Stage in de Stad: spullen met een verhaal
Door Kevin van Es
Vandaag loop ik stage bij Foenix. De naam ‘Foenix’ hoor ik al jaren voorbij komen, maar verder dan de mythische vogel, de Feniks, kom ik niet. Daarom ga ik vandaag op onderzoek uit, wie werken er bij/ dragen hun steentje bij aan de Apeldoornse organisatie en wat gebeurt er in de achter de schermen bij Foenix?
Ontvangst
In de winkel van Foenix word ik ontvangen door Yvonne van der Toom. Ze is ruim twee jaar in dienst als human resource (HR) Manager bij de organisatie. We praten kort over mijn fietstocht richting Aruba (niet het eiland), Foenix en Apeldoorn Direct. Daarna vertelt ze in het kort wat ik ga doen. Vandaag help ik met het sorteren van kleding, het sorteren van glaswerk en krijg ik een rondleiding door de winkel/ de afname. Na een glas water begint mijn werkdag in het pand aan de overkant.
Omslag
Handen uit de mouwen, ik mag helpen met het sorteren van kleding. Vuilniszakken vol gedoneerd kleding wordt op de werkbank gelegd, kleding met lange mouwen in de ene en met korte mouwen in de andere bak. Ik kom terecht op de afdeling van Angelique Hulshof. De vrolijke dame werkte voorheen bij de Sting, maar heeft gekozen voor een mix van maatschappelijk en kleding: “Ik haal zoveel meer voldoening uit mijn werk. We zetten ons in voor een beter doel, dat voel je echt aan alles.” Op de werkvloer lopen vaak stagiaires, maar ook mensen die bijvoorbeeld een taakstraf uitzitten.
Het team is nog geen rare objecten tegengekomen, wel vond Angelique onlangs een onaangename verrassing in een van de zakken: “Wanneer ik de vuilniszak onderste hing, rolde er zo een drol uit, dan ben je blij dat je handschoenen aan hebt haha.” In de zakken komen we soms echt mooie merkjes tegen, zoals een (naar alle waarschijnlijkheid) gloednieuwe SuperDry hoodie. Verder zijn het vooral veel, naar mijn gevoel, oude kledingstukken.
Ook de huisraad wordt gesorteerd, hier is Marianne verantwoordelijk voor. De dame heeft jarenlang gefungeerd als zelfstandig belastingadviseur, maar heeft met de keuze voor Foenix gekozen voor haar passie/hobby. Het binnengekomen glas en steenwerk wordt gewassen en geprijsd. In dezelfde ruimte is Anneke bezig met het repareren en sorteren van het binnengekomen speelgoed.
Van alles en nog wat
Foenix is een sociale onderneming, ze zetten zich in voor een inclusieve en vooral circulaire samenleving en is al ruim 40 jaar een begrip in Apeldoorn. Vanuit de winkels, verspreid door de stad, verkopen ze tweedehands spullen tegen een respectabele prijs. Pannen, boeken, doeken, poppen, pennen, je kunt het zo gek niet bedenken. Je kan zelfs stellen dat Foenix een van de meeste variërende voorraden van Nederland heeft.
Veranderd
In de winkel ontmoet ik Thom Rupperink, hij werkt nu zo’n twaalf jaar voor Foenix en is teamleider in de Kringloop. “Je merkt wel dat het ‘kringloopshoppen’ door de jaren heen is veranderd. Voorheen kwamen er vooral mensen met een krappe portemonnee, tegenwoordig zien we een mix van mensen in de winkel. We proberen onze producten elke dag opnieuw mooi te presenteren. Qua voorraad zijn we afhankelijk van wat Apeldoorn ons ‘gunt’.”
Presenteren
Thom leidt mij rond door de winkel. “We presenteren de producten hier in een realistische setting, zoals je ze ook in showrooms ziet. We zijn elke dag met de presentatie bezig, zo probeer je de klant te raken.” Voor Thom staat klantvriendelijk hoog in het vaandel: “dit vind ik een van de belangrijkste aspecten. Achter de kassa is het belangrijk dat je sociaal bent en een vriendelijke uitstraling hebt.” De winkel is ingedeeld in verschillende categorieën. “We hebben de blauwe kamer, de boekenzolder, de kledingwinkel, de glazen wand en nog veel meer.”
Stage
In de winkel lopen veel studenten van het Aventus, praktijkschool en het Deltion college stage. Daarnaast werkt Thom ook met mensen die de Nederlandse taal nog niet machtig zijn: “Ze werken hier vooral aan hun taal. Ze groeien door de stage heen en maken echt stappen, dat vind ik mooi om te zien. Wij willen hier vooral perspectief en structuur creëren voor de stagiaires.”
Even waande ik mezelf op een stagelocatie van een paar weken terug, in de fietsenstalling. Ook bij Foenix kom je om in de fietsen. In zijn eigen werkplaats knapt Amiel, samen met zijn team, alle fietsen op voor de verkoop. De fietsen die niet worden opgehaald bij het fietsdepot, komen voor een ludiek bedrag bij Foenix terecht. “We zijn er druk mee. Maar ik vind het leuk om mee bezig te zijn hoor.” In de winkel stuit ik op Sylvester. Hij helpt met het plaatsen van de meubels in de winkel, hij is al 10 jaar in dienst bij Foenix en helpt bij het aansturen van stagiaires.
Professionaliseringsslag
Yvonne is HR manager bij Foenix. In die jaren is er genoeg veranderd. “We maken een groei door. Foenix is als burgerinitiatief/ vrijwilligers organisatie neergezet, maar we hebben een mooie professionaliseringsslag gemaakt. Het feit dat er drie goedlopende winkels zijn, dat de logistiek op orde is en het proces goed draait. Daar hebben we alle 750 mensen voor nodig, van vrijwilligers tot de mensen die een traject doorlopen,” aldus Yvonne.
Foenix zet de werknemers in hun kracht. “Als iemand bij ons wordt aangemeld, gaan we een intakegesprek aan en kijken we naar de wensen van degene waar we mee aan tafel zitten.” Natuurlijk kan niet elke wens uitkomen, vertelt Yvonne: “Is het zo dat iemand heel graag fietsenmaker wil worden, dan is het logisch dat diegene bij de fietsenafdeling aan de slag gaat. Als we denken, dat zit er nu nog even niet in, kijken we verder. Omdat je zoveel verschillende werkplekken kunt bieden is het schakelen vaak heel makkelijk waardoor je iemand op juiste plek kan zetten.”
Balans
Foenix is een zelfstandige stichting die haar inkomsten voor het grootste deel uit de verkoop in de winkels haalt. “Wij moeten mee met de ontwikkelingen in de wereld. De energiekosten en loonkosten gaan omhoog, eigenlijk stijgen alle prijzen. Voor ons geldt dat ook.” Foenix staat voor sociale organisatie, waarin mens, milieu en economie in harmonie met elkaar samenleven. Het heeft elkaar nodig om te overleven.
Commercie of maatschappelijk
In de maatschappelijke wereld is de werkdruk vaak minder hoog dan in de commerciële wereld, zo ook bij Foenix. “Als ze aan de overkant een zak minder hebben dan gisteren is er geen man over boord. Het werken voor een sociale organisatie als Foenix is dat je in je eigen tempo je eigen re-integratietraject je eigen leerdoelen mag belopen. Er wordt wel op getoetst, eens in de zoveel weken hebben we hier een gesprek over, maar je wordt er niet op afgerekend”, vertelt Yvonne.
Wat is moeilijker, van de maatschappelijke kant naar de commerciële kant overstappen of andersom? “Dat verschilt per persoon. Ik heb hiervoor twaalf jaar voor een woningcorporatie in Deventer gewerkt. Ik zou niet heel snel meer in een commerciële organisatie passen. Je weet wat voor andere wereld er is. Dit past mij heel goed,” aldus Yvonne.