Stadsplan: Stationsstraat en omgeving

Vrijdag 19 november 2021

Door Tim Uilen

De binnenstad is een plek waar altijd veel aan de hand is en waar ook veel gaat veranderen. Voor fietsers, voetgangers, automobilisten en gebruikers van het openbaar vervoer staat er veel op de planning. Ook ondernemers, bewoners en bezoekers in onze stad zullen veranderingen gaan merken. Maar wat gaat er veranderen? En waarom? Dat vroeg ik me af en daarom kijk ik elke 2 weken naar een gedeelte van Apeldoorn waar veel op de planning staat. Gewijzigde verkeerssituaties, nieuwe bouwprojecten en andere ontwikkelingen zullen allemaal besproken worden. Vandaag kijken we naar de Stationsstraat en het omgevende gebied. De Stationsstraat is een weg waar alle verschillende soorten verkeer samen komen en in het gebied hier omheen staan er veel projecten op de planning.

Woningbouwontwikkelingen

De Stationsstraat is zelf niet een hotspot voor nieuwe ontwikkelingen, maar de omgeving eromheen wel. Afgelopen dinsdag publiceerde we een bericht over nieuwe woongebouwen naast de parkeergarage in Haven-Centrum. In totaal zullen er in 2023 minimaal 48 appartementen gevestigd zijn, daarvan is de helft sociale huur en de andere helft middeldure koop. Het gebied tussen deze nieuwbouw en de redelijk nieuwe huizen die er staan wordt een groen stadspark. Om dat mogelijk te maken wordt de ingang van de parkeergarage verplaatst naar de zuidkant. Ook in het gebied van de voormalige Activerium locatie, waar momenteel een deel van de politie academie zit, staat een woningbouwproject op de plannen. Op deze plek zullen in 2024 ongeveer 200 woningen staan, waarvan een groot deel in 2 appartementengebouwen en vervolgens nog een aantal herenhuizen. De appartementen zullen zowel sociale als midden huurwoningen zijn, terwijl de herenhuizen worden verkocht. Hierover schreven we ook een artikel.

Dat zijn alleen niet de enige ontwikkelingen rond de Stationsstraat. Er is namelijk ook nog het braakliggende terrein aan de Kanaalstraat bij Villa Kanaalzicht. Het monumentale pand staat nu al een behoorlijke tijd dichtgetimmerd en dat zal ook best lang blijven, maar het leegstaande gebied hier omheen kan best gaan veranderen. Woningbouw is de meest voor de hand liggende optie en het ziet ernaar uit dat dit ook gaat gebeuren, alleen zijn er nog geen concrete plannen. Momenteel zijn er 3 ontwikkelende partijen, namelijk: Ontwikkelingsmaatschappij Apeldoorn (OMA), Slokker Vastgoed en Le Clercq Projectontwikkeling. De enige partij die iets over de plannen openbaar heeft staan is Le Clercq, zij zeggen dat er 21 eengezinswoningen komen. Alleen stond er in een woonvisie verslag van de gemeente Apeldoorn uit 2017 dat er hier 50 woningen zouden komen. Het lijkt er dus op dat dit lege stukje grond nog wel even leeg blijft staan.

Marktplein

Als we even wegstappen van woningbouw, dan zien we wel een grote ontwikkeling aan de Stationsstraat: de verbouwing van het Marktplein. Een verbouwing zat er al een tijdje aan te komen, maar niet iedereen is tevreden over de plannen. “Ja, beetje apart als je er dan elke dag langs fietst. Het gaat er heel anders uitzien natuurlijk”, vertelt Sem, die iets zuidelijker aan de Stationsstraat woont. “Ik weet niet wat ik me bij die hal moet voorstellen, voor mijn gevoel past het totaal niet bij de look van het Marktplein.” Dat is precies het controversiële punt bij het Marktplein, namelijk de markthal. Dat is een houten bouwwerk dat aan de Stationsstraat komt en het oostelijke gebied van het plein zal overkoepelen. De andere veranderingen zijn niet heel bijzonder, maar juist gewaardeerd. “Ik kan best begrijpen dat tegels worden vervangen en een groene zitplek erbij is niet erg”, vervolgt Sem. “Nu wordt het maar even kijken of alles op tijd af kan zijn.” Het plein moet in april 2022 klaar zijn, terwijl de markthal pas in het najaar geplaatst wordt.

Verkeer

“Wat een gedoe weer, ik baal er wel van”, zegt Marjo, die ook aan de Stationsstraat woont. “Ik snap niet wat hier het doel van is. Gewoon simpelweg het verkeer de andere kant opsturen, dat slaat nergens op.” Momenteel kan verkeer vrij gemakkelijk van zuid naar noord met het eenrichtingsverkeer van de Stationsstraat, met uitzonder op busverkeer, maar straks wordt de verbinding van de Kalverstraat en Molenstraat-Centrum naar de Stationsstraat afgebroken. Dit stukje Stationsstraat tot aan de Kanaalstraat mag je dan niet meer gebruiken. “Ik weet ook niet hoe het dan voor mij zit, mag ik als inwoner dan wel nog richting de Kanaalstraat? Of dat ook niet meer?”, vraagt Marjo zich af. Daarnaast zal het eenrichtingsverkeer dat geldt voor automobilisten de andere kant opgaan. Nu kan je via Kanaal Noord en de Kanaalstraat weer richting het noorden met de Stationsstraat, maar dat wordt dus omgedraaid. Waarom deze verandering? Dat wordt helaas niet uitgelegd.

Heb jij ook een mening over veranderingen die in de binnenstad plaatsvinden? Laat jezelf dan horen door jouw mening te delen in de reacties op Facebook of door een mail te sturen naar redactie@apeldoorndirect.nl.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Elke maandag onze Apeldoornse verhalen in jouw inbox
De beste berichten en verhalen geselecteerd door onze redactie
Meer dan 2.200 Apeldoorners gingen je voor
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer lezen over stad

ONDERWERPEN

Stadsplan
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!