietsers, voetgangers, automobilisten en gebruikers van het openbaar vervoer staat er veel op de planning. Ook ondernemers, bewoners en bezoekers in onze stad zullen veranderingen gaan merken. Maar wat gaat er veranderen? En waarom? Dat vroeg ik me af en daarom kijk ik elke 2 weken naar een gedeelte van Apeldoorn waar veel op de planning staat. Gewijzigde verkeerssituaties, nieuwe bouwprojecten en andere ontwikkelingen zullen allemaal besproken worden in Stadsplan. Deze week kijken we naar de ontwikkelingen in De Maten. Deze wijk in Apeldoorn is bijna 50 jaar oud, in de jaren ’70 werden namelijk de eerste huizen in De Dreven gebouwd. Rond die tijd werden er ook steeds meer bloemkoolwijken gebouwd en dit spaghetti-structuur zie je in De Maten ook terug. Door de leeftijd van de wijk staan er een aantal projecten op de planning om gedeeltes op te fleuren.

Buurtfaceliften

Een aantal buurten in De Maten zijn dus al redelijk oud en soms is dat te zien. Aan de woningen zelf gaat de gemeente nog niet veel aanpassen, maar aan het straatbeeld wel. Schoutenveld, Griffiersveld, Dreven Noord, Glazeniershorst, Schrijnwerkershorst en Houtsnijdershorst zijn een aantal van de plekken waar de gemeente de bestrating en verkeersveiligheid wil verbeteren. Bij de laatste drie heeft die facelift vorig jaar al plaats gevonden. Het asfalt was hier aan vervanging toe, maar de gemeente wilde ook de verkeersveiligheid aanpakken. Daarom zijn deze straten ingericht als 30 kilometer zone, iets wat voorheen niet echt zo was. Snelheidsremmers zoals drempels en plateau’s zijn toegevoegd, terwijl alle hofjes een duidelijkere inrit hebben gekregen. Dat allemaal in de naam van veiligheid en duidelijk overzicht.

Het Schoutenveld, Griffiersveld en de buurt Dreven Noord staan ook op de planning om een facelift te krijgen. Bij het Schoutenveld betekent dat een andere inrit van deze straat en een ander straatbeeld. Het Rakkersveld wordt ook aangepakt, bijvoorbeeld met nieuwe bestrating en een aangepaste inrichting van de parkeerplekken. De wijzigingen zorgen ervoor dat de middenberm van het Schoutenveld verdwijnt en dat de straat iets smaller wordt. De verschillende inritten naar hofjes worden ook duidelijker gemaakt. Allebei om de verkeersveiligheid te verbeteren, mede door de snelheid van automobilisten te verminderen. Daarnaast wordt er ook nog een kiss & ride toegevoegd voor De Passerel, vervoer hoeft dan niet meer het Rakkersveld in.

Griffiersveld en Dreven Noord

Over de veranderingen in beide buurten hebben we al eerder geschreven. Ook hier wordt er eigenlijk alleen gekeken naar het straatbeeld en verkeersverbeteringen. Het plan voor Dreven Noord pakt de gemeente in 5 deelgebieden aan. In elk deel wordt er gekeken naar het overzicht en veiligheid van de straten, maar ook naar de parkeerplekken en het groen. Bijvoorbeeld de entree van de buurt bij basisschool De Korf, buurtbewoners vinden het een onoverzichtelijk stuk. Zo wordt er elders in de buurt ook nog een extra speelplek toegevoegd, komt er veel meer groen in de wijk en zal de Looiersdreef een kiss & ride strook voor schoolverkeer krijgen.

Bij het Griffiersveld worden de klinkers in de buurt vervangen, die zijn volgens de gemeente erg versleten. In de zomer gaat dit gebeuren en daarom worden er gelijk ook een aantal andere dingen aangepast. De parkeerplekken op het woonerf zijn bijvoorbeeld te klein, te smal en niet volgens de norm. De gemeente gaat alle plekken volgens de norm realiseren, daarom zullen er in de buurt 6 plekken verloren gaan. Er worden ook snelheidsremmers toegevoegd, dat zijn drempels maar ook verschillende patronen in het wegdek om automobilisten te waarschuwen.

Basisscholen De Marke en De Ploeg

Beide basisscholen krijgen een nieuw gebouw, namelijk aan het Holtrichtersveld en Schoutenveld. Dit park gebied, waar het oude gebouw van De Marke een jaar terug nog zat, wordt het nieuwe thuis van de scholen. De oppervlakte van de nieuwe gebouwen is niet heel groot, uiteindelijk zullen de scholen zelfs compacter zijn. Dat komt vooral omdat beide gebouwen een verdieping krijgen. In de plannen wordt ook zorgvuldig met groen omgegaan. Zo worden bomen zoveel mogelijk behouden en blijft het grasveld aan het Holtrichtersveld leeg. Na de zomervakantie moeten basisscholen De Marke en De Ploeg gebruik kunnen maken van hun nieuwe gebouwen.

PLUS Nico de Witt

Op het gebouw aan het Musketiersveld staat nog steeds PLUS Nico de Witt, alleen gaat dat binnenkort veranderen. De supermarkt gaat namelijk verder als PLUS Koetsier, de winkel heeft een nieuwe eigenaar. Huidige eigenaar Erik de Witt stopt er mee en draagt het stokje over aan opvolger Simon Koetsier. Dat betekent dat de naam Nico de Witt, na 35 jaar, uit het straatbeeld verdwijnt. Die naam komt trouwens van de opa van Erik de Witt. Toen hij jaren geleden zijn eigen zaak opende kreeg hij een lening van zijn vader, de voorwaarde hierachter was om de supermarkt naar zijn opa Nico te vernoemen.

Heb jij een mening over ontwikkelingen die in Apeldoorn plaatsvinden? Of ontbreekt er iets? Laat jezelf dan horen door het te delen in de reacties op Facebook of door een mail te sturen naar redactie@apeldoorndirect.nl.

Onze nieuwsbrief

Elke maandag ons nieuws in de mail?

Meer lezen over stad

ONDERWERPEN

Stadsplan
Elke maandag ons nieuws in de mail?