Stadsplan: Molenstraat-Centrum

Vrijdag 29 oktober 2021

Door Tim Uilen

De aankomende periode gaan er voor fietsers, voetgangers, automobilisten en gebruikers van het openbaar vervoer een aantal dingen veranderen in het centrum. Maar waarom? En wat gaat er veranderen? Dat vroeg ik me af en daarom ga ik de komende 8 weken kijken naar de visie op stadsmobiliteit. Een plan dat de gemeente aan het begin van dit jaar openbaar bracht voor iedereen. Een autoluwe binnenstad, nieuwe fietsroutes en minder busverkeer zijn een aantal van de veranderingen die beschreven staan. Vandaag bespreken we Molenstraat-Centrum. De wijzigingen in deze straat zijn vergelijkbaar met de Kalverstraat, die we vorige week besproken hebben.

Wat is er aan de hand?

Een straat die 50 procent opmaakt van een belangrijke oost-west connectie door de binnenstad. Samen met de Kalverstraat is Molenstraat-Centrum heel belangrijk voor automobilisten, maar ook voor gebruikers van het openbaar vervoer en fietsers. Het autoverkeer heeft momenteel allerlei verschillende bestemmingen. De Lidl en Dirk van den Broek aan het kanaal, parkeergarage Koningshaven-Centrum, het Stationsplein of simpelweg gewoon je eigen woning. Daarnaast zijn er nog automobilisten die deze straat gebruiken om van oost naar west te gaan en vice versa. Hetzelfde geldt voor fietsers, die oost-west connecties in de binnenstad wel kunnen gebruiken, aangezien de Kapelstraat nu tijdens winkeltijd fietsvrij moet zijn. Het busverkeer is ook heel aanwezig in deze straat. Misschien niet door het aantal bushaltes, maar meer omdat het de enige in- en uitgang is voor het busstation. Via de Molendwarsstraat komen namelijk alle bussen bij hun eindbestemming aan.

Alleen staan er wel weer een aantal dingen op de planning. Zoals vorige week besproken, bij de Kalverstraat, is het niet meer mogelijk voor automobilisten om over de Stationsstraat heen te kruizen. Oftewel, auto’s mogen niet meer van de Kalverstraat naar Molenstraat-Centrum. Bussen en fietsers kunnen nog wel van dit kleine stukje gebruik maken. Aangezien we dit al behandeld hebben, wil ik me richting op andere veranderingen. Namelijk het feit dat bijvoorbeeld parkeergarage Koningshaven-Centrum nog wel bereikbaar blijft en dat geldt ook voor bijna alle andere wegen in dit gebied. De Sophialaan en Molendwarsstraat zijn daarin wel een uitzondering, in de toekomst zullen deze straten namelijk ook autoluw worden en zelfs minder of helemaal niet toegankelijk voor automobilisten zijn. Normaal gesproken leg ik nu uit waarom dat is, maar ik bewaar dat voor volgende week. Dan pak ik het Stationsgebied aan, waar hele grote veranderingen op het programma staan.

Fietsers

Waar ik wel wat over kan vertellen zijn fietsers. Niet alleen zullen de wijzigingen in dit gebied weinig impact op hun hebben, maar misschien wordt het zelfs rustiger. Naast een rustigere Molenstraat-Centrum, kunnen fietsers ook uitkijken naar een nieuwe fietsroute, namelijk aan de westkant van het Kanaal. Normaal gesproken fietst men aan de oostkant en steekt dan over bij de Welgelegenbrug of noordelijker bij brug De Freule. Alleen komt er aan de Stadskade en Kanaal Noord, bij de Lidl en Dirk van den Broek, een fietsroute. Deze route gaat noord en zuid met elkaar verbinden, door uiteindelijk uit te komen bij Kanaal Zuid. Maar hoe kom je daar? Nou… De nieuwe fietsroute zal over het water heen gaan, tenminste zo ziet het er in de plannen uit. Fietsers kunnen onder het spoor doorgaan en vervolgens verder langs Kanaal Zuid. Daarnaast komt er nog een nieuwe fietsroute, namelijk het spoor volgend van oost naar west. Fietsers van noord naar zuid gaan dan ook onder deze brug door. Wat dit gaat betekenen voor het spoor richting het zuiden en de Laan van de Mensenrechten is nog onduidelijk. Zoals het er nu uitziet zal het minder oversteekpunten creëren voor fietsers van noord naar zuid.

Reacties

Toch veel veranderingen in dit kleine gebied, maar wat vinden omwonenden ervan? “Het maakt mij eigenlijk niet zoveel uit”, zegt Mark de Brabander, die al een tijdje aan Molenstraat-Centrum woont. “Ik moet altijd via de Welgelegenbrug vertrekken met de auto. De veranderingen zullen balen zijn voor anderen, maar als ik nog steeds mijn woning kan bereiken, dan hoor je mij niet klagen.” Voor Mark dus geen probleem, maar voor Linda wel. Ze vindt de wijzigingen dramatisch en compleet onnodig. “Ik snap het oprecht niet”, stelt ze. “Hoe kan je nou denken dat dit handig is? Het zal alleen maar de druk verplaatsen naar een andere weg of straat en het daar nog drukker maken.” Linda vindt het verbazingwekkend dat er geen alternatieven zijn voor dit plan. “Een nieuwe fietsroute of het feit dat bussen er nog wel langs mogen, daar heb je niks aan. De gemeente moet nog maar een keer naar dit plan kijken en echt met omwonenden gaan zitten, punt.”

Zoals eerder gezegd, gaan we volgende week kijken naar het Stationsgebied. Veel veranderingen staan er op het programma. Niet alleen rond verkeer, maar gewoon algemeen bekeken. Wat staat er hier op de planning? Blijven de bussen nog wel op deze manier naar het station rijden? Hoe ziet de toekomst van het Stationsplein eruit? Worden er wijzigingen aan het station gemaakt? Dat lees je op vrijdag 5 november.

Woon je in de binnenstad en heb je een mening over de veranderingen rond het centrum? Laat jezelf dan horen door jouw mening te delen in de reacties op Facebook of door een mail te sturen naar redactie@apeldoorndirect.nl.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Elke maandag onze Apeldoornse verhalen in jouw inbox
De beste berichten en verhalen geselecteerd door onze redactie
Meer dan 2.200 Apeldoorners gingen je voor
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer lezen over stad

ONDERWERPEN

Stadsplan
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!