StemWijzer Live: Apeldoorn, stop maar met duurzaamheid
Door Redactie
StemWijzer Live stelt vrijdag 9 maart het thema ‘duurzaamheid’ aan de orde. De partijen GroenLinks, SP, GemeenteBelangen en de Partij voor de Dieren gaan met elkaar in debat onder leiding van chronisch zwevende kiezer Martijn de Frankrijker over de stelling ‘Apeldoorn, stop maar met duurzaamheid’. In verband met een week zonder campagne komt ook het thema ‘Zorg en Welzijn’ vrijdag aan bod. Kom luisteren en praat mee, komende vrijdag (9 maart) om 11.00 uur in CODA Café.
Doelen
De duurzaamheidsdoelen in Apeldoorn worden niet gehaald. Althans, niet in dit tempo, concludeert ook De Monitor, het onderzoeksprogramma van KRO-NCRV. Dat is best jammer: er wordt een hoop tijd, geld en aandacht gestoken om dat doel te halen.
Eerder al moest de gemeenteraad toegeven dat een duurzaamheidsdoel onhaalbaar was. Dat doel stond op 2020. Apeldoorn moest volledig energieneutraal zijn. Dat bleek onhaalbaar- en met nog twee jaar te gaan begint de tijd wel te dringen. De deadline is inmiddels opgeschoven naar 2047. Het is alleen de vraag of we dat doel wél zullen halen.
Overigens is het jaar 2047 een bijzondere keuze: De rijksoverheid wil dat heel Nederland in 2050 Co2-neutraal is.
Molens
Want daarvoor zijn windmolens nodig. Althans, met hoe de technologie er nu voor staat en de energieconsumptie zijn windmolens eigenlijk niet weg te denken. Een plan voor windmolens in de Beekbergsebroek is afgeschoten – en dat slaat een behoorlijke deuk.
Een meerderheid van de gemeenteraad wees de plannen voor windmolens langs de A1 af. De omwonenden waren in opstand gekomen omdat die vreesden voor een stroboscoopeffect, geluidsoverlast en een verpest uitzicht.
Milieuzones
Dan de milieuzone. Een voorstel van GroenLinks, dat bij de eerste bespreking op schaarse steun kon rekenen. Zo schaars dat GroenLinks de aangekondigde motie afzwakte van een oproep voor een milieuzone naar ‘een onderzoek om duidelijk te krijgen hoe fijnstof in de binnenstad tegengegaan kan worden’. Breder dan alleen het weren van vervuilende diesels, zoals Utrecht bijvoorbeeld wel doet. Voor dat onderzoek bestond wél genoeg politieke steun.
Die steun is desondanks magertjes, zo zien we ook terug in de Stemwijzer van ProDemos. Zo vindt de SP het belangrijker om vervuiling door vliegtuigen vanuit Lelystad Airport aan te pakken. Daarentegen leggen Gemeentebelangen en GroenLinks hun hoop in emissievrij vervoer. Vrachtwagens en bussen die op elektriciteit, gas of waterstof rijden, bijvoorbeeld. Een milieuzone is voor de laatste twee wel een optie. Een echte milieuzone hangt dus niet echt in de lucht.
Gasloos bouwen
Dan is er nog ‘gasloos bouwen’. Het kabinet heeft een forse ambitie gezet: nieuwe huizen worden zonder gasaansluiting gebouwd. Hoe wordt dat doel gehaald, hoeveel mag dat kosten en wat is de rol van de gemeente daarin?
Allemaal kommer en kwel?
Nee hoor. Ja, dat doel wordt hoogstwaarschijnlijk niet gehaald. Maar er zijn wel andere stappen gezet. Zo is het bouwen van een zonnepark – zoals binnenkort gebeurt langs de A50, aanzienlijk goedkoper. De leges voor dit project zijn bijgesteld van 1,7 ton naar 10.000 euro. Dat is een verschil van 160.000 euro.
Daarnaast heeft energiecoöperatie DeA zonneparken gerealiseerd op de daken van grote bedrijventerreinen, en wordt Apeldoorn huis voor huis steeds een beetje duurzamer met goede isolatie (waarvoor subsidie beschikbaar is). Kerschoten Energie Neutraal (KEN) loopt, voor zover bekend, als een trein.
Er is dus een hoop te winnen, en er is ambitie nodig. Ambitie die de raad de afgelopen jaren – getuige de aandacht van De Monitor – niet genoeg heeft laten zien. Daarom is het nu de vraag aan de SP, GemeenteBelangen, GroenLinks en de Partij voor de Dieren: Hoe dan?
Volg StemWijzer Live
Hoe denk jij over Apeldoorn en duurzaamheid? Geef hier jouw mening en kijk vrijdag 9 maart om 11.00 uur het dubbele live debat over de thema’s ‘Duurzaamheid’ en ‘Zorg en Welzijn’. Bekijk het debat in het CODA-café of kijk live mee via onze Facebookpagina.
REACTIES