Zero Emissie Zones in Apeldoorn, is dat realistisch?

Donderdag 23 februari 2023

Door Kevin van Es

Deze week valt bij 80.000 ondernemers in Nederlandse steden een brief van het RDW (Dienst wegverkeer) op de mat. In deze brief staat dat zij één of meerdere voertuigen hebben die vanaf 2025 niet meer in de Zero Emissie Zone mogen komen en worden de ondernemers geïnformeerd over de nieuwe regels en de overgangsregels voor Euro-5 en Euro-6. Hoe zorg jij ervoor dat de binnenstad bereikbaar blijft als dit plan doorgaat?

Wat is een Zero Emissie Zone?

In een Zero Emissie Zone (ZE-zone) is je bestel- of vrachtauto alleen welkom als deze geen schadelijke stoffen uitstoot. Zoals een auto die rijd op elektriciteit of waterstof. Gemeenten mogen vanaf 1 januari 2025 een gebied in de stad aanwijzen waar geen vervuilende bestelbussen en vrachtwagens mogen rijden. Hiermee willen gemeenten de CO2-uitstoot in de steden verminderen. Dat gebied is een Zero Emissie Zone (ZE-zone).

Wat merken Apeldoornse bedrijven hier van?

Voor sommige Apeldoornse ondernemers is dit een flinke omslag. Zo ook voor Marc van Gerrevink, directeur van recyclebedrijf van Gerrevink uit Apeldoorn. Binnen zijn bedrijf rijden er dagelijks meerdere voertuigen door het centrum van Apeldoorn. “Zero Emissie Zones zijn misschien wel een mooi idee, maar het is niet realistisch voor de meeste bedrijven,” aldus Marc. Als het plan van Zero Emissie Zone doorgaat moeten er veel bedrijfsauto’s vervangen worden. Maar is een elektrische auto of een auto op waterstof geschikt voor elk bedrijf? “Ten eerste moeten voertuigen maximaal 10 procent duurder worden. Op dit moment is dat 300 procent. Punt twee, de netbeheerder moet de laadvoorzieningen kunnen regelen en ten slot moeten de regels voor iedereen gelden. Zonder uitzonderingen voor de oude wagens van de kermis en de markt die nog wel in de binnenstad rijden,” vertelt Marc. Veel bedrijven zijn al bezig met het vervangen van hun bedrijfswagens. Vanwege de hoge brandstofprijzen op dit moment zijn er ook voordelen aan het elektrisch rijden. “Wij ondervinden ook geen voordelen aan elektrische voertuigen want in gebruik is die duurder dan een diesel. Het enige denkbare voordeel is de onderhoud,” aldus Marc. Is het voor jouw bedrijf interessant om elektrisch te gaan rijden? Neem hier dan een kijkje.

Deze gemeenten krijgen een Zero Emissie Zone

Bijna 30 Nederlandse gemeenten, waaronder Apeldoorn, besloten een Zero Emissie Zone in te stellen in hun binnenstad. Vanaf 2030 moeten alle vracht- en bestelauto’s in Zero Emissie Zones uitstootvrij zijn. Amersfoort, Amsterdam, Delft, Den Haag, Deventer, Eindhoven, Enschede, Gouda, Groningen, Haarlem, ’s Hertogenbosch, Leiden, Maastricht, Nijmegen, Rotterdam, Tilburg, Utrecht en Zwolle. Over een of twee jaar volgen de gemeenten: Alphen aan den Rijn, Dordrecht, Ede en Hilversum.

Overgangsregeling

Voor sommige type bedrijfsauto’s is er een overgangsregeling. Je mag hiermee tot een bepaalde datum nog wel een zero-emissie zone in. Met een bestelauto Euro-5 mag je tot 1 januari 2027 rijden in de binnenstad van Apeldoorn. Met een bestelauto Euro-6 mag je de binnenstad betreden tot 1 januari 2028. Vrachtwagen Euro-6 (bakwagen of laadwagen) die op 1 januari 2025 maximaal 5 jaar oud is mogen tot 1 januari 2030 rijden in de Zero Emissie Zones. Een vrachtwagen Euro-6 die op 1 januari 2025 maximaal 8 jaar oud is mag tot 1 januari 2030 rijden in en rond het centrum.Heb jij een bestel- of vrachtauto en wil je weten of je vanaf 2025 nog de Apeldoornse binnenstad in mag? Controleer dan je kenteken op de site van op weg naar ZES.

Meer lezen over stad

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!